BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A világ első mega-túraautója

Amíg a konkurencia csendben fejleszti saját szuperautóit, a svéd Koenigsegg egy négyüléses, 1700 lóerős túraautóval sokkol.

Manapság se szeri, se száma az olyan akkumulátoros-elektromos szuperautóknak, amelyek felépítésükben a versenyautókat idézik, látványosak és villámgyorsak, de vajmi kevés gyakorlati értékük van. Christian von Koenigsegg, a nevét viselő autómárka alapítója és tulajdonosa szerint a technológia ma már megengedi, hogy igazán praktikus és megdöbbentően gyors autót készítsenek, úgyhogy a tettek mezejére léptek. Eredetileg a Genfi Autószalonon akarták leleplezni a világ minden részéről összesereglett újságíróknak és egyben a potenciális kihívóknak is a gépet, végül ebből egy videóban összegzett prezentáció lett.

Íme a Gemera, a négy személyt és csomagjaikat szállítani képes, 1700 lóerő rendszer-teljesítményű túraautó! Ahol lehetett, karbont használtak a konstrukcióhoz, tehát a karosszériaváz és a külső burkolatok is mind ebből a könnyű és merev anyagból készültek, ennek és a plug-in hibrid hajtásnak köszönhető a kategóriában alacsonynak számító, 1850 kilogrammos menetkész tömeg. A svédek szabadalmaztatott, hidraulikus működtetésű ajtajai különösen jól jönnek ennél a modellnél, mert mind az első, mind a második sor üléseit könnyen megközelíthetővé teszik. Ajtónként több érzékelő figyel arra, hogy ne ütközzön akadályba a lemez, a világ teremgarázsainak 95 százalékában nem okoz gondot a nyitás. Az utastér egyébként nem a kategóriában megszokott 2+2 személyes, hanem négy 2 méter magas ember is kényelmesen elfér benne egyszerre. Ők fejenként egy-egy repülőgép-kézipoggyász méretű csomagot vihetnek magukkal, hiszen ennyinek van hely az első (1 darab) és a hátsó (3 darab) csomagterekben; a golftáskákat a hátsó ülésen kell szállítani, illetve tetődoboz is van az extra­listán.

A jármű szíve a Koenigsegg-szabadalom Freevalve technológiás belső égésű motor. A Tiny Friendly Giant, azaz „kicsi, barátságos óriás” fantázianevű erőforrás egy 1987 köbcentis háromhengeres, biturbó feltöltéssel. A maximális teljesítmény 600 lóerő 7500/percnél, a leszabályozási fordulat 8500/perc, a maximális nyomaték pedig 600 newtonméter a 2000–7000/perc tartományban. Azért fontosak a fordulatszámok, mert ez a hátra beépített erőforrás (a főtengelyhez csatlakozó, 400 lóerős, 500 newtonméter teljesítményű villanymotorral együtt) a Koenigsegg Hydracoup Direct Drive rendszeren keresztül hajtja az első kerekeket, sebességváltó nincs; kis sebességnél kizárólag a villanymotorok hajtanak, a belső égésű erőforrás csak a megfelelő sebességnél hajt közvetlenül.

Elöl egyébként nincs differenciálmű, hanem oldalanként elektronikusan vezérelt tengelykapcsoló szabályozza a nyomatékáramlást. A hátsó kerekeket egyenként egy 500 lóerős és 1000 newtonméter teljesítményű villanymotor hajtja, a rendszerteljesítmény 1700 lóerő (!) és 3500 newtonméter (!); az akkumulátor teljesítményleadása 1100 lóerő, ehhez jön a 600 lóerő a belső égésű motorból. Az utóbbit elsősorban megújuló forrásból származó üzemanyagok elégetésére (E100, metanol, sun fuel) optimalizálták, de szükség esetén a benzinkutakon kapható E85-össel és benzinnel is üzemeltethető. Az elektromos hatótávolság 50 kilométer, a 75 liternyi üzemanyaggal további 950 kilométer megtételére képes a Gemera, így egy feltöltéssel meglehet az 1000 kilométer is – persze, ha nem próbálgatja a sofőr az autó tudását. Teljesen feltöltött akkumulátorokkal 1,9 másodperces 0–100 kilométer per órás gyorsulásra képes a gép, amelynek csúcssebessége meghaladja a 400 kilométer per órát.

A Koenigsegg 300 példány legyártását tervezi egymillió dolláros indulóárral, ezért a pénzért ott van a fedélzeten az összkerékhajtás és -kormányzás. Az utastérben több érintőképernyős egységet is elhelyeznek, elöl és hátul is van indukciós telefontöltő, 11 hangszórós a hifi, a légkondicionáló háromzónás, plusz minden utas kényelmét egy-egy olvasólámpa és két pohártartó garantálja. Az utóbbiakat felkészítették a lélegzetelállító gyorsulásra…

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.