BUX 50,904.91
-1.00%
BUMIX 4,315.39
+1.05%
CETOP20 2,297.16
-0.29%
OTP 17,380
-1.22%
KPACK 11,800
-29.76%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,700
0.00%
-3.48%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,365
-1.09%
0.00%
-0.48%
+2.06%
+3.60%
OPUS 230.5
+3.83%
+1.19%
+2.78%
-1.39%
OTT1 149.2
0.00%
+0.84%
MOL 2,410
-0.99%
-2.89%
ALTEO 1,715
+0.29%
+3.36%
-1.23%
EHEP 1,765
-0.28%
+0.41%
+1.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.59%
+0.70%
+4.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-3.17%
+1.35%
+1.23%
-2.35%
NUTEX 16.06
-0.12%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Egyre inkább zöldülnek a luxusautók is

Már a luxusautók gyártói is sorra jelentik be, hogy átállnak az elektromos modellekre. Legutóbb a Lamborghini közölte, hogy a fenntarthatóságot célozza meg, és 1,5 milliárd eurót költ a következő négy évben az elektromos átállásra. Azonfelül, hogy az ilyen autók vásárlóinak valószínűleg meg sem kottyan kifizetni a még magasabb árat, az is motiválja a gyártókat, hogy az EU-tól kapott haladék a szén-dio­xid-kibocsátás csökkentésére fokozatosan lejár.

Zöldülnek a luxusautók is, kérdés azonban, hogy az igencsak vastag pénztárcájú vásárlók valóban egyre jobban odafigyelnek-e a karbonlábnyomukra, és ennek az igénynek akarnak-e megfelelni a gyártók, vagy esetleg úgy gondolják, hogy az amúgy is drága autók még magasabb vételárát szó nélkül kifizetik a tehetősek. Bár ez a két verzió is lehetséges, van a háttérben egy harmadik ok is: mégpedig az, hogy a szén-dioxid-kibocsátás szigorú uniós előírásai alól eddig haladékot kapó cégek kivételes helyzete hamarosan megszűnik.

Legutóbb, kedden az olasz Lamborghini jelentette be, hogy a fenntarthatóság útjára lép, és luxusautóit elektromos kivitelben fogja gyártani,

bár a teljes átállás csak valamikor az évtized második felében esedékes. Az olasz cég 1,5 milliárd eurót tervez erre költeni a következő négy évben – jelentette be Stephan Winkelmann, a Lamborghini elnök-vezérigazgatója.

A Lamborghini két sportos modellje, a Huracan és az Aventador, valamint az Urus 2024-ben már hibrid változatban készül, és az első teljesen elektromos meghajtású Lamborghini valamikor az évtized végén gördül le a gyártósorról – írja a The Guardian.

Winkelmann arról is beszélt, hogy nagy kihívás lesz a 12 szelepes benzines motor érzetét visszaadni egy e-autó esetében.

A sportosság új definícióját kell meghatároznunk az elektromos autók korában. A fő prio­ritás a hatótávolság, ezzel kapcsolatban még bőven van tennivalónk

– ismerte el az elnök-vezérigazgató.

Fotó: Shutterstock

Korábban más prémium-autómárka is bejelentette zöldülési szándékát: a Ferrari például áprilisban tette közzé, hogy 2025-ben elkészül az első teljesen elektromos meghajtású autója. Bár a cég tavalyelőtt már kijött egy hibriddel, a 986 lóerős SF90-Stradale-lel, tavaly még úgy nyilatkozott a korábbi vezérigazgató, Louis Camilleri, hogy sosem gyártanak majd tisztán elektromos meghajtású Ferrarit.

Az indiai járműipari óriás, a Tata tulajdonában lévő brit Jaguar Land Rover még az év elején jelentette be, hogy 2025-re elektromos Jaguarral áll elő, és a következő évtized közepére teljesen leáll a belső égésű motorokkal felszerelt autók gyártásával a többi márkája esetében is.

Egyesek szerint a luxusautók gyár­tóinak döntése nem pusztán kör­nyezetvédelmi és zöldítési szándékokkal magyarázható.

A Lam­bor­ghini bejelentésének hátterében nem annyira a váltás az elektromos üzemmódra, hanem sokkal inkább a brüsszeli bürokrácia állhat

– vélekedik Matthias Schmidt autó­ipari elemző, akinek a blogját a TheDriven című, e-autókra szakosodott portál idézi.

A szakértő emlékeztet rá: a Lamborghini – és nem csak ez a cég – egyelőre felmentést kapott az Európai Unió által a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatban elvárt szigorú csökkentési kötelezettség alól. Az EU 2018-ban döntött a szén-dioxid-kibocsátás szigorításáról, 2020-tól kilométerenként 95 grammban maximálva a kibocsátást, ha egy új autó ezt átlépi, jókora bírsággal nézhet szembe a gyártó. Vagyis már a 2020-tól érvényben lévő 95 grammot sem lehet úgy tartani, hogy ne legyen legalább részben elektrifikált egy autógyár modellpalettája. Egyes esetekben azonban kivételt tett az unió.

A szabályozás alól azok a gyártók kaptak mentességet, amelyek évente 300 ezer új autónál kevesebbet gyártanak, ez jellem­zően a luxusszegmens gyártóinál érvényesül.

A Lamborghininél például járművenként 304 gramm a kilométerenkénti felső érték. A Bentley esetében pedig, amely egyébként szintén bejelentette, hogy 2030-tól áttér az elektromos modellekre, 245 gramm kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátást engedélyezett a szabályozás – eddig. 2025-től 2028-ig vé­géig ugyanis az unió fokozatosan kivezeti a rendszerből a luxusmárkáknak tett engedményeket, vagyis az egyre jobban látható zöldülési trendet, legalábbis az autóipari szakértő szerint, sokkal inkább a kényszer szüli, mintsem a környezetvédelmi megfontolások vagy a vásárlói igények.

Az viszont tény, hogy a klímacélok eléréséhez akár így, akár úgy, de mindenképpen hozzájárulnak.

Kapcsolódó cikkek