Nemzetközi gazdaság

Európa zászlóshajójával vetekszik Közép-Európa teljesítménye

Szlovákia meglepően jó ipari adatokat közölt ma, megerősítve, hogy a késő ősszel visszapattant a termelés a közép-európai régió nagy autógyártó országaiban. Közülük csak Romániából hiányzik már a novemberi adat.

Közép-Európa legnagyobb gazdaságai közül már csak Románia novemberi ipari adata nem ismert még, a hétfőn közzétett szlovák adat megerősíti, hogy több hónapos gyengélkedés után magára talált a termelés a régióban. Az örök kivétel Lengyelország, amely ugyan szintén jelentős autógyártó, de náluk sokkal erősebb a belső piac hatása az iparra, úgyhogy náluk nem volt visszaesés, volt ellenben gyorsulás a növekedésben novemberben, 15,2 százalékra az előző havi 7,8-ról.

Szlovákiában a hétfői adatok szerint 4,3 százalékkal bővült az ipari termelés éves alapon az októberi 0,6 és a szeptemberi 4,9 százalékos visszaesést követően, holott az elemzői konszenzus két százalékos további csökkenést vetített előre. A visszapattanás a magyarnál is lendületesebb: nálunk 2,6 százalék volt a növekedés az októberi 3,4 százalékos zuhanás után.

A régióban jelentős súlyú az autóipar, még Lengyelország is százezrével gyártja évente a járműveket, ahol viszonylag a legkisebb a jelentősége ennek az ágazatnak, amelyet 2021-ben nyersanyaghiány és beszállítási fennakadások fogtak vissza.

A régió teljes éves teljesítménye a gyártott autók számát tekintve megközelíti a kontinens ipari zászlóshajója, Németországét,

messze nagyobb bármely más európai országénál, és globális méretekben is a németeken kívül csak Japán, az Egyesült Államok és Kína előzi meg. A régión belül Szlovákia gyártja számban a legtöbb autót, a csehek előtt.

német ipar kilábalás autógyártás Lengyelország belső kereslet ipari termelés Szlovákia beszállítás Közép-Európa
Kapcsolódó cikkek