A pótkocsikat szállító tehergépjárművek gyártása az alkatrészhiány miatt az Egyesült Államokban is akadozik és nem tud lépést tartani a meglévő rendelésállománnyal - írta meg a The Wall Street Journal. Iparági vezetők arról számoltak be, hogy így nem tudják lecserélni a meglévő flottájukat, illetve a géppark bővítésére sincs lehetőségük. Ezzel párhuzamosan a fogyasztási cikkek és az ipari áruk szállítása iránti kereslet folyamatosan növekszik. Ez azonban csak a probléma egyik forrása, hiszen

az új teherautók beszerzésének nehézségei mellett sofőrhiánnyal és a dráguló üzemanyagokkal is meg kell birkóznia az ágazatnak.

A logisztikai válság egyre súlyosabb ez pedig visszafogja az ország gazdaságát, meghosszabbítja a szállítási időket és feltornázza a költségeket.

Trucks move along the highway as people gather in support of the Peoples Convoy as it passes various small towns on March 4 2022, in Hagerstown Maryland, USA. The convoy inspired by the Canadian truckers, including the Ottawa Protest, move along Maryland I70 towards the Nations Capital before stopping at the Hagerstown Speedway for two days of organization and regrouping.The truckers demand the end of all COVID-19 mandates. (Photo by John Lamparski/NurPhoto) (Photo by John Lamparski / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: JOHN LAMPARSKI / AFP

Piaci elemzők szerint a kevés alkatrész, különösen a félvezetők hiánya miatt

a gyártók már tavaly év végén lemondtak több ezer megrendelést, mivel egyszerűen nem tudják legyártani a gépeket.

Az indiai székhelyű ACT Research piaci előrejelzése szerint az idei évben a gyártók nagyjából 55 százalékkal kevesebb megrendelést fogadtak el, mint 2021 első hónapjaiban. A szállítmányozó cégek így a kiöregedő kamionokkal igyekeznek megoldani a feladataik teljesítését.

Paul Truman, a Las Vegas-i székhelyű, 300 teherautós flottával bíró Truline elnöke elmondta, hogy idén valószínűleg nem fognak új járműveket beszerezni. Idén márciusban 30 új tehergépjármű került a flottájukba, ezeket a gépeket viszont 2021 februárjában rendelték meg és tavaly augusztusban kellett volna megkapniuk őket. A főként élelmiszer- és italtermékek szállításával foglalkozó Truline évente nagyjából 60 új kamiont szokott beszerezni, hogy az elöregedő járművek cseréjeként.

Nehéz úgy növekedni, ha nem tudunk felszerelést beszerezni

— mondta Truman a The Wall Street Journalnek.

A worker prepares to load an aluminum coil onto a truck at the Arconic manufacturing facility in Alcoa, Tennessee, U.S., on Wednesday, March 9, 2022. Metals including aluminum and copper have soared to record highs following Russia's invasion on fears of disruptions to trade flows. Photographer: Luke Sharrett/Bloomberg via Getty Images 1239187942
Fotó: Luke Sharrett / Bloomberg via Getty Images

A piaci elemzők a nehéz tehergépjármű gyártás fellendülésére számítottak az idei évben. A közúti fuvarozás az államközi szállítás legfontosabb szegmense. Az ACT Research jelentése szerint a koronavírus-járvány okozta gyárleállások miatt a termelés leállt, az alkatrészhiány pedig alig több mint 264 ezer járműre korlátozta a 2021-es gyártást. Egy viszontagságoktól mentes évben az Egyesült Államokban évente több mint 300 ezer kamiont gyártottak, 2016-ben például 344 560 jármű gördült le a futószalagokról. Az elemzők úgy látják, hogy idén 296 ezerre nőhet a legyártott gépek száma.

Az ACT szerint a gyártók már most is vonakodnak újabb rendeléseket befogadni, mivel

a rendelésállomány több mint 250 ezer teherautó jelenleg, ami kétszerese a normális szintnek.

Nem állunk készen arra, hogy a 2023-as rendeléseket teljes egészében befogadjuk, mivel bizonytalan az alkatrész ellátás és a költségek is

— ezt a Paccar vezérigazgatója mondta. Ez a cég gyártja a Peterbilt és a Kenworth teherautókat.

A szállító cégek vezetői elmondták, hogy a új járművek hiánya miatt kénytelenek a régebbi teherautókat és kamionokat használni, amik viszont gyakrabban hibásodnak meg. Szerintük emiatt várható, hogy a termékeket késedelmesen tudják majd leszállítani a megrendelőknek.