Logisztika

Újraszabott fővárosi médiatender

Az Effie-díj korábban feltétel volt a budapesti cégek közös médiavásárlási beszerzésénél, most azonban kimaradt a BKK hasonló tenderéből. A fejlemény utalhat arra, hogy a főváros belátta, korábban szabálytalanul alkalmazta a kikötést.

Miután februárban meghiúsult a fővárosi cégek összevont médiavásárlási közbeszerzése, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a napokban önállóan írt ki eljárást a tárgyban.

Az EKR felületére feltöltött felhívás azért különös, mert nem szerepel benne az ajánlattétel feltételeként az az Effie-díj, amelyet néhány hónappal korábban még kikötöttek a budapesti vállalatok.

Az érintett hét önkormányzati tulajdonú társaság – a Budapesti Városüzemeltetési Holding, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei, a Fővárosi Közterület-fenntartó, a Budapesti Távhőszolgáltató, a Fővárosi Vízművek, a BKK és a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ – eredetileg csak olyan jelentkezőnek ítélte volna oda a nettó 856,5 millió forint értékű megbízást, amely megkapta a sikeres és hatékony marketingkommunikációért járó elismerést. Önmagában már ez is furcsa szempontként hatott, de

a fővárosi cégek ráadásul azt is megszabták, hogy csak a 2017 és 2020 közötti Effie-díjakat veszik figyelembe.

Ez a kikötés legalábbis meglepő volt, tekintve, hogy az Effie-díjat 2002-től ítélik oda Magyarországon.

Fotó: Róka László/MTVA

A körülmények a Közbeszerzési Hatóság elnökének is szemet szúrtak, aki január végén hivatalból eljárást kezdeményezett a tender kapcsán a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB), mert úgy ítélte meg, hogy a kiírás törvénysértő. Kiemelte, hogy

az Effie-díjak minőségi szempontként való meghatározása nem biztosítja az ajánlatok értékelése során a gazdasági szereplők részére az esélyegyenlőséget, az előírás pedig indokolatlanul szűkítheti a versenyt,

ennek következtében fennáll a gyanú, hogy több pontban is sérül a közbeszerzési törvény. A KDB február 1-jén elindította a jogorvoslati folyamatot, rá egy napra azonban a vállalatok lefújták a tendert és visszavonták a médiavásárlási szolgáltatások beszerzését.

Miután a Világgazdaság beszámolt az esetről, a Főpolgármesteri Hivatal közleményt adott ki, amelyben azt állította, hogy a döntésnek nincs köze a hatósági vizsgálódáshoz, illetve az Effie-díj kritériuma mellett is kiállt. „Az elismerés a médiavásárlók esetén szakmai hatékonysági díj, talán nem kell külön érvelni amellett, hogy Budapest közpénzből olyan cégekkel kíván együttműködni, amelyek szakmai hatékonysága kimagasló” – fogalmaztak annak idején.

Ez egyrészt már akkoriban se magyarázta meg, hogy egy majdnem húsz éve kiosztott díjnál miért csak a 2017–2020-as időszakban elnyerteket tartják fontosnak. Másrészt, mivel a BKK friss tenderéből teljességgel kimaradt ez a megközelítés, felmerül a kérdés: vajon ezúttal már nem számít a városvezetésnek, hogy olyan „cégekkel működjön együtt, amelyek szakmai hatékonysága kimagasló”, vagy inkább arról van szó, hogy a főváros belátta, hogy az Effie-díj ezen a módon való alkalmazása valóban szabálytalan?

A BKK mindenesetre nettó 150 millió forint keretösszegre szerződne,

ennek fejében a nyertesnek el kell látnia a kampányszerű kommunikációhoz kapcsolódó médiaügynökségi, médiatervezési és médiavásárlási feladatokat. A felhívás öt–tizenöt kampányra terjed ki, a megjelenéseket a televízió, a sajtó, a közterületek és a világháló felületeire tervezik. A megállapodás időtartama egy év, amely meghosszabbítható. A BKK a meghatározott keretösszeg 70 százalékáig, maximum 105 millió forintig vállal megrendelési kötelezettséget. Az ajánlatokat vagy a részvételi kérelmeket június 18-ig lehet benyújtani.

Effie-díj BKK főváros médiatender
Kapcsolódó cikkek