Egy sörgyártó cég „sörös” marketingeseként ismerték, mielőtt a csokoládékészítésbe belefogott.
Mégis, hogyan gondolhatja, hogy közgazdászként újat tud mutatni azoknak a szakembereknek, akik évtizedek óta a csokoládékészítésben dolgoznak?
– vágták sokan a fejéhez. A számos kritika azonban olyan dacot váltott ki belőle, hogy mára több mint 67 nemzetközi szakmai díjat nyertek el a chocoMe csokoládémanufaktúra különleges alkotásai.
Mészáros Gábor, a 2009-ben létrehozott vállalkozás alapító ügyvezető igazgatója talán azért lóg ki a sorból, mert másfajta szemlélettel érkezett a cukrásziparba. Ha a csokoládéhoz nem is, egy termék pozicionálásához biztosan értett, hiszen marketingesként ezt már megtanulta. Piaci oldalról közelített, azt vizsgálta, mitől lesz a termék könnyen eladható, vagy mi ébreszt vágyat az emberekben.
Talán az volt az előnyöm, hogy akár ajándékként is funkcionáló gourmet termékben gondolkodtam
– mondta Mészáros Gábor, aki a kezdetekkor az internetről tanulta a fortélyokat, és saját lakásának konyhájában, minimális eszközparkkal, kézzel alkotta az édességeket.
Két évvel később már 600 négyzetméteres helyiségben folyt a gyártás, most pedig 1000 négyzetméteren dolgoznak. A fejlődés mellett a termék-, innovációs és szemléletfejlesztési elismerések is megérkeztek, és a chocoMe elsőként kapott háromcsillagos minősítést a Great Taste Awards versenyen, illetve első magyarként került be a Top 50 Food of the World kategóriába. A manufaktúra nemzetközi viszonylatban is meghatározó szereplővé nőtte ki magát.
Jelentős eredményeket érünk el, éves szinten mintegy 130 tonna késztermék hagyja el a piciny csokoládéüzemet, ami ipari léptékben nem számít ugyan óriási mennyiségnek, de egy kisüzem szempontjából jelentős tétel
– magyarázta.
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG
A francia iskolát követve a legjobb alapanyagokat használják fel a gyártásban – ez tesz ki 100 tonnát. A maradék 30 tonna pedig a különböző magvakból, fűszerekből és gyümölcsökből jön össze. „A mágikus csodafűszernek számító tonkababból mi legalább 16 kilogrammot, ehető virágszirmokból pedig majdnem két tonnát használunk fel” – mondta Mészáros Gábor. A speciális összetevők, mint például a Kampoti bors, a yuzu, a Voatsiperifery bors, a vörösboros tengeri só és a bergamot mennyiségét tekintve is kitűnnek a csokoládékészítők közül.
„Tizenhárom nemzetközi repülőtéren vagyunk jelen, ez annak köszönhető, hogy sikerült együttműködést kialakítanunk egy nemzetközi, családi tulajdonban lévő duty free üzlethálózattal, amely leginkább repülőtereken és hajóállomásokon működik” – mondta az ügyvezető.
Mészáros Gábor 2009-ben szakmát váltott, és fejest ugrott egy új vállalkozásba, amely annyira bejött, hogy mind termék és árbevétel szempontjából, mind vállalkozásfejlesztési szempontból példaértékűnek ismerik el. Különcségéhez hozzátartozik, hogy a terjesztésben és a kereskedelemben is újszerű modellt követ. A chocoMe bemutatótermét például a teljes termékpaletta kóstolására alakították ki, sok eladást itt nem bonyolítanak le.
„A csokoládékészítés szakmai csúcsa az, ha saját magunk készítjük el a kakaóbabból a csokoládé-alapanyagunkat is, ez a trend viszonylag új keletű, de én cégvezetőként is fontosnak tartom, hogy elmerüljek ebben a mesterségben
– mondta. – Rendkívül sok energiát szánok arra, hogy megnézzem, mások hogyan csinálják, ezért utazom el a világ több táján lévő kakaóültetvényekre.”
Mint elmondta, ahhoz, hogy különlegeset hozhasson létre egy vállalkozó, ki kell törnie a sablonokból, és feszegetnie kell a korlátokat. Leginkább az innováció és az alkotás hajtja, mint mondja, maguk a chocoMe-termékek is a személyisége lenyomatai. A chocoMe egyébként sem sorolható a tucatcsokoládék közé, hanem egy drágább, de nagyon különleges ajándéknak számít. Minden egyes csokoládékreáció egyéni ízlésvilágot idéz, és a csomagolás, a bemutatóterem, a prospektusok, a termelési helyszínek is egy-egy innovációs irányvonalat képviselnek.
Mint mondja, a sikerei miatt kap hideget-meleget a konkurenciától. „Az ellendrukkerek nincsenek tisztában vele, hogy a chocoMe sikerei mögött mennyi munka és áldozat rejlik – teszi hozzá. – Ha a kezdetek kezdetén megkérdezi tőlem bárki, hogy milyen céljaim vannak és mit fogok ebből kihozni, talán nagyképűnek hangzott volna, ha azt mondom: a világ legjobb csokoládékészítői közé akarok jutni.” Ez bejött, de arra nincs ideje, hogy üldögéljen a babérokon, hajtja a tudásvágy, hogy újabb és újabb csemegéket alkothasson.
Mészáros Gábor
Közgazdász, másoddiplomáját idegenforgalmi és vendéglátóipari szakon szerezte. 2003–2009 között a Heineken Hungária Zrt. (korábbi nevén Amstel Sörgyár) trade marketing osztályán dolgozott. 2009-ben hozta létre a chocoMe csokoládémanufaktúrát, az egyedi termékekért 67 nemzetközi elismerést, a csokoládékészítés szakmai díjait zsebelhette be, számos innovációs termékdíjat kapott. 2013-ban az Ernst & Young Az év üzletembere nevű programjában A jövő ígérete elismerésben részesült.
A cikk a Világgazdaság október 19-i számában jelent meg