Oslo kisegíti a Norwegian Airt
K. B. | Az európai nagy fapados légitársaságok közül a Norwegian Air elsőként élt az állam által biztosított támogatással, és lehívott 300 millió koronát (8,8 milliárd forint) az Oslo által garantált tízszer ekkora hitelkeretből, amely 90 százalékban a kincstártól, 10 százalékban pedig kereskedelmi bankoktól származik. A keretből 1,5 milliárd koronát a likviditási helyzet biztosítására kell fordítaniuk, míg a maradék 1,2 milliárd korona folyósítása attól függ, hogy a vállalat hitelezői átütemezik-e követeléseiket, és lemondanak-e a kamatfizetésről az állami garanciával fedezett időszakra. A hírre 3 százalékkal erősödött a cég részvényének árfolyama. A krónikus készpénzhiányban szenvedő légitársaság számára életmentő az állami segítség, gépei kevés kivétellel a földön rostokolnak, 7300 alkalmazottjának 90 százalékát állásidőre küldte vagy elbocsátja. A tavaly a terveit még az új Boeing MAX-ok beszerzésére építő Norwegian a flottája szűkítésére is készülhet, a DP Aircraft lízingcég jelezte, hogy két 787-as Dreamliner lízingdíjával tartoznak neki, de próbálnak megoldást találni. A túl gyorsan és túl nagy étvággyal terjeszkedő Norwegian piaci értéke az idén a negyedére csökkent.
Ugyanekkora értékvesztést szenvedett el a legnagyobb skandináv sport- és szabadidő-áruházlánc, az XXL, amely 20 százalékos létszámcsökkentéssel próbál túljutni a válságán. A norvég vállalatokat a vírus mellett a korona gyors leértékelődése is sújtja, amiről nagyrészt a március eleji OPEC-csúcsot követően a szövetségesekből hirtelen versenytársakká váló szaúdiak és oroszok tehetnek, akik a kvótarendszer felrúgásával padlóra küldték a kőolaj árát, és vele együtt az olyan olajfüggő devizákat is, mint a norvég korona. Ez utóbbi még a forinthoz képest is gyengült közel 10 százalékot. A korona védelmében a jegybank két hét alatt két lépésben 1,25-ról 0,25 százalékra vitte le az alapkamatot.


