Négy autópályahíd azonnali lezárására vagy legalábbis forgalmának szigorú korlátozására lenne szükség Olaszországban – értesült a Bloomberg. A genovai Morandi híd 2018 augusztusában bekövetkezett összeomlása után a felügyeleti szervek átnézték az ország minden ilyen építményét. Ez nem volt kis munka, mivel Olaszországban mintegy kétezer autópályahíd van. Jelentős részüket még a harmincas években, Mussolini ideje alatt építették, sok közülük a hatvanas évek öröksége. A hidak állapota rémisztő a szakértők szerint, az egykori építők ugyanis sokszor nem vették figyelembe a földtani adottságokat, gyenge alapanyagokat használtak, alulbecsülték a forgalmat, ráadásul a műszaki ellenőrzés is hiányos volt.
A közlekedési minisztérium állapotfelmérését azonban nem követték gyors intézkedések, hanem a valóságos kafkai útvesztőkben elakadtak az eljárások. A probléma gyökere abban rejlik, hogy a hétezer kilométeres olasz úthálózatból hatezer magántársaságok kezében van. A jövedelmező koncessziós jogok megszerzése mindig politikai privilégium volt az országban. A legerősebb olasz családok, mások mellett a Benetton família tartja kezében a rendszert. A koncesszió fejében vállalt kötelezettségek közé tartozik a hidak megfelelő állapotának biztosítása, a minisztériumnak csak ellenőrzési jogköre van. Mivel az autópálya-társaságokat a minisztérium nem kényszerítheti, kizárólag jogi úton csikarhatja ki a felújítást vagy a veszélymentesítést. A minisztérium az autópályát le sem zárhatja, meg kell várnia ezzel a jogerős döntést. Tavaly december 18-án az egyik hidat, a cerranói viaduktot háromnegyed év küzdelme után sikerült bírósági végzéssel lezáratni a teherforgalom elől. Ezután azonban az üzemeltető Autostrada a közlekedési tárcával folytatott egyeztetéseken megígérte, hogy felállít egy ellenőrző rendszert, amely leállítja a forgalmat, ha megnőne a kockázat. A társadalmi nyomást fokozta az autópálya melletti kis falvakba terelt hatalmas karácsonyi teherforgalom is. Január 13-án az Autostrada jelentette, hogy minden a legnagyobb rendben, s a forgalom – egy sávval leszűkítve – újraindulhatott.
Az Autostrada azt ígérte, hogy megháromszorozza beruházásait,
és 6 milliárd eurót költ a hálózatára, további 1,6 milliárd eurót pedig felújításokra, de ez most a koronavírus-járvány miatt kétségesnek látszik. A másik három életveszélyesnek nyilvánított viadukthoz (Altare, Bormida és Giustina) a Bloomberg szerint az idén újabbak csatlakoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.