Katasztrófával fenyeget a bürokrácia elburjánzása
Négy autópályahíd azonnali lezárására vagy legalábbis forgalmának szigorú korlátozására lenne szükség Olaszországban – értesült a Bloomberg. A genovai Morandi híd 2018 augusztusában bekövetkezett összeomlása után a felügyeleti szervek átnézték az ország minden ilyen építményét. Ez nem volt kis munka, mivel Olaszországban mintegy kétezer autópályahíd van. Jelentős részüket még a harmincas években, Mussolini ideje alatt építették, sok közülük a hatvanas évek öröksége. A hidak állapota rémisztő a szakértők szerint, az egykori építők ugyanis sokszor nem vették figyelembe a földtani adottságokat, gyenge alapanyagokat használtak, alulbecsülték a forgalmat, ráadásul a műszaki ellenőrzés is hiányos volt.
A közlekedési minisztérium állapotfelmérését azonban nem követték gyors intézkedések, hanem a valóságos kafkai útvesztőkben elakadtak az eljárások. A probléma gyökere abban rejlik, hogy a hétezer kilométeres olasz úthálózatból hatezer magántársaságok kezében van. A jövedelmező koncessziós jogok megszerzése mindig politikai privilégium volt az országban. A legerősebb olasz családok, mások mellett a Benetton família tartja kezében a rendszert. A koncesszió fejében vállalt kötelezettségek közé tartozik a hidak megfelelő állapotának biztosítása, a minisztériumnak csak ellenőrzési jogköre van. Mivel az autópálya-társaságokat a minisztérium nem kényszerítheti, kizárólag jogi úton csikarhatja ki a felújítást vagy a veszélymentesítést. A minisztérium az autópályát le sem zárhatja, meg kell várnia ezzel a jogerős döntést. Tavaly december 18-án az egyik hidat, a cerranói viaduktot háromnegyed év küzdelme után sikerült bírósági végzéssel lezáratni a teherforgalom elől. Ezután azonban az üzemeltető Autostrada a közlekedési tárcával folytatott egyeztetéseken megígérte, hogy felállít egy ellenőrző rendszert, amely leállítja a forgalmat, ha megnőne a kockázat. A társadalmi nyomást fokozta az autópálya melletti kis falvakba terelt hatalmas karácsonyi teherforgalom is. Január 13-án az Autostrada jelentette, hogy minden a legnagyobb rendben, s a forgalom – egy sávval leszűkítve – újraindulhatott.
Az Autostrada azt ígérte, hogy megháromszorozza beruházásait,
és 6 milliárd eurót költ a hálózatára, további 1,6 milliárd eurót pedig felújításokra, de ez most a koronavírus-járvány miatt kétségesnek látszik. A másik három életveszélyesnek nyilvánított viadukthoz (Altare, Bormida és Giustina) a Bloomberg szerint az idén újabbak csatlakoznak.


