BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brexit: bekövetkezett, amitől mindenki tartott

Még két hét sem telt el azóta, hogy az Egyesült Királyság végleg megszűnt az Európai Unió tagja lenni, de máris nyilvánvaló, hogy a megnövekedett adminisztráció miatt a kétoldalú kereskedelmi megállapodás ellenére jelentősek a fennakadások a forgalomban. A skót halászati ipar legnagyobb logisztikai partnere, a DFDS előbb máig függesztette fel a szállítást a kontinensre, majd szombaton közölte, hogy legalább szerdáig kénytelen meghosszabbítani a határidőt, hogy megbirkózhasson a felmerült IT-problémákkal, adminisztrációs hibákkal és az eddig felhalmozott elmaradás ledolgozásával. A skót halászok korábban jelentős mennyiségű friss rákkal, homárral, kagylóval, osztrigával és lazaccal látták el a párizsi, brüsszeli és madridi éttermeket, de az egészségügyi tanúsítványok, vámáru-nyilatkozatok és az egyéb papírmunkák bevezetése napokkal megnövelte a szállítási időt és több száz fonttal minden egyes szállítmány költségeit. Az ágazat már a múlt héten figyelmeztetett, hogy versenyképtelenné válhatnak a skót cikkek az uniós piacon. A szállítási nehézségek miatt az egyik skót exportőr, az SB Fish a Reuters beszámolója szerint az év eleje óta kénytelen a kikötőben tartani tizenöt hajóból álló halászflottáját.

Az új, bonyolult szabályok miatt összeomlás fenyegeti az ellátási láncot Észak-Írország és az Egyesült Királyság többi része között – figyelmeztette a londoni kormányt a brit szállítmányozók szövetsége (RHA). Észak-Írország ugyanis az egységes európai piac része maradt, így a szupermarketláncoknak nehézséget okoz bizonyos friss élelmiszerek kivitele Nagy-Britanniából. Több feldolgozóipari vállalat, valamint nyersanyag-beszállító is arról számolt be, hogy a kamionjaik nem tudnak átkelni az Ír-tengeren a vámáru-nyilatkozatokkal kapcsolatos nehézségek miatt. „Mindez áruhiányt okozhat az északír szupermarketekben, és nyersanyag nélkül maradhat a feldolgozóipar” – hangsúlyozta Richard Burnett, az RHA ügyvezető igazgatója Michael Gove-nak, a brit kormány munkáját összehangoló kabinetiroda vezetőjének írott levelében. Ugyanezt erősítették meg a legnagyobb szupermarketláncok a BBC-nek. Egyes friss élelmiszerek eltűntek a boltokból, ezek egy részét a Sainsbury’s például a holland SPAR termékeivel volt kénytelen helyettesíteni, az Asda pedig egyes áruknál korlátozta a megvásárolható mennyiséget. A határproblémák miatt az Ír-tengernél működő kompüzemeltető, a Stena Line pénteken legalább öt napra leállította 12, Dublin és Rosslare, illetve a walesi Holyhead és Fishguard kikötője között közlekedő hajóját, mert nincs elég átkelő kamion. A helyzet rendezésére az ír adóhatóság ideiglenesen könnyített a vámeljárásokon. A hiányos vámáru-nyilatkozatok miatt a DPD brit leányvállalata csütörtökig leállította a szárazföldi szállítást az EU-ba.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.