BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassabban épül meg a BMW-gyár

A debreceni üzem építési munkálatai lelassulnak, de nem állnak le a BMW Group tájékoztatása szerint. A vállalat a beruházásokra elkülönített 5,7 milliárd eurót 4 milliárdra csökkentette, és a gyárat egy évvel később helyezi üzembe.

A vállalat vezetői a jövő héten érkeznek Magyarországra, és a külügyminiszterrel is egyeztetnek.

Egy évvel elhalasztja a BMW a debreceni gyár üzembe helyezését, az új egység építési munkálatai lelassulhatnak, de nem állnak le. A BMW Group továbbra is elkötelezett az új magyarországi gyáregysége mellett, a debreceni gyár megépítése a vállalat hosszú távú növekedési törekvéseit támasztja alá – közölte a Világgazdasággal a BMW Group. A koronavírus-járvány a cég feltételezései szerint hatással lesz a debreceni munkálatokra, a pontos időtartam még nincs meghatározva, de a várakozások szerint a csúszás több hónap lehet – tették hozzá a cégnél.

A BMW AG negyedéves beszámolóját bemutató tájékoztatón Nicolas Peter pénzügyi igazgató elmondta: mivel a járványügyi korlátozások miatt romlanak az értékesítési kilátások, a konszern felülvizsgálja idei beruházási terveit, és a beruházásokra elkülönített keretösszeget 5,7 milliárd euróról kevesebb mint 4 milliárd euróra kurtítják. Minden folyamatban lévő projektet újraértékelnek, az üzemépítéseket is beleértve, és a magyarországi gyár üzembe helyezését egy évvel elhalasztják. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán azt írta, a vállalat vezetői biztosították arról, hogy továbbra is elkötelezettek a debreceni gyárépítés mellett. Jövő pénteken Debrecenbe utaznak a gyár leendő vezetői és a beruházás irányítói, és személyes megbeszélést folytatnak velük. A miniszter megerősítette továbbá, hogy a gyár építési munkálatai most is zajlanak.

A debreceni önkormányzat minden általa vállalt feltételt teljesített ahhoz, hogy a BMW megkezdje a további fejlesztéseket – reagált az autógyár bejelentésére a városháza sajtószolgálata. Tájékoztatásuk szerint a szerződésben rögzítetteknek megfelelően és ütemben az önkormányzati beruházás lezárul: napokon belül átadják a teljes területet az egyeztetett műszaki tartalomnak megfelelően a BMW magyarországi cége részére, ezzel biztosítva, hogy a BMW megkezdje a további fejlesztéseket. A mostani információk a város és a BMW között létrejött szerződések végrehajtását és lezárását nem érintik.

Ha úgy vesszük, még jól is jött – így kommentálta a projekt csúszásáról szóló hírt Miklóssy Ferenc, a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Rámutatott, hogy az elmúlt időszakban a térségben számos fejlesztés – National Instruments, Schaeffler-FAG, Krones, Continental, Thyssenkrupp – fejeződött be vagy épp kezdődött meg, amelyek igen nagy munkaerőigényt generáltak, ráadásul a szakképzési rendszert és a beszállítói kört is jelentősen leterhelik. A BMW-gyár kivitelezésnek egy évvel későbbre halasztása ezért lehetőséget teremt a gazdasági környezet alaposabb felkészítésére. „A bejelentés egyébként várható volt az autóeladások visszaesése miatt, logikus, hogy nem a kutatási-fejlesztési tevékenységet vágják vissza, hanem a beruházásokat. A BMW Debrecenbe érkezése inkább a presztízs miatt fontos, a késlekedés a régió lendületét nem fogja vissza” – értékelt a kamarai szakember. Lapunk úgy értesült, hogy az üzem építési területének előkészítése és a szükséges infrastruktúra megteremtése továbbra is rendben zajlik, viszont a konkrét gyárépület első fázisának munkálatai még nem kezdődtek meg. Kérdés például, hogy mi lesz a présüzemmel, amelynek a megvalósítását a Market Zrt. nyerte el nemzetközi tenderen. Az üzembe helyezés későbbi dátuma nem befolyásolja a tereprendezést, sőt, annyiból könnyebbségnek számít, hogy nem kell erőltetett tempóban végezni ezekkel a munkafolyamatokkal.

A BMW Group három hete arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy a tavaszra ígért építkezést a cölöpözéssel megkezdték. A német autógyártó a járvány miatt két hónap kényszerszünet után, hétfőn elkezdte fokozatosan újraindítani a termelését az amerikai és a berlini üzemében, a jövő héten a legnagyobb európai gyárában, a németországi Dingolfingban, valamint Mexikóban is újra elindulnak a gyártósorok. Münchenben, Lipcsében és Regensburgban, továbbá a dél-afrikai Rosslynban és az angliai Oxfordban legkorábban május 18-án veszik fel ismét a munkát, a piaci és egészségügyi fejleményektől függően.

Újabb profitfigyelmeztetés az anyavállalattól

A tavalyinál jóval kisebb nyereséggel számol idén a BMW csoport. A társaság tegnap közzétett első negyedéves jelentésében az eddigi 2-4 százalékról 0-3 százalékra csökkentette az idei üzleti haszonkulcsra vonatkozó várakozását. A frissített előrejelzés nem számol egy lehetséges elhúzódó gazdasági visszaeséssel és a koronavírus második hullámával sem. A konszern árbevétele ugyan 3,5 százalékkal 23,3 milliárd euróra emelkedett, az autógyártási üzletág forgalma azonban bő 6 százalékkal 18 milliárd euróra csökkent január és március között. Az autóértékesítések ötödével zuhantak az egy évvel korábbi 600 ezer darabról, a második negyedévben pedig még ennél is mélyebb visszaesésre számítanak a vállalatcsoportnál. A BMW üzemi eredménye 1,38 milliárd euróra ugrott a tavalyi 589 millióról, a jelentős növekedés azonban a bázishatásból adódik, az egy évvel korábbi eredményt ugyanis 1,4 milliárd

euróval rontotta egy egyszeri, céltartalékba helyezett tétel. A társaság 574 millió

eurós adózott nyeresége 2,4 százalékkal maradt el a tavalyitól.

A BMW 30 százalékkal

4

milliárd euróra vágta idei beruházási keretét

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.