Komoly riválisa akadt Bollywoodnak Indiában. A Bollywood egy informális kifejezés, amelyet elsősorban India hindi nyelvű filmiparára használnak, ezenkívül gyártanak filmeket pandzsábi, harjanvi és bihari nyelven is. A feltörekvő rivális pedig a Tollywood nevet kapta, utalva a dél-indiai filmiparra, ahol elsősorban telugu, tamil, kannada és malajálam nyelven készülnek az alkotások. 

Tollywood nagyobb, hangosabb és máris több pénzt termel, mint csillogó hindi nyelvű unokatestvére. A dél-indiai filmek új műfaja – epikus, nagy költségvetésű, látványos akciófilmek, tele véres erőszakkal – egyre inkább uralja az ország 24 milliárd dolláros média- és szórakoztatópiacát, ráadásul egyes esetekben Indián túlra is átszivárognak. Bár regionális nyelveken forgatják őket, a szinkronizált változatokat vetítő mozik és a feliratokat kínáló streamingplatformok nézők millióit vonzzák a Bloomberg szerint.

Fans of most awaiting film 'Baahubali 2: The Conclusion' celebrating after watching a show at a theater in Vijayawada on April 28, 2017. The Times of India/Mahesh G. (Photo by Mahesh G / The Times of India / The Times of India via AFP)
Fotó: MAHESH G / The Times of India via AFP

Feltörekvőben Tollywood, még az amerikai kritikusok is dicsérik a filmjeiket

Az egyik legnézettebb film Indiában most az RRR, amely két szabadságharcos történetét meséli el, akik az 1920-as években küzdöttek a brit gyarmatosítókkal. 

A The Numbers mozipiaci weboldal szerint a film márciusi megjelenése óta világszerte 150 millió dollár bevételt hozott, a Rolling Stone magazin és néhány más amerikai portál is elismerő kritikákat közölt róla.

Emellett a K.G.F. és a Pushpa-akció című filmsorozatok mintegy 200 millió dollárt hoztak a gyártóknak. Ezek kiugróan magas számok, változást is hozhat a közel 1,4 milliárd lakosú India filmiparában, amely régóta küzd az amerikai és a kínai filmek térnyerésével. Indiában a jegyeladások is kevesebb bevételt hoznak, mint a másik két országban. 

Tavaly a teljes jegyeladások mindössze 470 millió dollárt ért tettek ki, szemben a kínai filmpiac 47 milliárd jüanjával (7 milliárd dollár) és a 4,5 milliárd dollárral Hollywoodban.

Mindebből tavaly a tollywoodi filmipar körülbelül 212 millió dollárt keresett, ezzel megelőzve Bollywood 197 millió dolláros bevételét.

Az Ormax Media tanácsadó cég becslései szerint idén már a kasszákba befolyó összeg több mint 50 százalékát a dél-indiai filmek hozzák majd. Anupama Chopra, filmkritikus és a MAMI Mumbai Filmfesztivál igazgatója szerint sikerükhöz hozzájárult, hogy Bollywood elkezdett elnyugatosodni, és inkább a képzett, urbanizált indiai közönségre összpontosít a városokon kívül élő lakosság 70 százalékának kárára. 

Még nem sikerült utolérni az amerikai, kínai vagy dél-koreai filmipart

Eközben Tollywood az indiai archetípusnak megfelelő, családi hagyományokat tisztelő filmeket készít, amelyekben a szuperhősök segítségével a tartalmuk túl tud mutatni a helyi nyelvi korlátokon. Bár Chopra arra kéri a gyártókat, hogy csökkentsék a filmekben megnyilvánuló tesztoszteronszintet, és gondolják át a külföldi terjeszkedést, mivel a hagyományos indiai filmek – tele dallal, tánccal, fantasyjelenetekkel, drámával és erőszakkal – nagyon egyediek, és a nyugatiak inkább giccsesnek találják őket. Így annak ellenére, hogy minden évben nagy mennyiségű filmet gyártanak, még nem sikerült utolérniük a dél-koreai tartalmak színvonalát, és a címek sem elég hangzatosak az olyan alkotásokhoz képest, mint a Parasite vagy a Squid Game.

A streaming óriások is betörnének a hatalmas indiai piacra

Az indiai blockbusterek egyre növekvő száma azonban jó hír az olyan streamingóriások számára, mint a Netflix, az Amazon Prime Video és a Disney+, amelyek egyre gyakrabban keresik meg a helyi filmkészítőket, hogy bővíthessék felhasználói körüket a hatalmas, de árérzékeny piacon. Az EY és az Indiai Kereskedelmi és Iparkamarák Szövetsége márciusi jelentése szerint az indiai média- és szórakoztatóipar idén 17 százalékkal 24 milliárd dollárra, majd 2024-re 30 milliárd dollárra nő, úgyhogy a szolgáltatók látnak potenciált az ágazatban.