Elutasította az Európai Unió Törvényszéke a panaszt, amelyet a Ryanair emelt tavaly az állami támogatások ellen, amelyeket riválisai, az Air France és a SAS kaptak a járvány okozta káruk mérséklésére. Az ír fapados légitársaság összesen 16 hasonló pert indított – az érintettek között van egyebek között a Lufthansa, a KLM, az Austrian Airlines és a TAP is –, és számára a többi ügyre nézve sem jó előjel a tegnapi ítélet.
A perek nem közvetlenül a légitársaságok, hanem az Európai Bizottság ellen indultak. Az írek panasza szerint Brüsszel nem lépett fel az ellen a gyakorlat ellen, hogy egyes országok a nemzeti légitársaságaikat segítették, kihagyva az olyan nemzetközi szereplőket, mint a Ryanair vagy a Wizz Air. Szerintük a támogatások arányaikban ráadásul meghaladták a károkat, amelyeket a pandémia a cégeknek okozott. A bizottság a járvány korai szakaszában fellazította a korábbi, szigorú állami támogatási szabályait, ezzel lehetőséget teremtve a tagállamoknak, hogy összesen 3 ezermilliárd euróval segítsék ki a vállalatokat a válságba került szektorokban. A dán-norvég-svéd SAS esetében például 455 millió euróra rúgott azoknak a Stockholmból címzett és Brüsszel által jóváhagyott állami garanciáknak az értéke, amelyek ellen a Ryanair keresetet nyújtott be.
A törvényszék tegnap kimondta, hogy a tárgyalt támogatások – a francia esetben adóhalasztások – nem sértették meg az uniós jogszabályokat, a járvány okozta károkat kompenzálták, az Európai Unió érdekeit szolgálták, és nem számítanak diszkriminációnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.