A vállalat vezetői a jövő héten érkeznek Magyarországra, és a külügyminiszterrel is egyeztetnek.
Egy évvel elhalasztja a BMW a debreceni gyár üzembe helyezését, az új egység építési munkálatai lelassulhatnak, de nem állnak le. A BMW Group továbbra is elkötelezett az új magyarországi gyáregysége mellett, a debreceni gyár megépítése a vállalat hosszú távú növekedési törekvéseit támasztja alá – közölte a Világgazdasággal a BMW Group. A koronavírus-járvány a cég feltételezései szerint hatással lesz a debreceni munkálatokra, a pontos időtartam még nincs meghatározva, de a várakozások szerint a csúszás több hónap lehet – tették hozzá a cégnél.
A BMW AG negyedéves beszámolóját bemutató tájékoztatón Nicolas Peter pénzügyi igazgató elmondta: mivel a járványügyi korlátozások miatt romlanak az értékesítési kilátások, a konszern felülvizsgálja idei beruházási terveit, és a beruházásokra elkülönített keretösszeget 5,7 milliárd euróról kevesebb mint 4 milliárd euróra kurtítják. Minden folyamatban lévő projektet újraértékelnek, az üzemépítéseket is beleértve, és a magyarországi gyár üzembe helyezését egy évvel elhalasztják. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán azt írta, a vállalat vezetői biztosították arról, hogy továbbra is elkötelezettek a debreceni gyárépítés mellett. Jövő pénteken Debrecenbe utaznak a gyár leendő vezetői és a beruházás irányítói, és személyes megbeszélést folytatnak velük. A miniszter megerősítette továbbá, hogy a gyár építési munkálatai most is zajlanak.
A debreceni önkormányzat minden általa vállalt feltételt teljesített ahhoz, hogy a BMW megkezdje a további fejlesztéseket – reagált az autógyár bejelentésére a városháza sajtószolgálata. Tájékoztatásuk szerint a szerződésben rögzítetteknek megfelelően és ütemben az önkormányzati beruházás lezárul: napokon belül átadják a teljes területet az egyeztetett műszaki tartalomnak megfelelően a BMW magyarországi cége részére, ezzel biztosítva, hogy a BMW megkezdje a további fejlesztéseket. A mostani információk a város és a BMW között létrejött szerződések végrehajtását és lezárását nem érintik.
Ha úgy vesszük, még jól is jött – így kommentálta a projekt csúszásáról szóló hírt Miklóssy Ferenc, a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Rámutatott, hogy az elmúlt időszakban a térségben számos fejlesztés – National Instruments, Schaeffler-FAG, Krones, Continental, Thyssenkrupp – fejeződött be vagy épp kezdődött meg, amelyek igen nagy munkaerőigényt generáltak, ráadásul a szakképzési rendszert és a beszállítói kört is jelentősen leterhelik. A BMW-gyár kivitelezésnek egy évvel későbbre halasztása ezért lehetőséget teremt a gazdasági környezet alaposabb felkészítésére. „A bejelentés egyébként várható volt az autóeladások visszaesése miatt, logikus, hogy nem a kutatási-fejlesztési tevékenységet vágják vissza, hanem a beruházásokat. A BMW Debrecenbe érkezése inkább a presztízs miatt fontos, a késlekedés a régió lendületét nem fogja vissza” – értékelt a kamarai szakember. Lapunk úgy értesült, hogy az üzem építési területének előkészítése és a szükséges infrastruktúra megteremtése továbbra is rendben zajlik, viszont a konkrét gyárépület első fázisának munkálatai még nem kezdődtek meg. Kérdés például, hogy mi lesz a présüzemmel, amelynek a megvalósítását a Market Zrt. nyerte el nemzetközi tenderen. Az üzembe helyezés későbbi dátuma nem befolyásolja a tereprendezést, sőt, annyiból könnyebbségnek számít, hogy nem kell erőltetett tempóban végezni ezekkel a munkafolyamatokkal.
A BMW Group három hete arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a tavaszra ígért építkezést a cölöpözéssel megkezdték. A német autógyártó a járvány miatt két hónap kényszerszünet után, hétfőn elkezdte fokozatosan újraindítani a termelését az amerikai és a berlini üzemében, a jövő héten a legnagyobb európai gyárában, a németországi Dingolfingban, valamint Mexikóban is újra elindulnak a gyártósorok. Münchenben, Lipcsében és Regensburgban, továbbá a dél-afrikai Rosslynban és az angliai Oxfordban legkorábban május 18-án veszik fel ismét a munkát, a piaci és egészségügyi fejleményektől függően.
Újabb profitfigyelmeztetés az anyavállalattól
A tavalyinál jóval kisebb nyereséggel számol idén a BMW csoport. A társaság tegnap közzétett első negyedéves jelentésében az eddigi 2-4 százalékról 0-3 százalékra csökkentette az idei üzleti haszonkulcsra vonatkozó várakozását. A frissített előrejelzés nem számol egy lehetséges elhúzódó gazdasági visszaeséssel és a koronavírus második hullámával sem. A konszern árbevétele ugyan 3,5 százalékkal 23,3 milliárd euróra emelkedett, az autógyártási üzletág forgalma azonban bő 6 százalékkal 18 milliárd euróra csökkent január és március között. Az autóértékesítések ötödével zuhantak az egy évvel korábbi 600 ezer darabról, a második negyedévben pedig még ennél is mélyebb visszaesésre számítanak a vállalatcsoportnál. A BMW üzemi eredménye 1,38 milliárd euróra ugrott a tavalyi 589 millióról, a jelentős növekedés azonban a bázishatásból adódik, az egy évvel korábbi eredményt ugyanis 1,4 milliárd
euróval rontotta egy egyszeri, céltartalékba helyezett tétel. A társaság 574 millió
eurós adózott nyeresége 2,4 százalékkal maradt el a tavalyitól.
A BMW 30 százalékkal
4
milliárd euróra vágta idei beruházási keretét
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.