A Goldman Sachs szerdán közzétett felmérése szerint a kisvállalkozások tulajdonosainak mintegy 93 százaléka aggódik amiatt, hogy az elkövetkező hat hónapban beköszönt a az Egyesült Államokban, ráadásul a cégek többsége szerint rossz irányba halad az ország. A recesszió kérdése először jelent meg a negyedéves felmérésben, és kiderült, hogy a válaszadók 6 százaléka egyáltalán nem aggódik miatta, míg 1 százalékuknak fogalma sincs róla, hogy az egyáltalán mi.

Goldman Sachs
Fotó: Shutterstock

Az egy évvel ezelőtti felmérésben, amikor a megnövekedett védőoltások száma még a koronavírus járvány végét ígérte, a vállalkozások még optimistábbak voltak, és 67 százalékuk szerint jó irányba haladt az amerikai gazdaság. Most azonban a kisvállalkozások tulajdonosainak 78 százaléka szerint rosszabbodott a helyzet az elmúlt három hónapban, és csak 5 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy javulást látnak. 

Ugyanerre az időszakra nézve 84 százalékuk szerint nehezedett a munkaerőfelvétel, és 80 százalékuk szerint az inflációs nyomás is nőtt.

Az ellátási lánc problémái is megviselik a vállalatokat, ráadásul a válaszadók 38 százalékánál még súlyosbodtak is az elmúlt három hónapban, míg 40 százalékuk szerint változatlanok a fennakadások.

A felmérés egyik legaggasztóbb kimutatása, hogy a kisvállalkozások 38 százaléka szerint az áruk és szolgáltatások áremelkedése miatt csökken a vásárlói kereslet – mondta Joe Wall, a Goldman Sachs egyik vezetője, majd hozzátette, hogy az eredményeket biztosan átbeszélik majd a jövő heti washingtoni csúcstalálkozón, ahol várhatóan több mint 2500 kisvállalkozás-tulajdonos találkozhat több mint 400 kormányzati tisztviselővel.

A makrogazdasági kihívásokkal kapcsolatos komorabb kilátások ellenére a cégtulajdonosok 65 százaléka egyelőre még optimista maradt saját vállalkozása kilátásait illetően, 65 százalékuknál pedig folyamatos munkaerőfelvétel zajlik.

A Reuters felkereste Jill Bommaritot, a Detroit melletti Ethel's Baking alapítóját és tulajdonosát, aki igyekszik lépést tartani a növekvő költségekkel a 30 alkalmazottat foglalkoztató üzletében, amely gluténmentes desszerteket készít. Jill elmondása szerint a vaj ára több mint a duplájára nőtt, a bérköltsége 30 százalékkal emelkedett, a csomagolási és szállítási költségek is megugrottak, ráadásul most már kétszer annyi összetevőt kell megrendelnie, hogy elkerülje a termelési zavarokat.

Több kihívással is szembe kell nézzünk: itt a Covid-19, vannak munkaerő-, inflációs és ellátási lánc-problémáink, és jelenleg a legijesztőbb, hogy úgy érezzük, hamarosan elérkezik a recesszió– nyilatkozta az alapító.

Nem volt olyan az elmúlt héten, hogy ne beszéltem volna egy másik kisvállalkozóval és ne ahhoz a kérdéshez lyukadtunk volna ki hogy hogyan fogjuk átvészelni az elkövetkező időket – tette hozzá.