BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába drágítana a Netflix, ha nagy a verseny

A Netflix 126 ezer amerikai előfizetőt veszített el a második negyedévben, igaz, 60,1 millióan a rendszeres áremelések ellenére is kitartanak a globális piacvezető streamszolgáltató mellett. Csökkenésre 2011-ben, a DVD-küldő és a streamszolgáltatás szétválasztása során meglépett jelentős áremeléskor volt legutóbb példa. A Refinitiv elemzői konszenzusa az Egyesült Államokban 352 ezres negyedéves gyarapodásról szólt, míg a nemzetközi színtéren az előfizetői állomány 4,8 milliós bővülését vetítette előre. Itt sem a vártnak megfelelően alakultak a dolgok, a Netfllixhez csak 2,8 millióan csatlakoztak, velük együtt 91,5 millióan szemezgethetnek az online videotéka egyre terebélyesedő kínálatából Amerika határain túl. A cég az adatokat a negyedévben debütáló új, saját gyártású sorozatainak gyengébb fogadtatásával és a több piacán – így Nyugat-Európában – végrehajtott áremelésekkel magyarázta. A drágítással óvatosan kell bánnia a szolgáltatónak, a Reuters közvélemény-kutatása szerint a megkérdezett amerikaiak 81 százaléka felmondaná a szerződését, ha havi öt dollárral megfejelnék a mai díjakat. Az elemzők is arra figyelmeztetnek, hogy a Netflix piaci árdiktáló befolyása egyre csökken, s ez csak romlik a konkurencia megerősödésével és olyan új szolgáltatók megjelenésével, mint az Amerikában novemberben startoló Disney Plus. Az Apple, az AT&T, az Amazon és a Comcast is jelezte már, hogy jövőre nagy tervekkel készül.

A dinamikájából folyamatosan veszítő terjeszkedés hírére 12 százalékot esett a Netflix árfolyama a gyorsjelentés publikálása utáni kereskedésben. Reed Hastings vezérigazgató videokonferenciáján mintha nem vett volna tudomást a számokról, inkább azt hangoztatta, hogy a Netflix helyzete kiváló, s az előfizetői táborukat a tavalyinál is nagyobb mértékben növelik. Tavaly 28,6 milliós volt a plusz, most „féltávnál” 12,3 milliónál tartanak. Hastings csak a harmadik negyedévtől hétmilliós növekményt vár, majd félmillióval többet, mint az elemzők. A Netflix két éven belül két meghatározó sorozatát veszíti el: az Office szitkom sorozat a Comcastnál folytatódik, míg a Jóbarátok az HBO Maxon lesz elérhető. A Netflix csak az idén 15 milliárd dollárt költ saját show-kra, filmekre és sorozatokra, a Seeking Alpha elemzői szerint ennyiből azért túl lehet lépni a két kultikus sorozat elvesztése okozta stresszhelyzeten.

Az összeget érdemes a Netflix negyedéves bevételével is összevetni: a 4,92 milliárd dolláros forgalom kereken egymilliárddal több az egy évvel korábbinál, és csupán tízmillióval marad el a konszenzustól. A nettó profit viszont 384 millióról 270 millióra esett vissza, miközben a költségek bő 600 millióval ugrottak meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.