A kormány a parlament utasítására hozta nyilvánosságra azt a hatoldalas bizalmas tanulmányt, amely augusztus elején készült, és a megállapodás nélküli Brexit lehetséges legsúlyosabb következményeit foglalja össze. A Citromsármány művelet (Operation Yellowhammer) című jelentésből kiderül, mire lehet számítani, amennyiben Franciaországban a rendezetlen kilépés utáni első naptól vámellenőrzésnek vetik alá a brit szállítmányokat. A teherfuvarozók 50-85 százalékáról kiderülhet, hogy nincs felkészülve a vizsgálatokra, és a kamionok akár két és fél napos várakozásra kényszerülhetnek. A szállítmányozók felkészületlensége és a francia kikötők korlátozott parkolóhely-kapacitása miatt egyetlen napon belül 40-60 százalékkal csökkenhet a forgalom a Csatornán keresztül, és a fennakadások három hónapig is eltarthatnak. A jókora késlekedés különösen nagy veszélyt jelentene a gyógyszerellátásban, ami az embereken kívül az állatokat is érintené, és potenciálisan járványok kitörését, humán-egészségügyi és élelmiszer-biztonsági problémákat okozhat. Kevesebb érkezne az országba bizonyos friss élelmiszerekből, valamint alapvető élelmiszeripari alapanyagokból is, ami áremelkedést, a pánikszerű felvásárlás pedig ellátási problémákat és hiányt okozna. Drágább lenne az üzemanyag is, a nehézségek tiltakozásokat és erőszakot robbanthatnak ki. Ez a rendőrség nagy erőit kötné le a dokumentum szerint, amely még arra az esélyre is felhívja a figyelmet, hogy összecsapások lehetnek brit és uniós halászhajók között, és nagy valószínűséggel tetemes mértékben emelkedne az áram ára Észak-Írországban.
Michael Gove, a rendezetlen Brexit tervezéséért felelős miniszter igyekezett kisebbíteni a jelentés következtetéseinek súlyosságát, és megnyugtatni a kedélyeket. Állítása szerint a dokumentum egyrészt a legrosszabb forgatókönyvvel számol, másrészt a kormány az elmúlt hat hétben fontos lépéseket tett a lehetséges problémák megoldása érdekében. Az ellenzék azonban a felfüggesztett parlament azonnali összehívását követeli, mert a jelentésben újabb bizonyítékát látják annak, milyen felelőtlen a kormány, hogy kész megállapodás nélkül kilépni október 31-én az Európai Unióból. Boris Johnson kormányfő változatlanul kitart amellett, hogy a haladék lejártáig képes lesz új kilépési megállapodást kötni Brüsszellel, és ebben az sem ingatja meg, hogy David Sassoli, az Európai Parlament új elnöke tegnap ismét megerősítette: szó sem lehet megegyezésről az északír–ír határ nyitva tartását garantáló vészmegoldás, az úgynevezett backstop nélkül, amelynek kivétele a brit kormányfő elsőrendű célja.
n Írországban is drágább lesz a kenyér
Rendezetlen Brexit esetén Írországnak tonnánként 172 euró vámot kell majd fizetnie az Egyesült Királyságból származó búza után, ami azt jelenti, hogy 15 centtel drágul majd egy vekni kenyér, valamint minden más végtermék is. Írország jelenleg 4200-4760 tonna lisztet vásárol a szomszéd országtól, ennek a kétharmada Nagy-Britanniából, egyharmada Észak-Írországból származik, és nem is tudják máshonnan beszerezni. A francia liszt a fehérjetartalma miatt nem megfelelő, Németországból vagy Litvániából pedig drága lenne beszerezni – mondta a The Guardiannek Alex Waugh, a brit és ír malomipari szervezet vezérigazgatója. A pékségek egyelőre igyekeznek készleteket felhalmozni, de ez nem fenntartható megoldás. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.