Hosszú összeállítást közölt a Bloomberg arról, hogy hogyan hat az autóipari állásokra az elektromos hajtásra történő átállás. Az autóiparhoz kapcsolódó állások számosak és nem csupán a gyárak dolgozóit kell figyelembe venni a lap szerint. Az iparág a kereskedőktől a szerelőkön át a különböző alkatrészek beszállítóiig és még tovább terjed.

Nyilván az ellátási lánc nem minden elemét érinti egyformán az elektromos hajtásra történő átállás, így például az autó vagy gumikereskedőknek valószínűleg nem kell aggódniuk. Ugyanakkor a különböző alkatrészek gyártói vagy az autószerelők számára kemény idők jöhetnek, hiszen 

míg egy hagyományos, belső égésű motor akár több száz alkatrészből is áll, az elektromos autók motorja ennél jóval kevesebb elemet tartalmaz.

Ez számos munkahely megszűnéséhez vezethet a beszállítóknál, melyeket talán az új típusú autók szívének, az akkumulátoroknak a gyártása kapcsán keletkező munkahelyek kompenzálhatnak. A csapást valószínűleg tompítja az is, hogy az Európai Unióban csak 2035-től lesz tilos belsőégésű motorral szerelt személy gépkocsikat gyártani és az addig piacra kerültek is még sokáig az utakon maradhatnak.

Fotó: PATRICK PLEUL / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP

Az is nyilvánvaló, hogy sokkal több állás megszűnéséhez vezet az átállás késleltetése is, a Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess például arról beszélt 10 napja, hogy a késlekedés akár 30 ezer munkahely elvesztését is jelentheti. Ezen a téren egyébként az egyre több autógyárnak otthont adó

Magyarország nem áll feltétlenül rosszul, 

hiszen pénteken jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy a kecskeméti Mercedes gyárban elkezdődött a tisztán elektromos hajtású autók sorozatgyártása.

A kevesebb alkatrészt és javítást igénylő elektromos autók tehát elsősorban a szerelők és a beszállítók számára lehet problémás, és bár egyelőre nem tudjuk pontosan, hogy például az akkumulátorgyártás vagy egyéb feladatok ellensúlyozzák-e a megszűnő munkahelyeket, azt lehet sejteni, hogy más munkafolyamatokról van szó, amik 

tömeges átképzéseket tesznek majd szűkségessé az autóipari értékláncban.

A Platfrom az Elektromobilitásért nevet viselő iparági szervezet a Boston Consulting Group jelentését idézi, mely szerint 2030-ig az európai autóipari munkások száma 2030-ig mindössze 1 százalékkal fog csökkenni, 

azonban a belsőégésű motorra fókuszáló gyártóknál és beszállítóknál félmillió munkahely szűnhet meg a kontinensen, 

ami az előbbi esetében 20, az utóbbi esetében 40 százalékos csökkenését jelenti a dolgozóknak.

Létrejön ugyanakkor 300 ezer új munkahely a tiszta energiával foglalkozó beszállítóknál és a töltőhálózat kiépítése és az áramtermelés területén is számos új álláshely keletkezhet. Igaz a belsőégésű motorok visszaszorulása és a tisztább energiatermelésre történő átállás miatt az olajipar is sok munkahelytől válhat meg. A csoport ezért a dolgozók képzésére biztatja az európai kormányokat.