A Fekete-tengeren közlekedő hajók bérlőit arról értesítették a biztosítótársaságok, hogy tovább emelik a „háborús kockázati prémiumok” díjait, mivel szerintük az orosz–ukrán konfliktus egyre nagyobb veszély a térségben a szállítmányozásra – írta a Reuters.

Republic,Of,Crimea,,Sevastopol,-,July,28,,2019:,Vessels,In,tanker,
Orosz tankerhajó Szevasztopol kikötőjében.
Fotó: Shutterstock

A háborús kockázati prémiumot tavaly adták hozzá a tartályhajók általános biztosítási költségeihez, nem sokkal Oroszország ukrajnai inváziója után. A fekete-tengeri orosz és ukrán kikötők körül zajló katonai akciók azóta tovább eszkalálódtak, a július közepén összedőlt gabonaegyezmény miatt pedig többet – köztük Odesszát is – bombatámadások értek.

A háborús kockázati prémium emelése azt jelenti, hogy minden egyes út 200 ezer dollárral többe kerül majd Suezmax tartályhajónként – amelyek 120 és 200 ezer tonna árú szállítására képesek –, ha orosz olajat szállítanának, például Indiába.

A teljes prémium ára az emeléssel 1 millió dollár fölé emelkedik, s bár az összeg nem óriási, ez mégis tovább növeli Oroszország olajexportjának költségeit, amelyek 2022 februárja óta a nemzetközi szankciók miatt jelentősen megugrottak.

Mivel Ukrajna tengeri kereskedelme a háború miatt jelentősen visszaesett, a kereskedők szerint az emelkedés főként az orosz olajat és termékeket szállító rakományokra vonatkozik, míg például a kazah eredetű hajók prémiuma stabilan 1 százalék körüli maradt.

Az Oroszországból származó rakományoknak sokkal magasabb a kockázata. Azonban a háborúban mindkét fél megmutatta, hogy hajlandók kereskedelmi célpontokat támadni, így lehetséges, hogy minden Fekete-tengeren működő hajóra vonatkozni fog ez az emelés

– jegyezte meg egy biztosító.

Az orosz–ukrán gabonafolyosó lezárása után a kereskedők aggódtak a mezőgazdasági szállítmányok miatt, a tartályhajók háborús prémiumának emelkedése azonban azt mutatja, hogy a félelmek a szélesebb piacra is átterjedtek.

Oroszországnak a fekete-tengeri Novorosszijszk és CPC termináljairól induló összes nyersolajrakománya a globális kínálat mintegy 2 százalékát teszi ki, a helyi kikötőkből származó kőolajtermék-export pedig évente mintegy 4 millió tonna.

Visszaesett Oroszország tengeri nyersolajforgalma

Oroszország tengeri nyersolajforgalma január óta a legalacsonyabb szintre esett vissza, miután a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőjében lelassult a forgalom. Moszkva az energiahordozó kivitelének korlátozását ígérte korábban, amit úgy tűnik, hogy betart.