BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leterítette a vírus a Flybe légitársaságot

K. B. | Földre kényszerítette a koronavírus a brit Flybe regionális légitársaságot, amely tegnap azonnali hatállyal beszüntette működését, miután az illetékes bíróságon csődvédelemért folyamodott. A járvány kitörése az utolsó csepp volt a pohárban. A Flybe már tavaly is a csőd szélén táncolt, de a Virgin Atlantic és befektető társai még láttak benne fantáziát, igaz, januári tőkeinjekciójukkal csak megnyújtani tudták a légitársaság agóniáját.

A Virgin, a Stobart Group és a Cyrus Capital konzorciuma, a Connect Airways 2019 februárjában vette meg a Flybe-t, s azóta 110 millió fontot ölt bele. A brit helyközi járatok zömét üzemeltető cégnek a brit kormány is segítséget ígért, ám nem klasszikus mentőöv, hanem kereskedelmi alapon nyújtandó hitel formájában. A British Airways és a Ryanair rögtön hevesen tiltakozott Boris Johnsonnál, feltételezve, hogy illegális tőkeinjekcióval tartja életben közvetlen riválisukat. Ám végül nem került rá sor, legalább ez az adófizetői kölcsön nem gyarapítja a Flybe adósságállományát. A kormány a belföldi utasforgalom után fizetendő adó mérséklését is tervezte, könnyítve ezzel a Flybe terhein.

A Flybe bedőlésével több angliai nagyváros, a cég székhelyéül szolgáló Exeter, valamint Birmingham, Cardiff, Glasgow és Southampton légiközpontként játszott szerepe is leértékelődik. A Flybe 68 gépből álló flottája 71 brit és európai repülőtér között évi nyolcmillió utast szállított, s nagyban enyhítette a légi forgalom London-központúságát – írja a Reuters. A Londont és környékét elkerülő belföldi járatok felét a Flybe üzemeltette, ezért a csődhelyzet nemcsak az egyik napról a másikra fölöslegessé váló 2400 alkalmazott, de a regionális utasszállítás felfuttatását programjába emelő kormányfő számára is sorscsapással ér fel. A nyolcvan belföldi járatból a skót Loganair átvesz 16-ot, de a többnyire eleve veszteséges utakért egyelőre nincs tolongás.

A tőzsdén szereplő versenytársai is gyászolják a Flybe-t: a Ryanair árfolyama 2,7 százalékos eséssel reagált, a British Airways anyacége, az IAG kurzusa 4,7, az EasyJeté 2,9 százalékkal mérséklődött. Az FTSE 100-as index azonban csupán 1,6 százalékkal gyengült. Az esésben közrejátszott a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA frissen publikált prognózisa, amely a három héttel korábbi négyszeresére, 113 milliárd dollárra becsüli a koronavírus által az ágazatban okozott károk maximális összegét. Optimális esetben ennél 50 milliárddal kisebb lehet a légitársaságok és az őket közvetlenül kiszolgáló vállalatok vesztesége. A brit légitársaságokat a Brexit okozta bizonytalanságok és a kapacitásfölösleg miatt zuhanó jegyárak különösen megviselték, közülük az utóbbi három évben a Monarch, a Thomas Cook és a Flybmi is csődöt jelentett. Hozzájuk csatlakozott tegnap a Flybe.

Az IATA frissített

becslése szerint

113

milliárd dollár veszteség is érheti a szektort

a járvány miatt

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.