Folyamatban lévő állami beruházások tucatjainak költségét kénytelenek felsrófolni a hatóságok Romániában az építőipari anyagok drágulása következtében. Az országban valamivel több, mint egy év leforgása alatt 15 és több mint 100 százalék közötti áremelkedés volt tapasztalható az építőanyagoknál, gyakorlatilag minden megdrágult, a vasbetontól, téglától kezdődően a faanyagokon át a rézig és a kavicsig. Akadnak termékek, amelyek esetében az ár megkétszereződött vagy megháromszorozódott.

Dorinel Umbrarescu célhoz ért, cége hat sztrádaépítő projektjéhez összesen 747 millió lej plusztámogatást kapott.
 Fotó: ZdBC.ro

Nyáron az ország legnagyobb közúti építővállalata, az UMB Spedition zsarolásnak is beillő nyomásgyakorlásba fogott: a Dorinel Umbrarescu üzletember tulajdonában lévő társaság azt követelte a bukaresti kormánytól, hogy az infrastruktúra-építések finanszírozását növeljék az alapanyagok drágulásával arányosan.

Egyúttal kezdeményezte állami közbeszerzésen nyert szerződéseinek békés úton történő felmondását a közúti infrastruktúrát kezelő országos társaságnál (CNAIR), júliusban fel is függesztette a beruházásait. Akkor ez a kivitelezés alatt álló, közel 400 kilométernyi autópálya-szakasz 36 százalékát érintette.

Tulcea,,Romania,-,November,08:,Tracked,Pavers,Laying,Fresh,Asphalt
Nyáron a sztrádaépítések felfüggesztésével revolverezték a kivitelezők Bukarestet.
Fotó: Shutterstock

A román „aszfaltkirálynak” is nevezett Umbrarescuhoz hasonlóan korábban más építőipari vállalkozók is azzal fenyegetőztek, hogy felfüggesztik a közbeszerzéseken elnyert infrastrukturális munkáikat az árrobbanás következtében elszenvedett veszteségeik miatt.

Hatott a fellépés: a román kormány elismerte, hogy az energiakrízis és az orosz–ukrán háború előre nem látható válsághelyzetet okozott az építőiparban, és veszélybe sodorta a nagy infrastrukturális beruházások végrehajtását. A Nicolae Ciuca vezette balliberális kabinet sürgősségi rendeletet fogadott el a már megkötött szerződésekben rögzített árak kiigazításáról, bizonyos többletköltségek elszámolásáról.

A tét óriási: a kormány indoklása szerint az intézkedés összesen 13 milliárd euró értékű állami beruházást érint

(ebből 1,5 milliárd euró az uniós forrás), amelyek keretében 7000 helyszínen folyik autópálya- és egyéb közúti építés, víz- és csatornázási munka.

Az állami árkiigazítás keretében a CNAIR a napokban hozzájárult az észak-erdélyi autópálya Magyarnádas és Berettyószéplak közötti 13,5 kilométeres szakaszának kivitelezéséről szóló szerződés értékének 19,1 százalékos emeléséhez. Ennek nyomán a török Nurol társasággal kötött szerződés értéke 384,14 millió lejről (1 lej 83 forint) 457,49 millióra emelkedett. Ennek a sztrádaszakasznak egyébként már több mint 50 százalékos a készültségi foka. 

A költségek felsrófolásának legfőbb nyertese az UMB Spedition, 

amely hat nagyszabású sztrádaépítési projektjéhez kapott pótlólagos forrásokat a közúti infrastruktúrát kezelő állami társaságtól. Ezek közül egy szerződés értéke 16, a többié 21, 22, valamint 23 százalékkal emelkedik, az építőipari vállalat 747 millió lejjel nagyobb összeghez jut a közbeszerzésen vállalt teljesítési árhoz képest.

Sorin Grindeanu közlekedési miniszter a napokban bejelentette, hogy az árrobbanás következtében módosíthatják az észak-erdélyi autópálya Szilágy megyei, a Meszes-hegységnél alagúton is áthaladó szakaszának költségvetését. Ennek kivitelezésére hat társaság jelentkezett, a versenytárgyaláson meghirdetett ár pedig 3,9 milliárd euró volt, ami kormányzati illetékesek szerint sem reális már. 

Mint arról beszámoltunk, a bukaresti kormány októberben jóváhagyta a Kolozsvárra tervezett metróvonal költségeinek megemelését, a 21 kilométeres földalatti az eredeti tervekhez képest 35 százalékkal többe, 2,7 milliárd lejbe kerül. Megemelték a román hatóságok egy nagyszabású vasúti infrastruktúra-fejlesztés költségét is. 

A román infláció alakulása
 

A dél-erdélyi Brassót Segesvárral összekötő vasúti pálya 83 kilométeres szakaszának felújítására 23,69 millió lejjel többet ítéltek meg nemrég az Alstom társaságnak, amely így több mint 3 milliárd lejért korszerűsítheti az érintett szakaszt.

A Román Nemzeti Bank (BNR) becslései szerint a szeptemberben 15,9 százalékos az idei év végéig mérsékelten növekedni fog az országban, jövőre lépcsőzetesen csökken, majd 2024 első harmadában süllyed egy számjegyűre a pénzromlás üteme.