BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-tron digitális visszapillantó tükre javít az aerodinamikán

Egy új, izgalmas verseny kezdődik idén, az egyik főszereplő pedig az Audi elektromos szabadidő-autója lesz.

A Teslánál joggal érezhetik, hogy hadjáratot indítottak ellenük, ugyanis ami az elkövetkezendő két-három évben történik majd, valószínűleg alapjaiban írja át az erőviszonyokat a nagy teljesítményű elektromos autók piacán. Így aztán nem meglepő, hogy az Audi apait-anyait beleadott, még arra is áldoztak, hogy az újdonság születési helye, a brüsszeli gyár teljesen szén-dioxid-semleges legyen.

A Q5-ös és a Q7-es közé lőtték be 4,9 méteres hosszával az e-tront, melynek minden formai eleme ismerős valamelyik másik Audiról, de az összkép a technikai tartalomhoz illő. Az új Audi a világ első sorozatgyártású autója, melyben a fék by wire rendszerű, vagyis nincs mechanikai kapcsolat a pedál és a lassítást végző elemek között: 0,3 g-s lassulásig az elektromotorokkal fékez az autó, csak ezután lép működésbe az üzemi fék. Aztán említhetjük a digitális visszapillantó tükröt, amely a gyakorlatban egyáltalán nem volt meggyőző. A vezetőnek a saját beidegződéseivel kell küzdenie menet közben. Ezzel szemben az aerodinamikai hatékonyságot nagyban javítja. Egy elektromos autó­nál pedig a hatótávolság növelése az egyik legfontosabb szempont.

A WLTP-ciklus szerint a két feltöltés között megtehető távolság 400 kilométer, de ennél sokkal érdekesebb, hogy több, egymás utáni állórajtot követően sem melegszik túl az akkucsomag, vagy hogy a német autópályán 200 kilométer per órával is lehet vele menni egy órán át. Az egésznek az alapja a padlólemezben elhelyezett, 95 kilowattórás, 700 kilogrammos lítiumion-akkumulátorcsomag termomenedzsmentje. A hűtőkör 40 méter hosszú, és 22 liternyi folyadék kering benne. Bár a 400 kilométeres hatótáv csak tojással a lábunk alatt érhető el, de 300 kilométert energiazabáló körülmények között is könnyedén teljesít, miközben menetteljesítményei önmagukért beszélnek.

Az első és hátsó tengelyen lévő, győri gyártású villanymotorok Boost üzemmódban 408 lóerőt engednek rá a kerekekre, így a kocsi 5,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Alapból „csak” 360 lóerős az autó. A gyorsulás a 300 lóerő körüli hathengeres dízeleket idézi, csakhogy itt nincsenek váltások, és persze hang is alig van, csak a villanymotorok surrogása töri meg a csendet. De nem is ez, hanem a nyomatékrugalmasság a még inkább imponáló: a menetpróba helyszínéül szolgáló Abu-Dzabiban 160 kilométer per órával is lehet menni egyes autópálya-szakaszokon, és bizony 80-ról úgy lép 160-ra az e-tron, mintha pehelysúlyú autó lenne. Fékezésnél és kanyarban aztán gyorsan észbe kap az ember, hogy a hang nélküli gyorsulás becsapta az érzékszerveinket. Bármennyire jó a légrugós futómű és ügyes a nyomatékcsoportosítás, a fizikát az e-tron sem tudja meghazudtolni. A modell 2565 kilogrammos tömege még úgy is érezhető a tempós kanyarokban, hogy az akkucsomag miatt a súlypont alacsonyan van.

Ahogy növekedik az elektromos autók teljesítménye és akkukapacitása, úgy nő a 230 voltos töltés ideje: 400 voltos hálózatról is 8,5 óra kell a maximális töltöttség eléréséhez, így az igazi megváltást az Ionity töltője hozza majd el, amely 150 kilowattos egyenáramot pumpál az autó­ba, amivel a Tesla Supercharger töltőjét is felülmúlja. Az sem semmi, hogy intenzív lassuláskor ugyancsak 150 kilowattos visszatáplálás lehetséges. Bizonyos körülmények között több hatótávolságunk marad a végén, ha felmegyünk egy hegyre, és lejövünk, mint amikor megkezdtük a felkapaszkodást. Ehhez persze szükség van arra, hogy a kormány mögötti fülekkel a rekuperáció mértékét maximumra állítsuk.

Belül egyrészt nagyon tágas és kényelmes az e-tron, másrészt hűvösen elegáns a berendezés, de amitől hanyatt esünk, az az összeszerelési minőség. A technikai arzenál is hozza az elvárt szintet, a mátrix-LED-es fényszórótól kezdve a dugóasszisztensen át a töltőpontkeresési funkcióig számos okosság könnyíti a vezető dolgát.

Az Audi hazai importőre 2019-ben 70 e-tron eladásával számol, ami a piaci körülményeket figyelembe véve teljesen reális. A márka pedig nem lőtte el összes puskaporát az e-tronnal kapcsolatban, ugyanis később érkezik az olcsóbb, 71 kilowattórás, 340 lóerős változat, illetve jön az 503 lóerővel és 4,5 másodperces gyorsulással büszkélkedő, négymotoros e-tron S.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.