Most tizenöt éve hogy véget ért a Jóbarátok – angolul Friends – című sorozat, amely sok szempontból újraírta a szituációs komédiák szabályait. Az átlagosan húszmilliós nézettség mellett a záróepizódot 56 millióan nézték az Egyesült Államokban, ez a szám a mai adatsorokat tekintve szinte elérhetetlennek tűnik. Pedig ezzel csak a második legnagyobb érdeklődést kiváltó sorozat a minden idők legjobb tíz szituációs komédiájának listáján. Az összesen 180 epizódból álló Seinfeld (itthon nem ismert) átlagosan húszmillió feletti nézettséget produkált, a záróepizódot 76 millióan követték. Ehhez képest az Agymenők 18 milliós zárónézettsége némi érdektelenséget enged feltételezni, holott ez nem így van.
A kétezres években a szitkomok sikerei arra sarkallták az alkotókat, hogy mint mindent, ezt a piacot is tematizálják, megosztva a nézettségeket. Így például az új üdvöskék, mint a Modern család vagy akár az öt éve véget ért Így jártam anyátokkal, tízmilliós körüli nézettséget tudtak felmutatni, és ez roppant jó eredménynek számított. Emellett a kilencvenes években véget ért Egy rém rendes család ráébresztette az alkotókat arra, hogy a szituációs komédiáknak van keresnivalójuk az amerikai piacon kívül is. A cipőárus Al Bundy nagyobb karriert futott be külföldön, mint saját hazájában. Ettől kezdve a legjobb sorozatokat már úgy alkották és írták, hogy a célországokban is megértsék az összes poént. Az Agymenőkben például szinte minden epizódban voltak utalások európai országokra, nemzetekre vagy európai személyekre, bevonva ezzel a körbe más országok nézőit is. Magyarországra vonatkozóan számtalan utalás volt Rubik Ernőtől kezdve Pest és Buda egyesülésén át Teller Edéig. Az első világpiacra készült sorozat azonban a Jóbarátok lett, kitaposva a nemzetközi porondon azt a nyomvonalat, amelyet aztán az Így jártam anyátokkal és az Agymenők is befutott, sőt ugyanezen az úton jár a Modern család, amelynek a főszereplője az Egy rém rendes családban világhírűvé lett Ed O’Neill.
A szitkomok nem új keletűek. Már az 1940-es években alkalmazták a műfajt a tévétársaságok, először élőben, aztán felvételről játszották, de minden esetben közönség előtt. Ez az egyszerűbb gyártás és a könnyebb eljátszhatóság miatt végül elmaradt, a kereteket kibővítették, és nagyobb lehetőség maradt a trükkökre és az összetett jelenetekből álló helyzetkomikumokra. A technika fejlődésével megjelentek a nevetés-alájátszások, amelyek erőltetetté tették ezt a könnyed műfajt.
Az Egy rém rendes családdal aztán újjáéledt, ugyanis az alkotók kitalálták az úgynevezett karakterfejlődést, amivel ébren lehetett tartani a nézők érdeklődését. A technika átalakulásával ismét berakták a műfajt a hagyományos valódi közönség elé (például az Agymenők), és a régi keretek között rendkívül magas szintű vizuális élményt varázsoltak a nézők elé. Ezzel ismét nagy nézettségeket hozott a szituációs komédia. Nem véletlen, hogy a minden idők legjobb tíz sorozata közé főleg újonnan készült szériák kerültek, és nem a régiek.
Verhetetlen animáció
A műfaj modern változata animációs formában is megjelent. A két jeles képviselő a Simpson család (The Simpsons) és a Family Guy, amelyek szinte a teljes piacot letarolják, holott az animált szitkomoknak is tekintélyes előéletük van. Az elsők között említhető például a Frédi és Béni, amely itthon inkább mese helyett ment a gyerekeknek. Ezután következhet a Simpson család, amelynek modorosságát az 1997-ben indult South Park törte meg, a kettő ötvözete pedig a Family Guy. Ebben a műfajban is vannak feltörekvők, például a Brickleberry (ez hét éve fut) és a Rick és Morty, amely a hatodik évadnál tart. Meglepő, hogy ezek is régiek, mégis fiatalnak számítanak. Az ok egyszerű: az animált sorozatok történetvezetése közel sem fárad el olyan gyorsan, mint az élő szereplősöké, mivel a szereplők nem öregszenek. A kidolgozott, de fel nem használt gegeket újra és újra elő lehet venni, és be lehet passzítani a történet vezetésébe, nem úgy egy változó és öregedő élő szereplős műsorban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.