Hiába drágítana a Netflix, ha nagy a verseny
A Netflix 126 ezer amerikai előfizetőt veszített el a második negyedévben, igaz, 60,1 millióan a rendszeres áremelések ellenére is kitartanak a globális piacvezető streamszolgáltató mellett. Csökkenésre 2011-ben, a DVD-küldő és a streamszolgáltatás szétválasztása során meglépett jelentős áremeléskor volt legutóbb példa. A Refinitiv elemzői konszenzusa az Egyesült Államokban 352 ezres negyedéves gyarapodásról szólt, míg a nemzetközi színtéren az előfizetői állomány 4,8 milliós bővülését vetítette előre. Itt sem a vártnak megfelelően alakultak a dolgok, a Netfllixhez csak 2,8 millióan csatlakoztak, velük együtt 91,5 millióan szemezgethetnek az online videotéka egyre terebélyesedő kínálatából Amerika határain túl. A cég az adatokat a negyedévben debütáló új, saját gyártású sorozatainak gyengébb fogadtatásával és a több piacán – így Nyugat-Európában – végrehajtott áremelésekkel magyarázta. A drágítással óvatosan kell bánnia a szolgáltatónak, a Reuters közvélemény-kutatása szerint a megkérdezett amerikaiak 81 százaléka felmondaná a szerződését, ha havi öt dollárral megfejelnék a mai díjakat. Az elemzők is arra figyelmeztetnek, hogy a Netflix piaci árdiktáló befolyása egyre csökken, s ez csak romlik a konkurencia megerősödésével és olyan új szolgáltatók megjelenésével, mint az Amerikában novemberben startoló Disney Plus. Az Apple, az AT&T, az Amazon és a Comcast is jelezte már, hogy jövőre nagy tervekkel készül.
A dinamikájából folyamatosan veszítő terjeszkedés hírére 12 százalékot esett a Netflix árfolyama a gyorsjelentés publikálása utáni kereskedésben. Reed Hastings vezérigazgató videokonferenciáján mintha nem vett volna tudomást a számokról, inkább azt hangoztatta, hogy a Netflix helyzete kiváló, s az előfizetői táborukat a tavalyinál is nagyobb mértékben növelik. Tavaly 28,6 milliós volt a plusz, most „féltávnál” 12,3 milliónál tartanak. Hastings csak a harmadik negyedévtől hétmilliós növekményt vár, majd félmillióval többet, mint az elemzők. A Netflix két éven belül két meghatározó sorozatát veszíti el: az Office szitkom sorozat a Comcastnál folytatódik, míg a Jóbarátok az HBO Maxon lesz elérhető. A Netflix csak az idén 15 milliárd dollárt költ saját show-kra, filmekre és sorozatokra, a Seeking Alpha elemzői szerint ennyiből azért túl lehet lépni a két kultikus sorozat elvesztése okozta stresszhelyzeten.
Az összeget érdemes a Netflix negyedéves bevételével is összevetni: a 4,92 milliárd dolláros forgalom kereken egymilliárddal több az egy évvel korábbinál, és csupán tízmillióval marad el a konszenzustól. A nettó profit viszont 384 millióról 270 millióra esett vissza, miközben a költségek bő 600 millióval ugrottak meg.


