BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magánegészségügy vagy állami: melyik, miért, mennyiért?

Az egészségügyi ellátás két pillére a kormányzat szándéka szerint egyértelműen elválasztott pályán fut, de mindkettő azonos célokért dolgozik, az elégedett betegért. Az állami ellátás túlterheltsége és erőforráshiánya a magánegészségügy felé tereli a betegek egy részét. Erőforráshiány ott is van, csak még nem látszik, mert kisebb kapacitással üzemelnek. De a rendkívül komplikált, méregdrága technológiaigényes beavatkozásokra még mindig az állami szektor képes elsősorban, ahogy a tudományos tevékenységhez szükséges infrastruktúra is ott van meg.

Az állami ellátórendszer átalakításáról 2022-ben született meg a rendelet. A reformmal elindult egy racionalizálással járó központosítás, a fenntartói, szakmai fenntartói és irányítói jogkörök – az új irányítási rendszerben – átkerültek a megyékhez. Takács Péter államtitkár kijelentette: nem zárnak be kórházakat, de egyes intézmények portfóliójában áthangolás lesz. Az Országos Kórházi Főigazgatóság (Okfő) látja el fenntartásába tartozó egészségügyi intézmények egyedileg, saját hatáskörben indított közbeszerzéseinek egészségügyi szakmai, gazdaságossági, jogi-közbeszerzési szempontú vizsgálatát. A reform célja az állami egészségügyi ellátórendszer megerősítése tudatos, átgondolt változtatások sorozatán keresztül, valamint az állami és a magánegészségügyi ellátás szigorú szétválasztása.

magánegészségügy
A magánegészségügyet és az állami ellátást szigorúan szét kell választani / Fotó: Bruzák Noémi

Az átalakítás során kijelölt hangsúlyok:

  • a megelőzés, 
  • a széles jogosítványokkal rendelkező családorvosi ellátás, 
  • a korszerű, egynapos sebészettel kiegészített szakellátás, 
  • sokszakmás centrumkórházak egységes működése. 
    A kórházak adósságát a kormány rendszeresen konszolidálja, de 2025 januárjától az ágazat irányítása meghatározott egy úgynevezett még tolerálható adósságszintet. Ha a kórházat irányító menedzsment ezt túllépi, annak következménye lesz a vezetőség fizetésében.

2023-ban jelentős változások történtek a háziorvosi és fogorvosi alapellátásban. Új praxiskörzeteket alakítottak ki, 2023-tól ez a feladat átkerült a praxiskezelőhöz az önkormányzat helyett. Az új rendszerben a háziorvosi körzetek kialakításánál figyelembe kell venni, hogy a házi gyermekorvosi körzetben legalább 600 főt, míg a felnőtt- és vegyes háziorvosi körzetben legalább 1200 főt kell ellátni. Ezt követően elindult az ügyeleti rendszer reformja, azaz a mentőszolgálat irányítása alá került az ügyeleti rendszer, először Hajdú-Bihar megyében, majd fokozatosan az egész országban és Budapesten is 2024-ben.

Az ágazatban történelmi léptékű bérrendezést történt a Magyar Orvosi Kamara által javasolt bértábla alapján, az orvosok közalkalmazotti státusza megszűnt, bevezették az új szolgálati jogviszonyt. A hálapénz 2021-es betiltása után az új bértábla és ösztönző rendszer próbálta orvosolni az orvosok elvándorlásának problémáját.

Az orvosi fizetések – a 2021-től elindult, több évig tartó átfogó bérfejlesztésnek köszönhetően – minden korábbinál nagyobb mértékben emelkedtek, az egészségügyi szakdolgozók és az egészségügyben dolgozók pedig két lépcsőben – 2023. július 1-jétől és 2024. március 1-jétől – kaptak béremelést. Az egészségügyi kiadások jelentős részét az elmúlt években több lépcsőben megvalósított béremelés finanszírozása teszi ki 2025-ben is. Egy húsz éve praktizáló orvos átlagbére meghaladja az 1,5 millió forintot, az orvostársadalom egészét tekintve pedig az átlagbér már 2 millió forint felett van.

Az egészségügy finanszírozása 2025-ben

Az egészségügy forrásait 2025-ben 3717 milliárd forintra emelték, ami 330 milliárd forintos növekedés az idei évhez képest, a 2010-es összegnél 2520 milliárd forinttal több. A költségvetés benyújtásakor Varga Mihály elmondta: a költségvetés biztosítja a szükséges fedezetet a korábban megkezdett egészségügyi bérfejlesztések folytatásához és a nyugdíj mellett tovább dolgozó orvosok jövedelemkiegészítéséhez is. Emellett rendelkezésre áll az ügyeleti rendszer működtetéséhez szükséges fedezet is.

