BUX 52,838.78
-0.05%
BUMIX 4,172.22
-0.14%
CETOP20 2,408.27
-1.65%
OTP 17,980
+0.73%
KPACK 7,300
-2.67%
0.00%
-3.23%
+1.04%
-0.40%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,565
+1.62%
RABA 1,340
+0.37%
0.00%
+0.60%
-0.88%
+1.98%
OPUS 203.5
-3.10%
-7.50%
-0.96%
-5.03%
-0.60%
OTT1 149.2
0.00%
-1.30%
MOL 2,728
-0.80%
-1.67%
ALTEO 2,120
0.00%
-15.25%
+1.67%
EHEP 1,495
-0.99%
0.00%
-0.85%
MKB 1,972
0.00%
-2.87%
+0.97%
0.00%
0.00%
SunDell 39,400
0.00%
-2.83%
+1.63%
-5.13%
0.00%
+3.12%
NUTEX 14.24
-2.86%
GOPD 12,300
-0.81%
OXOTH 4,500
-1.75%
-1.52%
NAP 1,130
-4.07%
+1.47%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Három cégtől kellene visszavásárolni a budapesti repülőteret

A régiós országokban nem mentek végbe privatizációs folyamatok a repülőterek esetében, így egyedül hazánk légiforgalma van teljesen külföldi tulajdonban.

A gazdaság újraindításában jelentős szerep hárul a turizmus további fejlesztésére.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a külföldről érkező vendégek legfontosabb belépőpontja, első benyomásaikat és a hazaúton utolsó élményeiket is többnyire itt szerzik hazánkról. A kormány döntése alapján tárgyalások kezdődhetnek az üzemeltető cég többségi tulajdonrészének megszerzéséről, a meginduló folyamat koordinációjáért Palkovics László felel.

Fotó: bud.hu / novekedes.hu

A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér még 2005-ben került privatizálásra 75 évre, amely után a tulajdonosi struktúra a novekedes.hu infografikája alapján a következőképpen alakult:

  • 55,44 százalék AviAlliance (ezt a céget megvásárolta az alábbi kanadai nyugdíjpénztár)
  • 23,33 százalék Malton (a szingapúri GIC befektető alap kezében van)
  • 21,23 százalék Caisse de dépôt et placement du Québec (kanadai nyugdíjpénztár)
  • Vannak kisebb repülőtereink, amelyek magyar tulajdonosi háttérrel rendelkeznek, azonban ezek vagy forgalmuk, vagy rendszeres menetrendjük hiányának eredményeképpen nem mérhetőek a budapesti repülőtérhez.

    Kiemelendők a pécsi és a győri (péri) repterek, ezek már nemzetközi forgalmat is bonyolíthatnak, gazdasági jelentőségük van, azonban jelenleg menetrend-szerinti járatok nem indulnak róluk, csak cargo és magán gépek használják ezt a két légikikötőt.

    A Pécs-Pogány Repülőtér fejlesztésére egyébként vannak tervek és folyamatosan napirenden van, a nagy gépek fogadására való alkalmassá tétele, illetve a Magnus Aircraft innovatív magyar repülőgépgyár is a területén működik.

    Fotó: Shutterstock

    Méretre viszont a kicsik közül a Debrecen Airport a legnagyobb, ezt a repteret már nemzetközi szinten is jegyzik és a fővárosi mellett ez az egyetlen hazai reptér, ahol folyamatosan menetrend-szerinti nemzetközi járatok közlekednek. Várhatóan komoly fejlesztések előtt áll a debreceni légikikötő, de jelenleg a forgalma brutálisan elmarad a budapestitől.

    Még a járvány előtt, 2019-ben a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér forgalma meghaladta a 16 milliót, még a debreceni reptéré épphogy csak átlépte a 600 ezret – írják.

    Elkezdték előkészíteni a fővárosi repülőtér visszaszerzését

    Még 2005-ben egy külföldi vállalkozás vette meg a repülőtér üzemeltetésének jogát, és majdnem minden ebből származó bevételt.

     

    Kapcsolódó cikkek