Viszonylag stabil maradt tegnap a font árfolyama, a befektetők várták a Brexit-tárgyalások fejleményeit és a legfelső bíróság ma délelőtti döntését arról, hogy félrevezette-e Boris Johnson kormányfő II. Erzsébetet, amikor kérte tőle a parlament ülésszakának felfüggesztését. A piacok nem remélnek áttörést az egyeztetéseken, így változatlanul nagy a veszélye a megállapodás nélküli Brexitnek, amelynek pusztító hatására tegnap ismét figyelmeztetett az európai autó- és alkatrészgyártók huszonhárom szövetsége. Közleményük szerint a rendezetlen kilépés földrengésszerű változást vált majd ki, és megváltoztatja a fogyasztói szokásokat. A kétoldalú forgalmat terhelő, várhatóan 5,7 milliárd eurónyi vámot ugyanis nagyrészt kénytelenek lesznek továbbhárítani a vásárlókra, így sokak számára megfizethetetlenné válhatnak az új autók. Az ellátási láncban jelentkező zavarok a gyártás leállásához vezethetnek, és ez csak az Egyesült Királyságban percenként akár 54 700 fontos kiesést okozhat. A brit autógyártók szinte teljes mértékben külföldi – német, francia és japán – kézben vannak, ami különösen sebezhetővé teszi a szektort.
„A megállapodás nélküli Brexit azonnali és megsemmisítő hatással lenne az iparágra, aláásná a versenyképességét, és visszafordíthatatlan, súlyos károkat okozna” – hangsúlyozta Mike Hawes, a brit autógyártók szövetségének vezérigazgatója.
A brit autógyártás máris érzi a Brexit-sokkokat: az év első hat hónapjában 70 százalékkal 90 millió fontra (98 millió euróra) zuhantak vissza a befektetések az ágazatban, és a francia PSA is figyelmeztetett, hogy bezáratja a Vauxhall északnyugat-angliai gyárát, ha veszteségessé válik a termelés. Az úgynevezett hard Brexit pusztító hatása azonban nem áll meg az autógyártásnál, érinti az egész feldolgozóipart is, és az Egyesült Királyságnak éppen a legszegényebb régiói vannak kitéve a legnagyobb veszélynek – derült ki a BDO üzleti tanácsadó jelentéséből. A kelet-közép-angliai térség exportjának például több mint a fele az EU-ba irányul, és a megrendelések máris csökkennek, de hasonló a helyzet Walesszel is. Ráadásul a többi piacuk sincs biztonságban a kereskedelmi háború és a globális gazdaság lassulása miatt. Az új megrendelések meredek visszaesése miatt augusztusban hétévi mélypontra esett a brit gyáripar aktivitása, az IHS Markit és a CIPS közös felmérése szerint a feldolgozószektor szezonális kiigazítással számolt beszerzésimenedzser-indexe 47,4 pontra süllyedt az előző havi 48-ról. A Resolution Foundation független kutatóintézet számításai szerint a kormánynak legalább 60 milliárd fontot kell előteremtenie csak a családok védelmére és a vállalkozások kompenzálására, ha a megállapodás nélküli Brexit miatt az előre számítottnak megfelelően visszaesik a forgalom az EU-val.
Olcsón adják a szigetországi vállalatokat
Egy brit vállalat megvásárlása 13 százalékkal kevesebbe kerül jelenleg, mint
a 2016-os Brexit-népszavazás előtt – derült ki a Mayer Brown nemzetközi jogi iroda adataiból. A font gyengülése az euróval szemben valóságos felvásárlási lázat okozott, mert az alacsony árak vonzása ellensúlyozza a rendezetlen kilépés miatti aggodalmakat. Nemzetközi, uniós cégek így 21,6 milliárd fontot (26,8 milliárd dollárt) költöttek felvásárlásra az augusztussal zárult 12 hónapban az előző év azonos időszakában elköltött 11,8 milliárd font után. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.