 • 296,5 milliárd jut háziorvosi és háziorvosi ügyeleti ellátásra, ez 25 milliárdos többlet az alapellátás számára.
 • 86,6 milliárd jut az alapellátó fogászatokra, ez 1,5 milliárdos minimális forráscsökkentés 2024-hez képest.
 • 909 milliárd forinttal számolhat a szakellátás, ez 6 milliárddal több, mint 2024-ben.
 • 180 milliárdra emelték a gyógyszer-finanszírozásra szánt keretet a korábbi 129,6 milliárdról, itt közel 50 milliárddal bővülnek a források.
   • 12,9 milliárd jut az otthoni szakápolásra a korábbi 8,9 milliárd forint helyett, ez plusz 4 milliárd forint.

A digitalizálás folytatódik

 Az EgészségAblak mobilalkalmazás egyfajta digitális egészségügyi tárcaként működik, az ellátással kapcsolatos összes dokumentumot megtalálják benne a polgárok. Az eBeutalóval pedig megnyílt a lehetőség arra, bármely szakrendelőbe időpontot foglaljanak a betegek. Ennek célja a várakozási idő csökkentése.

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) 2017 novemberében jött létre. 2023-ban EgészségAblak néven kibővített funkciókkal jelent meg. Azóta folyamatosan újabb fejlesztésekkel bővül, és az év elején a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) részeként még nagyobb szerepet kapott a mindennapi egészségügyi ügyintézésben.

A magánegészségügy térnyerése megállíthatatlan

A magánegészségügy versenyképessége elvitathatatlan, a magyar lakosság harmada jár magánorvoshoz, és megtalálja a számítását. Az elmúlt években jelentős átrendeződés történt a magánegészségügyi szolgáltatók piacán, új befektetők és új szolgáltatók jelentek meg. A piacfoglalások megtörténtek, a nagy szereplők tekintélye elvitathatatlan, nagyobb átrendeződéssel nem számolnak a szakértők.

Az alapítványi egyetemek is megkezdték a magánellátást, a három orvosi egyetem magánszolgáltatója (Semmelweis Egészségügyi Kft., Mediversal/Udimes Szeged, UD youMED – Debreceni Egyetem) is megtalálta a helyét a piacon, bekerültek a top 30 szolgáltató közé.


A 2024-es évben a magánegészségügy mint iparág jelentősen növekedett, de a bővülés üteme lassult az előző évekhez képest. Iparági becslések szerint a magánszolgáltatók bevételei meghaladták a 900 milliárd forintot, ami több mint 40 százalékos növekedés öt év alatt, évente átlagosan 10 százalékos emelkedéssel. Az elmúlt években a szektor számos kihívással szembesült. Az energiaválság, az infláció és a forint árfolyamának változása új stratégiára kényszerítette a vállalkozókat. Megkezdődött a hatékonyság növelése, elsősorban a költségek optimalizálásával és a szolgáltatási paletta bővítésével. 

Egyre több beteg fordul a magánegészségügy felé

A hazai lakosság egyre nagyobb arányban fordult a magánegészségügyi szolgáltatókhoz. Az NN tavalyi felmérése szerint a 20–64 éves korosztály fele vett igénybe ilyen ellátást az elmúlt két évben. A leggyakoribb okok között szerepelt az ellátás minősége, a kényelem és a rövidebb várakozási idő. Ugyanakkor a magánellátás költségei nagy anyagi terhet róttak a családokra; a páciensek 62 százalékának megterhelő volt a számlák kifizetése. A kutatás szerint a privát ellátást igénybe vevők túlnyomó többsége (78 százaléka) saját maga finanszírozta a magánegészségügyi számláit. Tizenhat, illetve 6 százalék azok aránya, akik egyéni egészségpénztár vagy egészségbiztosítás segítségével finanszírozták a magánellátást. A munkaadó által fizetett egészségbiztosítást vagy egészségpénztárat 10, illetve 1 százalék vett igénybe – írták az elemzők.

Nagy a kereslet, nőttek az árak

A kereslet növekedése magával húzta az árakat is, a járóbeteg-ellátás területén 2023-ban legalább 20-30 százalékos áremelkedés volt tapasztalható. Egy szakorvosi vizsgálat jellemzően 30–45 ezer forintba kerül a piacon. Egy összetettebb kivizsgálás ára elérheti a 100 ezer forintot.

A legnagyobb magánegészségügyi szolgáltatók a 2023-as árbevétel szerint:

 

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.