Oroszország és a borscsinfláció

Egyetlen hét alatt két számjeggyel drágultak az Oroszországban és Kelet-Európa nagy részén népszerű kényelmi étel, a borscs leves összetevői az ukrajnai konfliktus következtében. A hagyma ára 18, a káposztáé pedig 16 százalékkal nőtt, ráadásul egyes régiók lakosai akár 40 százalékos drágulással is találkozhatnak az alapvető élelmiszerek vásárlásakor.

Fotó: AFP

A Citigroup által egykor „Borscht Collectionnek” nevezett alapanyagok – a borscs hozzávalói – árának meredek növekedése aránytalanul érinti a rosszabb helyzetben lévő oroszokat, és még magasabb inflációs várakozásokat eredményez.

A fogyasztói árak a március 25-ével záruló hét nap alatt 1,16 százalékkal nőttek az egy héttel korábbi 1,93-hoz képest – közölte szerdán az orosz Szövetségi Statisztikai Szolgálat. Az árszínvonal tartós emelkedésével kapcsolatban pedig a Bloomberg elemzői elmondták, hogy az idén átlagosan akár 20 százalékos is lehet az infláció, ami két évtizedes rekordot dönthet meg. Mindeközben három évtizeddel a szovjet szétesést követően pedig már második éve zsugorodik az orosz gazdaság, a helyzetet pedig tovább nehezítik a nyugati szankciók.

A lakosok most pánikolnak, és elkezdték felvásárolni az alapvető árukat és élelmiszereket, így a nyomás hatására átlagosan 6,5 százalékkal emelkedett a cukor ára, gyufa 3,3, a WC-papír pedig 2,9 százalékkal drágult.

Fotó: AFP

Nagy-Britannia és az uborkaválság

Azonban nem csupán az oroszoknak kell megküzdeniük az inflációval, az európai országok többsége is próbálja mérsékelni az emelkedő élelmiszer-, energia- és üzemanyagárakat.

A megugró energiaköltségek miatt például a brit üvegházak is üresen kongnak, a dél-angliai tulajdonosok nem tudják kifűteni az uborkatermesztésre szánt házakat, így veszélybe került a wimbledoni tenisztornán és a nagy londoni szállodákban felszolgált brit uborkás szendvics is. 

Míg tavaly körülbelül 25 pennybe került egy uborka előállítása Nagy-Britanniában, ez mára megduplázódott, és várhatóan eléri a 70-et is – állítja a British Growers kereskedelmi szervezet.

A zord időjárású szigetországban máshol már paprikát, padlizsánt és paradicsomot sem ültettek a termelők, miután a tavaly év végén megemelkedett földgázár tovább nőtt az ukrajnai háború miatt. A Green Acre Salads – a piacvezető Tesco, a Sainsbury’s és a Morrisons szupermarketek uborkabeszállítója – is üresen tartja a 30 ezer négyzetméteres üvegházát.

A termelőkre nehezedő nyomást tovább nehezíti, hogy az energiaárak megugrása mellett a műtrágya ára is háromszorosára nőtt a tavalyi évhez képest, miközben a termesztés elősegítésére és a csomagolásban használt szén-dioxid, valamint a nehezen elérhető munkaerő költsége is tovább emelkedett.

Példátlan helyzetben vagyunk, hiszen a költségek növekedése messze meghaladta a termelők azon képességét, hogy bármit is tegyenek ellene – mondta Jack Ward, a British Growers vezetője.

Ez hatalmas visszaesést jelent az iparág számára, veszélyeztetve Nagy-Britannia jövőbeli élelmezésbiztonságát, és további áremelkedést hoz a brit fogyasztóknak, akik már most is nagyobb inflációval néznek szembe, mint Európa más országaiban. Februárban például 30 éves csúcsra, 6,2 százalékra emelkedett a brit infláció, és az előrejelzések szerint 2022 végén megközelítheti a 9-et.

Fotó: Joe Giddens / Getty Images

A National Farmers’ Union is arra figyelmeztet, hogy veszélyben van az ország élelmiszer-biztonsága. Az Egyesült Királyság paprikatermelése a tavalyi 100 millióról az idén 50 millióra, az uborkáé 80 millióról 35 millióra csökkenhet.

A Lea Valley Growers Association, amelynek tagjai a brit uborka és édes paprika körülbelül háromnegyedét állítják elő, ismertette, hogy 90 százalékuk nem ültetett januárban, a termelőik fele pedig még mindig nem palántázott, és nem is fog, ha magasan maradnak a gázárak.

Határozottan hiányozni fognak a brit termékek a szupermarketekben – mondta Lee Stiles, az egyesület titkára.

Nagy-Britannia egyik legfontosabb salátabeszállítói, a holland termelők is hasonló kihívásokkal néznek szembe, és csökkentették az exportjukat. A spanyol és marokkói termékek pedig bár megteremnek fűtés nélkül is, mire a szigetországba szállítják őket, a teherautók hűtése és az üzemanyag-használat tovább növeli a költségeket.

A legnagyobb brit szupermarketcsoportok – köztük a Tesco, a Sainsbury’s, az Asda és a Marks & Spencer – elismerték a nehezedő nyomást, de azt állítják, bíznak a kínálatban, és hangsúlyozták, hogy évek óta jó kapcsolatot ápolnak termelőikkel.

Az, hogy a termelési költségek növekedése milyen mértékben lesz látható a polcokon is, leginkább attól függ, hogy a szupermarketek áthárítják-e a fogyasztókra a többletköltséget, vagy maguk kompenzálják.