J. J. | Mindössze 49,9 millió font forgalommal zárt Londonban a Sotheby’s impresszionista, modern és szürrealista művészeti aukciója. Mivel a globális műkereskedelem egyik legfontosabb központja az elmúlt évtizedekben London volt, az eseményt kiemelt figyelem övezte, hisz ez volt a Brexit utáni első próbatétel a piacon. A liciten csupán 33 válogatott tételt vittek kalapács alá. Nem meglepő, hogy az eredmény jócskán elmaradt a 2019. februári azonos tematikájú árverés 87,7 millió fontjától. A 43 százalékos esés súlyos visszajelzés, a képet pedig tovább rontja az a tény, hogy a 2018-as forgalom még 136 millió fonton zárt. A szakértők arra is rámutattak, hogy a Sotheby’s tematikus licitjén most először nem szerepelt egyetlen mű sem Picassótól, aki pedig ennek az árverési szegmensnek a legfontosabb húzóneve. A hozzáértők közül néhányan már azt jósolják, hogy London befolyása tovább csökken, és a kiemelkedő műveket inkább New Yorkba viszik majd árverésre. Ez egyelőre csak egy lehetséges negatív szcenárió, a tényeken alapuló következtetéseket később, a májusi és a novemberi nagy aukciók után lehet levonni.
Az árverésen a vezető tételek Pissarro és Signac festményei voltak. Mindkét képet a nácik rabolták el tulajdonosaiktól, amikor 1940-ben megszállták Franciaországot. A háború után a Musée d’Orsay gyűjteményébe kerültek, majd nemrégiben a francia kormány visszaadta őket az eredeti tulajdonosaiknak, Gaston Lévy örököseinek, akik aztán beadták a londoni aukcióra. A dúsgazdag Lévy ingatlanfejlesztésből szerezte vagyonát, a húszas-harmincas évek Párizsában egy lenyűgöző, műkincsekkel teli nagypolgári lakásban élt a Friedland sugárúton. Lévy az egyik legfontosabb gyűjtője volt a pointillistáknak, közöttük Pissarrónak és Signacnak.
A legmagasabb áron, 13,3 millió fontért Camille Pissarro 1888-ban festett remekműve, a Gelée Blanche, Jeune paysanne faisant du feu kelt el. A kép egy téli reggelt ábrázol, ahol egy mezőn két alak rőzsét gyűjt. Az eladási ára meghaladta az előzetesen megállapított 12 millió fontos becsértéket. A másik vezető képet Paul Signac festette, és Isztambul fényeit ábrázolta. A művész egyébként jó barátja volt Lévynek. A festményt 7,6 millió fontért adták el.
A liciten csupán
33
válogatott tételt vittek kalapács alá
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.