Donald Trump a héten ismét figyelmeztetett, hogy a Kínával folytatott, egyre súlyosabb károkkal járó kereskedelmi háború ellenére nem feledkezett meg az Európai Unióról sem, nem mondott le arról, hogy novemberben vámokat vet ki az európai autókra. Senki nem tudja megjósolni, hogy az amerikai elnök hajlandó lesz-e újabb frontot nyitni a választási kampány küszöbén, abban azonban a szakértők jelentős része egyetért, hogy egy uniós–amerikai kereskedelmi háború sokkal nagyobb károkkal járna a kínainál, és az Egyesült Államok is jóval többet veszíthet rajta.
„Az uniós–amerikai kereskedelem számít leginkább. Messze ez a legjelentősebb kétoldalú kereskedelmi forgalom a világon” – emlékeztetett a CNBC-n Florian Hense, a Berenberg közgazdásza. A számok önmagukért beszélnek: az EU és az Egyesült Államok közötti forgalom tavaly több mint 70 százakkal volt nagyobb az amerikai–kínainál. A hivatalos washingtoni adatok szerint az Egyesült Államok 2018-ban 683,9 milliárd dollár értékben vásárolt árucikkeket az unióból, és 557,9 milliárdért Kínából. Az EU-ba irányuló teljes amerikai export (áru és szolgáltatás) 574,5 milliárd dollárt tett ki – a kínai viszont csak 179,2 milliárdot. Ennek alapján nyilvánvaló, hogy az esetleges amerikai vámokra adott uniós válasz sokkal fájdalmasabb lenne, mert Brüsszelnek jóval szélesebb a mozgástere Pekingnél.
Az EU szeretné elkerülni a vámháborút Washingtonnal, de nem fog kitérni a harc elől, ha az Egyesült Államok lép elsőként – közölte Cecilia Malmström kereskedelmi biztos. A washingtoni fenyegetésekre válaszul az Európai Bizottság már össze is állított több listát azokról az amerikai árucikkekről, amelyekre vámot vet ki, és a termékeket gondosan úgy válogatták össze, hogy a Trump szavazóbázisának számító államokat érintse a legfájdalmasabban.
Az észszerűség azt diktálja, hogy elkerüljék a konfliktust, miután az EU és az Egyesült Államok gazdasága is lassul, és elemzők szerint az ősszel már erősen érzékelhető lesz az eddig bevezetett vámok ciklikus hatása is. Az üzleti modell miatt a kereskedelmi háború újabb frontja a multinacionális vállalatokra nézve lenne leginkább veszélyes (ezek döntő többsége amerikai), zsugorítaná az amerikai cégek piacát, és erősítené a külföldi versenyt, vagyis – Erik Jones, a Johns Hopkins Egyetem politikaigazdaságtan-professzora szerint – eltüntetné azokat a strukturális előnyöket, amelyeket az egymást követő amerikai kormányok a második világháború vége óta létrehoztak. Az észszerűség azonban Trumpnak nem erőssége. „Ha úgy érzi, hogy az európai autók megvámolása segít neki megnyerni a jövő évi választást, akkor bele fog vágni” – mondta a Market Place-nek Andrew Kenningham, a Capital Economics vezető európai elemzője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.