Szlovákiában december közepétől lehet kérvényezni új elektromos és plug-in hibrid gépkocsik vásárlásához az állami támogatást. A tisztán elektromos meghajtású, 50 ezer eurónál nem drágább gépjárművek vásárlását
8 ezer euróval támogatják, hálózati áramról is tölthető hibridautók vásárlásakor a támogatás 5 ezer euró. Alapkövetelmény, hogy az igénylő magánszemélynek szlovák állampolgársággal kell rendelkeznie, és cégek, különösképpen vegyesvállalatok nem vehetik igénybe a támogatást, őket nem dotálja ilyen nagyvonalúan a pozsonyi kormány. A támogatással vásárolt autókat „megbélyegzik”, két évig a gépkocsin kell virítania a „Környezetkímélően vezetek a Szlovák Köztársaság Gazdasági Minisztériumának támogatásával” feliratnak. Ebből következően minimum két évig a kötelező felelősségbiztosítás mellett cascót is kötni kell a járműre. Az állami támogatást csak új autóra lehet kérelmezni, és ez a külföldről bevitt autókra, tehát a Szlovákiában hivatalosan nem forgalmazott Teslákra is vonatkozik. Kikötés továbbá, hogy az állami támogatás lízingkonstrukcióhoz kötötten nem vehető igénybe. Az állami ingyenpénzt a vásárlók nem beváltható bon formájában kapják, az igénylőnek először meg kell vennie az autót, ki kell fizetnie a teljes árát, a támogatást csak ezt követően fizeti ki a gazdasági szaktárca. A keretet egyelőre elég szűkre szabták, az ötmillió euró maximum ezer villanyautó-vásárlás dotálásához elegendő. A támogatás néhány népszerű modell árát kimondottan vásárlóbaráttá varázsolja. A pozsonyi Új Szó napilap számításai szerint például a Skoda első villanyautóját, a Citigo e iV alapváltozatát 17 590 eurótól árulják, azaz a 8 ezer eurós állami támogatással az autó ára 9590 euróra csökken. Persze csak annak, aki a vásárláshoz az ominózus 8 ezer eurót meg tudja előlegezni. A nagy teljesítményű elektromos kisteherautóra vágyó szlovákoknak – másokhoz hasonlóan – 2021-ig biztosan várniuk kell arra, hogy a múlt héten ünnepélyes keretek között bemutatott Tesla Cybertruckból vásárolhassanak. A futurisztikus formájú, bivalyerős pickup alapárát 39 ezer dollárnál húzták meg, azaz bőven befér a Szlovákiában támogatható járművek közé. Persze Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója nem is a szlovák, hanem a hazai piacra fókuszál a monstrummal, és az Amerikában 1977 óta folyamatosan a legkeresettebb, jelenleg 50 ezer dollárról induló Ford F-150-es pickupnak akar versenytársat állítani. Az ék alakú, szögletes formavilágot azonban szokni kell a szemnek és a befektetőknek, és ez nem megy egykönnyen: a pénteki 6 százalékos árfolyamesés is ennek tudható be, noha a törhetetlennek titulált üvegéhez vágott vasgolyó pusztítása is közrejátszhatott ebben. A kínos incidenstől eltekintve az elemzők üdvözölték, hogy a Tesla a városi terepjárók (SUV) mellett a másik legnagyobb profittermelő szegmensben, a hobbi-teherautóknál is színre lépett saját modelljével, de a Szárnyas fejvadász című film formavilágát idéző jármű látványa egyelőre sokkolóan hat. Persze nem mindenkire, hiszen Elon Musk szombaton már 146 ezer Cybertruck-megrendelésről adott hírt a Twitteren. A jármű mindenesetre kemény versenyre készülhet a Ford, a GM és a Fiat Chrysler által dominált pickuppiacon.
Támogatás az 50 ezer eurónál olcsóbb villanyautókra igényelhető
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.