Csak a Renault, a Nissan és a Mitsubishi alkotta autóipari szövetség egyben tartásában tudott megegyezni Emmanuel Macron francia és Abe Sindzó japán kormányfő a hét végi argentínai G20-as csúcs szünetében rögtönzött megbeszélésen. A cégek vezetői múlt csütörtöki tárgyalásukon abban maradtak, hogy a mindhárom autógyártót elnöklő, s két hete pénzügyi visszaélések miatt Tokióban letartóztatott Carlos Ghosn ügye jó alkalmat teremt a szövetségben lévő indokolatlan francia fölény kiegyensúlyozására. (Ghosnt azóta kirúgták a japánok, de a Renault élén maradhatott.)
A Renault-nak 43,4 százaléka van a Nissanban, míg a japánok – a francia államhoz hasonlóan – 15 százalékkal rendelkeznek a Renault-ban, ám szavazati joguk nincs, azaz ráhatásuk erősen korlátozott a szövetséget érintő stratégiai ügyekre, miközben a franciák élvezhetik a japán technológia átvételéből fakadó előnyöket, s a tulajdonost megillető profitot is „kiszívhatják” a Nissanból, amely ezt nem tartja fairnek. A legutóbbi, szeptemberrel zárult negyedévben például 384 millió eurónyi profithoz segítette a Nissan a Renault-t.
Macron a status quo fenntartása mellett érvelt a Japan Times szerint, míg Abe azt mondta, hogy a magánvállalatok egymás között döntsék el a vitájukat, lehetőleg állami beavatkozás nélkül. Kulcskérdés lesz, hogy december 17-én a Renault francia elnököt jelöl-e Ghosn helyére, vagy gesztust tesz, és a Nissan élére ismét japán vezető állhat – ebben az évszázadban először.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.