Zöldülnek a luxusautók is, kérdés azonban, hogy az igencsak vastag pénztárcájú vásárlók valóban egyre jobban odafigyelnek-e a karbonlábnyomukra, és ennek az igénynek akarnak-e megfelelni a gyártók, vagy esetleg úgy gondolják, hogy az amúgy is drága autók még magasabb vételárát szó nélkül kifizetik a tehetősek. Bár ez a két verzió is lehetséges, van a háttérben egy harmadik ok is: mégpedig az, hogy a szén-dioxid-kibocsátás szigorú uniós előírásai alól eddig haladékot kapó cégek kivételes helyzete hamarosan megszűnik.
Legutóbb, kedden az olasz Lamborghini jelentette be, hogy a fenntarthatóság útjára lép, és luxusautóit elektromos kivitelben fogja gyártani,
bár a teljes átállás csak valamikor az évtized második felében esedékes. Az olasz cég 1,5 milliárd eurót tervez erre költeni a következő négy évben – jelentette be Stephan Winkelmann, a Lamborghini elnök-vezérigazgatója.
A Lamborghini két sportos modellje, a Huracan és az Aventador, valamint az Urus 2024-ben már hibrid változatban készül, és az első teljesen elektromos meghajtású Lamborghini valamikor az évtized végén gördül le a gyártósorról – írja a The Guardian.
Winkelmann arról is beszélt, hogy nagy kihívás lesz a 12 szelepes benzines motor érzetét visszaadni egy e-autó esetében.
A sportosság új definícióját kell meghatároznunk az elektromos autók korában. A fő prioritás a hatótávolság, ezzel kapcsolatban még bőven van tennivalónk
– ismerte el az elnök-vezérigazgató.
Korábban más prémium-autómárka is bejelentette zöldülési szándékát: a Ferrari például áprilisban tette közzé, hogy 2025-ben elkészül az első teljesen elektromos meghajtású autója. Bár a cég tavalyelőtt már kijött egy hibriddel, a 986 lóerős SF90-Stradale-lel, tavaly még úgy nyilatkozott a korábbi vezérigazgató, Louis Camilleri, hogy sosem gyártanak majd tisztán elektromos meghajtású Ferrarit.
Az indiai járműipari óriás, a Tata tulajdonában lévő brit Jaguar Land Rover még az év elején jelentette be, hogy 2025-re elektromos Jaguarral áll elő, és a következő évtized közepére teljesen leáll a belső égésű motorokkal felszerelt autók gyártásával a többi márkája esetében is.
Egyesek szerint a luxusautók gyártóinak döntése nem pusztán környezetvédelmi és zöldítési szándékokkal magyarázható.
A Lamborghini bejelentésének hátterében nem annyira a váltás az elektromos üzemmódra, hanem sokkal inkább a brüsszeli bürokrácia állhat
– vélekedik Matthias Schmidt autóipari elemző, akinek a blogját a TheDriven című, e-autókra szakosodott portál idézi.
A szakértő emlékeztet rá: a Lamborghini – és nem csak ez a cég – egyelőre felmentést kapott az által a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatban elvárt szigorú csökkentési kötelezettség alól. Az EU 2018-ban döntött a szén-dioxid-kibocsátás szigorításáról, 2020-tól kilométerenként 95 grammban maximálva a kibocsátást, ha egy új autó ezt átlépi, jókora bírsággal nézhet szembe a gyártó. Vagyis már a 2020-tól érvényben lévő 95 grammot sem lehet úgy tartani, hogy ne legyen legalább részben elektrifikált egy autógyár modellpalettája. Egyes esetekben azonban kivételt tett az unió.
A szabályozás alól azok a gyártók kaptak mentességet, amelyek évente 300 ezer új autónál kevesebbet gyártanak, ez jellemzően a luxusszegmens gyártóinál érvényesül.
A Lamborghininél például járművenként 304 gramm a kilométerenkénti felső érték. A Bentley esetében pedig, amely egyébként szintén bejelentette, hogy 2030-tól áttér az elektromos modellekre, 245 gramm kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátást engedélyezett a szabályozás – eddig. 2025-től 2028-ig végéig ugyanis az unió fokozatosan kivezeti a rendszerből a luxusmárkáknak tett engedményeket, vagyis az egyre jobban látható zöldülési trendet, legalábbis az autóipari szakértő szerint, sokkal inkább a kényszer szüli, mintsem a környezetvédelmi megfontolások vagy a vásárlói igények.
Az viszont tény, hogy a klímacélok eléréséhez akár így, akár úgy, de mindenképpen hozzájárulnak.