Logisztika

Hétszázmilliárdos kihelyezésről álmodik a lízingszakma

A magyar lízingpiac extrém körülmények között teljesített a koronavírus válság idején.

Ahogy az egész gazdaság, úgy a magyar lízingpiac extrém körülmények között teljesített a koronavírus válság idején – mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A tavalyi évben 639,26 milliárd forintot helyeztek ki a lízingcégek, amelyek révén 912,36 milliárd forint eszköz beszerzését segítette a szakma 83 050 szerződés keretében. A teljesítmény 86 százaléka a 2019-es teljesítménynek, a finanszírozott összeg tekintetében ugyanakkor nagyobb, 17 százalékos volt a visszaesés. Ezzel egy hét éves növekvő trend tört meg – jelezte Tóth Zoltán, a szövetség főtitkára.

A legkomolyabb vesztese a pandémiának a nagyhaszon gépjárművek esetében 36, az egyéb gépek területén közel 30 százalékos volt a visszaesés.

Ugyanakkor a mezőgazdasági gépeknél 7 százalékos növekedést hozott a 110,15 milliárdos 2020-as kihelyezés ezen felül az építőipari gépek esetében pozitívum, hogy helyben maradt az értékesítés – mondta Nyikos Katalin. A mezőgazdasági termelők helyzetét az emelkedő élelmiszerárak, a gyengülő forint és a kedvező hitelfeltételek (NHP Hajrá) erősítette. Az építőipari beruházások gépigényét szintén a fix forinthitelek segítették, a szegmensben erős a használt gépek lízingelése. Az egyéb gépeknél az ipari fejlesztések elmaradása, elsősorban az autóipari gyártás megtorpanása okozta a komoly, 30 százalékos visszaesést. Ami biztató, hogy az elmúlt év utolsó negyedévében már észlelhető volt a beruházások növekedése és így növekedési remény várható. Ezt a technológiai korszerűsítési támogatások is segíteni fogják – mondta Nyikos Katalin.

Zs. Nagy István alelnök szerint

a személygépjármű-finanszírozás 9 százalékkal esett vissza, a lízingpiaci szerződéseknek azonban továbbra is 50 százalékát adja.

Traffic on the M1 motorway.
Fotó: Getty Images

A lakossági autófinanszírozás terén 10 százalékos volt a visszaesés, a kihelyezés 245 milliárd forint volt. Az eredmény annak fényében ugyanakkor még jónak is mondható, hiszen az EU 23, és a hazai 18 százalékos autó-értékesítést visszaesést produkált. Ez az alelnök szerint annak volt köszönhető, hogy az autópiacon komoly drágulás történt és így a finanszírozott összeg emelkedést. A drágulás a használt autó piacra is hatott – ott a szerződések darabszáma 14 százaléka volt alacsonyabb, mint 2019-ben, ám a lízingcégek kihelyezése elérte az egy évvel korábbi szintet. A kishaszon gépjárművek esetében a finanszírozott összeg 5 százalékkal növekedni is tudott, amit a szakember egyértelműen az NHP hajrá hatásának tud be.

A flotta üzletág most is bizonyította, hogy válságálló üzletág, itt a visszaesés csak 6 százalékos volt.

Fotó: VG

A nagyhaszon gépjárművek esetében a drasztikus visszaesés már 2019. őszén prognosztizálható volt, hiszen az EU új fuvarozási szabályozása és a Brexit hatása mellett a sofőrhiány is jelezte, hogy a piacnak nehéz éve lesz 2020-ban. Erre erősített rá a pandémia. A Világgazdaság kérdésére elmondták, a terület érdemi gondokat okozhat majd 2021-ben is, mivel a meglévő portfolió esetében – például a buszoknál – komoly lehet a moratórium utáni kockázatnövekedés. A másik komoly problémát a nyomdaipari vállalkozások helyzete adja, ám ha diverzifikált cégek esetében a nyomdaipari visszaesést a csomagolóipari felfutás ellensúlyozhatja.

Itthon az európai szinteknél lényegesen szerényebb az IT berendezések lízingje, részesedés az itthoni kihelyezések mindössze 1 százalékát teszik ki. Az ingatlanlízing továbbra is projektfüggő, súlya a kihelyezésekben 2 százalékos volt tavaly.

Nyikos Katalin szerint a lízingszakma lényegében az összes kormányzati és jegybanki támogatott konstrukcióban részt vesz. Az idei évben a szektor 6-7 százalékos bővülést terveznek. ez 700 milliárd forint körüli finanszírozást jelenthet. Ezen belül a személygépjárműveknél 10, a haszongépjárműveknél 7 százalékos növekedést vár az idén a lízingszakma, a mezőgazdasági gépeknél 5 százalékos lehet majd a bővülés.

Kérdésre elhangzott:

a moratóriumban a szerződések kevesebb, mint fele vett részt – a lakosságnál 50 százalék közelében, a vállalatoknál 40 százalékos volt az igénybevétel.

Lízingszövetség autólízing
Kapcsolódó cikkek