A hatósági áras tűzifaprogram lezárása után is folytatja a már leadott fűtőanyag-megrendelések kiszállítását a Rail Cargo Hungaria Zrt. A megnövekedett lakossági igények mielőbbi teljesítése érdekében megduplázza a fuvarozáshoz szükséges kapacitást – olvasható a közleményében.

tüzifa
A fakivágás üteme elmaradt az igényektől.
Fotó: David Payr

Nyolcvanezer köbméter fa

Az eddigi heti 50-60 vasúti teherkocsi helyett 100-110 vagont biztosít a feladathoz. A kormányprogram kezdete, 2022 októbere és 2023. április 15. között 1347 tűzifával rakott teherkocsit juttatott el rendeltetési helyére. Mivel 

a fokozott lakossági igényekkel a kitermelés nem tudott lépést tartani,

a lekötött mennyiség teljes kiszállítása a program zárása utáni hónapokban is jelentős erőforrásokat köt le. A tűzifával rendelkező dunántúli erdőgazdaságok területén kitermelt volument a faállományban szegényebb alföldi régióba és Budapest vonzáskörzetébe kell eljuttatni. Az elszórtan elhelyezkedő 29 berakási helyről 16 kelet-magyarországi rendeltetési állomásra a kormányprogram vasútlogisztikai feladatait kizárólagosan végző Rail Cargo Hungaria országos lefedettségű vasúti egyes kocsi fuvarozási technológiájával továbbítja a fűtőanyagot. Az értékesítési pontok az erdőktől akár 300-400 kilométerre helyezkednek el, így az eddigi több mint 80 ezer köbméter fa fuvarozása során a RCH vonatainak futásteljesítménye több százezer kilométert tett ki.

Segít az állami támogatás

A tűzifa fuvarozása sok erőforrást igénylő vasútüzemi teljesítmény: az erdőgazdaságok a kitermeléstől függően alkalmanként két-három vagon mennyiségű fához rendelnek vasúti teherkocsit a berakóhelyekre, ahonnan az RCH mozdonyai rendező pályaudvarra vontatják a küldeményt. Itt a vagonokat vonatba sorozzák, és irányvonatként fuvarozzák el a célállomásra. 

Egy-egy ilyen fuvarfeladathoz 4-5 tolatási műveletet kell elvégezni minden egyes rendezési ponton, külön tolatómozdonnyal.

A költséges vasúti műveletekből álló tevékenység fenntartását a vasúti egyes kocsi teherforgalom állami támogatási rendszere teszi lehetővé. A szubvenció részben kompenzálja a mellékvonali tolatómozdonyok, a tolatószemélyzet, a műszaki, kereskedelmi és üzemeltetési szakemberek költségeit, valamint a rendező pályaudvarok működtetésével összefüggő kiadásokat.