A vas- és acélipar szén-dioxid-mentesítéséhez 2050-ig 1,4 ezermilliárd dolláros beruházásra lesz szükség, a párizsi éghajlat-változási megállapodással összhangban – írta friss elemzésében a Wood Mackenzie kutatócég. A Pedal to the metal: Iron and steel's $1,4 trillion shot at decarbonisation című cikk szerint mindez kihívást és hatalmas lehetőséget jelent egyszerre.

Iron foundry suffers from corona crisis, 05 June 2020, Mecklenburg-Western Pomerania, Torgelow: A worker wearing a protective coat and helmet stands in front of spraying sparks and checks the fillings into a transport pot. Liquid iron with a temperature of 1,400 degrees is prepared in the iron foundry for the production of large metal parts. The metal parts weighing up to 110 tons are destined for wind turbines. The corona crisis is a burden on Eisengießerei Torgelow GmbH in Vorpommern - one of the most important industrial companies in the region and, according to its own statements, one of the largest foundries of its kind in Europe. Photo: Jens Büttner/dpa-Zentralbild/ZB (Photo by JENS BUTTNER / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP) Iron foundry suffers from corona crisis
Fotó: Jens Buttner / AFP

Az iparosodott világ nem működhet acél nélkül, a Wood Mackenzie becslése szerint a globális acélszükséglet kielégítéséhez 2050-re 2,2 milliárd tonna acéltermelésre lesz szükség, ami 15 százalékos növekedés 2021-hez képest. Csakhogy a vasércbányászattól az acélgyártásig az iparág rendkívül magas arányt képvisel a szén-dioxid-kibocsátásban: bár maga az acél újrahasznosítható, a vas- és acélgyártás együttesen évente 3,4 milliárd tonna szenet bocsát ki, ami a globális kibocsátás 7 százaléka. Ezért is hatalmas kihívás, ha az ágazat 2050-re el akarja érni a nettó zéró kibocsátást. 

Mindez aligha valósítható meg a politika támogatása nélkül: az acéltermelésen belül Kína részesedése már meghaladja a 60 százalékot. 

További kihívás lesz majd, hogy a fogyasztók hajlandók lesznek-e felárat fizetni a zöldacélért. 

Míg a nagy multinacionális felhasználókra (például az autó- és a nehézgépgyártókra) nehezedő befektetői nyomásnak van némi hatása, az építőipar még mindig nem fogékony a változásra – írja az elemzés. Pedig ahhoz, hogy 2050-re elérhető legyen a kitűzött cél, az acélgyártás háromnegyedének alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiákat kell alkalmaznia, az acélszegmens kibocsátását pedig a jelenlegi szinthez képest 90 százalékkal kell csökkenteni.

22 February 2022, North Rhine-Westphalia, Duisburg: Glowing slag from steel smelting is poured off at the Thyssenkrupp plant site. German Economics Minister Habeck visited steel producer thyssenkrupp in North Rhine-Westphalia.
Fotó: Oliver Berg / AFP

Malan Wu, a Wood Mackenzie kutatási igazgatója, a jelentés vezető szerzője hangsúlyozta, hogy az ipari értéklánc minden szakasza – a bányászattól a végfelhasználásig – érintett kell hogy legyen: 800-900 milliárd dollárt igényel a meglévő acélgyártási infrastruktúra szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése. A folyamat két lépcsőben valósulhat meg, a köztes megoldás a szénfűtés kiváltása gázra, majd a vaskohók teljes átállítása hidrogénalapúra. „A zöldacélhoz a hidrogén-ökoszisztémát is ki kell alakítani, mivel a szén-dioxid-mentesítéshez évente mintegy 50 millió tonna versenyképes árú zöldhidrogénre lesz szükség” – tette hozzá Wu. 

A bányavállalatokra 250-300 milliárd dolláros beruházás vár az elemzők szerint. Emellett további 200-250 milliárd dolláros beruházás szükséges a szén-dioxid-kibocsátás ellentételezésére irányuló intézkedésekre, vagyis a szén-dioxid-leválasztás, -tárolás és -hasznosítás kombinációjára (CCUS).

Rossz hír azonban, hogy a Wood Mackenzie becslései szerint az új technológiák és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású alapanyagok valószínűleg 15-20 százalékkal növelik az acélgyártás költségeit. Ez akkora költségnövekedés, hogy nem kerülhető el az áthárítása a fogyasztókra.