BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Chipek helyett a fantáziájukra támaszkodnak az autógyártók

Kreatív megoldásokra kényszerülnek a világ autógyártói, hogy megbirkózzanak a súlyos, globális chiphiánnyal, amely csak az idén hatvanmilliárd dolláros bevételkiesést okozott a számukra.

Kreatív megoldásokra kényszerülnek a világ autógyártói, hogy megbirkózzanak a súlyos chiphiánnyal, amely az AlixPartners amerikai tanácsadó szerint csak az idén hatvanmilliárd dolláros bevételkiesést okozott a számukra. A Reuters összeállítása szerint többen a közvetítő nagy beszállítók helyett közvetlenül a kisebb és nagyobb chipgyártókkal veszik fel a kapcsolatot, míg mások átkonfigurálják az autókat, vagy hiányzó alkatrészekkel készítik el a végterméket. Utóbbi két megoldás azonban nem megy a biztonság rovására. 

Ha megváltoztatjuk a software-t, akkor kevesebb félvezetőt kell használni, mégis ugyanazt a funkcionalitást érjük el

– mondta a hírügynökségnek Annette Danielski, a Volkswagen leányvállalatának, a Tratonnak a pénzügyi igazgatója, aki azonban azt is hozzátette, hogy ez néha időigényes, mivel a szabályozó hatóságok közbeavatkoznak. 

A Daimler a vezérlőegységeket tervezi át úgy, hogy azok nem csak egy meghatározott chippel működjenek, hanem alternatív termékkel is, ha ellátási problémák merülnek fel.

Fotó: ROBERT MICHAEL

A chiphiány miatti leállások a többi ország mellett súlyos csapást mértek a brit autóiparra is, amelynek 1956 óta nem volt olyan rossz hónapja, mint az októberi: a gyártók és forgalmazók szövetségének (Society of Motor Manufacturers and Traders – SMMT) adatai szerint mindössze 64729 járművet állítottak elő, 41 százalékkal kevesebbet a szeptemberinél. Az SMMT arra is figyelmeztetett, hogy a legrosszabbnak valószínűleg még nincs is vége, a koronavírus-járvány újabb hulláma további visszaesést okozhat. Ráadásul a chiphiány megnehezíti az átállást a benzin- és dízelütemű autókról az elektromosra, pedig itt nagyon szorítja a briteket a határidő, a kormány ugyanis 2030-tól tiltja az előbbiek eladását. Ezen a téren az egyetlen jó hír, hogy az októberben gyártott autóknak már a 30,9 százaléka alternatív meghajtású volt. 

Ezek a globális chiphiány okai és következményei - A hamisított chipek piaca is virágzik

 

Fotó: OLI SCARFF

További nehézséget okoz viszont, hogy a gyártási problémák is pörgetik az inflációt, amely októberben elérte a 4,2 százalékot, vagyis 2011 december óta a legmagasabb szintet. Az új autók hiánya miatt ugyanis nőnek az árak, különösen a használt járműveké, emlékeztetett tudósításában a Sky News.

A legnagyobb brit autógyártó, a Jaguar Land Rover ugyan arra számít, hogy tavasztól már „fokozatosan javul” majd a chipellátás, az SMMT azonban nem ennyire optimista, az ágazati szervezet szerint 2023 előtt nem tér vissza a helyzet a járvány előttihez.

Tovább invesztál Kínába a Tesla

A Tesla 1,2 milliárd jüanos befektetéssel (egy jüan 51,11 forint) tervezi bővíteni sanghaji gyárának termelési kapacitását, így négyezerrel több, összesen 19 ezer embert foglalkoztat majd – számolt be a Beijing Daily. A termékpalettát nem bővítik, továbbra is Model 3, Model Y készül majd a gyárban nem csupán a hazai, hanem az ázsiai, csendes-óceáni és az európai piacra. Az üzem kapacitása meghaladja az évi 450 ezer darabot, a cég harmadik negyedéves beszámolója szerint a kínai piac 3,13 milliárd dolláros bevételt hozott, 78,5 százalékkal többet, mint tavaly. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.