Összesen 26 olyan tagállam van, amely még nem jelentette be 11 uniós irányelv teljes átültetését az igazságügy, a belső piac és a kkv-k, az adózás és vámügy, az egészségügy, az éghajlat, a belügy és a pénzügyi szolgáltatások területén – írta az hivatalos honlapja. Az Európai Bizottság felszólító levelet küld azoknak a tagállamoknak, amelyek elmulasztották bejelenteni azokat az irányelveket átültető nemzeti intézkedéseket, amelyek átültetésének a határideje a közelmúltban lejárt.

Statue,Of,Themis,On,A,Flag,Of,European,Union.,Judge's
Van olyan uniós irányelv, amelyet huszonhat (!) tagállam nem ültetett át teljeskörűen.
Fotó: Shutterstock

Az irányelv előírja a tagállamoknak, hogy biztosítsák, hogy a magánszektorban működő, legalább 50 munkavállalót foglalkoztató jogi személy belső jelentési csatornákat hozzon létre. Ezt a kötelezettséget 2021. december 17-ig kellett átültetni. A középvállalkozások (50–249 munkavállalót foglalkoztató magánszektorbeli jogi személyek) esetében azonban a tagállamoknak további két évük volt az uniós szabályok átültetésére. Észtország és Lengyelország a mai napig sem alkalmazta ezeket az irányelveket.

Három tagállam – Írország, Ciprus és Románia – a 2023. december 31-i határidőig nem közölte az áfacsalás elleni irányelv teljes nemzeti jogba történő átültetését.

Magyarország három irányelvben érintett

Az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerében a módosítások megerősítik a meglévő EU ETS-szabályokat, kiterjesztik az ETS-t a tengeri szállításra, és szén-dioxid-árazást vezetnek be a gazdaság új ágazataiban azáltal, hogy külön új kibocsátáskereskedelmi rendszert hoznak létre az épületekre, a közúti közlekedésre és a kisüzemekben használt üzemanyagokra. Huszonhat tagország (köztük Magyarország) nem közölte az (EU) 2023/958 irányelv és az (EU) 2023/959 irányelv új rendelkezéseinek nemzeti jogba történő teljes átültetését a határidőig.

A Gépjármű-biztosítási irányelv célja a közlekedési balesetek áldozatainak védelmének erősítése EU-szerte. E célból egyértelművé teszi e védelem hatályát, megkönnyíti a kötelező gépjármű-biztosítások ellenőrzését, és mechanizmust hoz létre a károsultak kártalanítására a felelős biztosító fizetésképtelensége esetén. Ezenkívül megkönnyíti a biztosítók közötti váltást a kötvénytulajdonosok számára azáltal, hogy biztosítja a kártörténeti nyilatkozatok egyenlő és megkülönböztetéstől mentes kezelését. A tagállamoknak 2023. december 23-ig el kellett fogadniuk azokat a rendelkezéseket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy ennek az irányelvnek megfeleljenek. Tizenhét tagállam maradt adós az irányelvek teljes körű átültetésével, köztük hazánk is.

A hitelszolgáltatókról és a hitelvásárlókról szóló irányelv meghatározza a hitelvásárlók és hitelkezelők engedélyezésére és felügyeletére vonatkozó szabályokat. A legfontosabb, hogy az NPL-irányelv a fogyasztók védelmében olyan jelentős türelmi intézkedéseket vezet be, mint a hitelszerződés refinanszírozása, az törlesztőrészleteinek fizetésének halasztása, a kamatláb módosítása vagy a részleges elengedés, valamint tájékoztatási követelmények, amelyek növelik a kapcsolat átláthatóságát. Huszonegy tagállam nem teljesített maradéktalanul minden feltételt. Magyarország egyik a sorban.