Szingapúr egyebek között arról ismert, hogy egyike a világ legdrágább városainak. Ez igaz az egyik legolcsóbb közlekedési formára, a motorozásra is.

Aerial,View,Of,Singapore,With,Singapore,Flyer,In,The,Right
Fotó: Joyfull

Egy tíz évre szóló motorkerékpár-tartási engedély a helyi közlekedési hatóság adatai szerint 12 800 szingapúri dollár (kb. 3,6 millió forint), négy év alatt 200 százalékkal drágult.

Ez az összeg jóval meghaladja egy belépő szintű motor árát a délkelet-ázsiai országban. A szigetország szigorúan szabályozza a kiadható engedélyek számát, szeptemberben motorból 142 ezer, autóból 650 ezer volt a maximum. A jelenlegi árak alapján egy motorkerékpár vásárlása csaknem 20 ezer szingapúri dollárba, nagyjából 5,7 millió forintba kerül, amiből maga a motor – a legolcsóbb új modellel számolva – mindössze 5 ezerrel részesedik – írja a Bloomberg.

Egy már meglévő licenc megújítása kicsit kevesebb mint 11 ezer dollárt (3,1 millió forintot) kóstál,

vagyis nem jelent túl nagy előnyt, ha valakinek van ilyen. A megújítás ára az elmúlt tíz esztendőben a hatszorosára emelkedett. Az elmúlt években bekövetkezett árrobbanás a kölcsönzőkre, a flottaüzemeltetőkre is vonatkozik, ők pedig kénytelenek fogyasztóikra áthárítani a megnövekedett költségeiket. Egy helyi lap, a Strait Times megszólaltat egy flottaüzemeltetőt: a GigaRider képviselője elmondta, hogy 2023 első negyedévében 10 százalékos áremelést terveznek vállalati ügyfeleiknek. 

Singapore,,Singapore,-,September,08,,2019:,At,The,End,Of
Fotó: Shadow of Light

A mindössze 728,6 négyzetkilométer területű és 5,45 millió lakosú városállam a gépkocsi-közlekedést is szigorú korlátok közé szorítja, az autóhasználati jogért is fizetni kell.

Egy olcsó kisautó tarifája 80 ezer szingapúri dollár (kb. 22,7 millió forint) tíz évre – 2018 óta a háromszorosára emelkedett ez a díj.

 

Portland,,Or,,Usa,-,Dec,2,,2021:,Grab,Superapp,Is
Fotó: Tada Images

A dráguló közlekedési költségek tovább fokozzák az amúgy is növekvő egyenlőtlenséget a lakosok között. Az alacsony keresetűek számára a motorkerékpár (volt) az egyetlen költséghatékony eszköz a munkába járásra, illetve a napi ügyek intézésére. A leszakadóknak így 

nem nagyon marad más, mint a Grab használata.

A Grab egy multifunkcionális – Délkelet-Ázsiában multinacionális – mobilapplikáció, lehet rajta hagyományos és robogós taxit, ételt rendelni, autót kölcsönözni, de szállodai szobafoglalásra és jegyvásárlásra is használható.