BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Kórház korhaz-05

Állami vagy magánorvosi ellátás: kórkörkép az ágazatról

Magánrendelés vagy állami egészségügy? Nem az orvosokkal, hanem elsősorban az állami járóbeteg-ellátások elérhetőségével elégedetlenek a betegek felmérések szerint. Az állami és a magánorvosi ellátás közötti különbség abban a legnagyobb, hogy mennyit kell várni egyes műtéti beavatkozásokra. Szakértők szerint a népegészségügy fejlesztése nem csupán az ágazatban dolgozók kompetenciája és felelőssége, ezért szélesebb körben kell megvitatni a helyzetet. Látleletünk az egészségügyi szolgáltatások rendszeréről.

A Policy Solutions kutatása szerint az egészségügy a harmadik legjelentősebb téma a magyar lakosság körében a megélhetés és a fizetések után, ráadásul a mérések szerint ezt a hármast összességében fajsúlyosabb témának tartja a lakosság, mint a koronavírus-járványt. 

Kórház korhaz-05
Állami vagy magánorvosi ellátás, a fő különbség az elérhetőség.
 Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld

Gondolhatunk a várólistákra, az állami és a magánorvosi ellátás költségeire vagy az egészségügyben dolgozók béreire, mindenkit foglalkoztat a téma, és persze véleményből sincs hiány. 

Milyen is a magyar egészségügy?

„A magyar kormány szándéka a kor igényeihez igazodó, gazdaságilag teljesíthető és mindenki számára elérhető egészségügyi szolgáltatások biztosítása, a megelőzés rendszerének szélesítése” – közölte Pesti Imre, a Fidesz országgyűlési képviselője, a Kardiológiai Társaság tagja a minap. Kifejtette, hogy 

az elmúlt években sosem látott béremelés valósult meg az egészségügyben, 

átalakult a praxisrendszer – amely még tovább fog alakulni –, és újraszabályozták az ügyeleti rendszert, továbbá megvalósulhat a megyei szintű irányítórendszer is. Ráadásul amíg 2010-ig évente 4 százalékos volt a finanszírozás csökkenése, és 2010-ben 1198 milliárd forintot költöttek a területre, tavalyra már 2800 milliárd forint volt az előirányzat.

A Covid-helyzet kapcsán Pesti elmondta, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) továbbfejlődött a pandémia idején használt állapotából. A felhőalapú technológiát használó kommunikációs felület immár Magyarország egész területén összekapcsolja az egészségügyi szolgáltatókat – még a mentőszolgálatot és a magánegészségügyi rendszert is –, és általa gyorsabb, gördülékenyebb, hatékonyabb az ellátás.

Az egészségügyi ellátás kihívásai: elhízás, globális járványok és fenntarthatóság

A Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület, rövidebben a Népegészségügy 3.0 Egyesület kidolgozott egy úgynevezett fehér könyvet, amelyben tételesen összefoglalta, mit talál a jelen problémáinak, és miket javasol a megoldásukra.

00106550
Az állami rendelőkben átlagosan 13 percet, a magánrendelőkben 18 percet foglalkoznak a betegekkel a felmérések szerint

A dolgozat idézi az Egészségügyi Világszervezetet, amely szerint a népegészségügy „a társadalom szervezett tevékenysége az egyének, meghatározott csoportok vagy az egész lakosság egészségének fejlesztésére, védelmére, javítására és — szükség esetén — helyreállítására”.

Hozzátették: sajnálatos módon 

a népegészségügytől elvárt eredmények, például az elhízás terjedésének megállítása, az egészségegyenlőtlenségek csökkentése vagy akár a globális járványok elleni védekezés területén továbbra is elmaradtak az elvárhatótól.

Ráadásul az emberiség jövőjét veszélyeztető új kihívások, a fenntarthatóság, a biodiverzitás csökkenése, az ökológiai rendszerek károsodása és a klímaválság miatt is egyre gyakrabban merül fel, hogy a népegészségügy megújításra szorul.

Hogyan lehetne javítani az egészségügyi szolgáltatások minőségén?

Az egyesület szerint Magyarország bizonyítványa sem jó a több tízmilliárdos fejlesztés dacára, mert a rendszer egészében nem sokat javult: becslésük szerint 2011-ben 32 ezer, 2020-ban 33 ezer haláleset lett volna megelőzhető a megfelelő népegészségügyi beavatkozásokkal.

Na de akkor mit kellene tenni, hogy jobb legyen az egészségügyi ellátás?

A dolgozat öt kulcsterületet rögzített, ezek a következők:

  • egészségügyi rendszer,
  • média,    
  • döntéshozók,    
  • köznevelés,
  • szakemberképzés.

Ezen az útvonalon elindulva a beavatkozási irányokat is megadták:

  • korszerű szemléletnek megfelelő képzési anyagok kidolgozása, képzések megvalósítása;
  • országos népegészségügyi intézményrendszer fejlesztése, kiterjesztése; 
  • kommunikációs kampányok megvalósítása,
  • országos, köztes és helyi szintű egészségkoalíciók kezdeményezése, szakmai támogatása;  
  • beavatkozásokhoz illeszkedő szabályozási környezet kialakítása.

A  szerzők fontosnak tartották rögzíteni, hogy 

a népegészségügy fejlesztése nem csupán az egészségügy kompetenciája és felelőssége,

ezért szélesebb körben kell megvitatni a helyzetet. 

Mindezek kapcsán izgalmas az a másik felmérés, amelyet a Prémium Egészségpénztár készített arról, hogy mit gondol a lakosság az állami, illetve a magánegészségügyről.

Állami vagy magánorvosi ellátás: előnyök és hátrányok 

Az ezerfős mintán végzett reprezentatív kutatás szerint az állami ellátás 71, a magán pedig 84 pontot kapott, ezáltal 74 pontosra jött ki a Prémium Járóbeteg Ellátás Minőségi Indexe –, ami a vártnál talán szorosabb eredmény (a 0–100-as skálán lehetett értékelni). 

Nem az orvosokkal, hanem az állami járóbeteg-ellátások elérhetőségével elégedetlenek a betegek

– vont mérleget Kincses Gyula, a Magyar Orvosi Kamara elnöke, amikor az állami vagy magánorvosi ellátásról szóló véleményeket értékelte.

Mikorra lehet foglalni vizsgálatra, műtéti beavatkozásra?

A vizsgálat részterületeket is megnézett a magán- és állami egészségügy vonatkozásában, erről szól a következő ábra, amely szerint időhatékonyság tekintetében sokkal jobb a magánszektor.

 

Ehhez jön még plusz adatként, hogy az állami rendelőkben átlagosan 13 percet, a magánrendelőkben 18 percet foglalkoznak a betegekkel, továbbá az orvosok 95 százalékának van állami és egy magánmunkája is, ami részben magyarázat az állami és a magánszektor vártnál közelebbi értékelésére.

Úgy tűnik, az állami egészségügy működik, és összességében korántsem olyan rosszul, mint ami egyes betegsztorikból kirajzolódik

 – értékelt Rékassy Balázs orvos, egészségügyi szakmenedzser. Ugyanakkor nem elhanyagolható a felmérésből, hogy a válaszadók szerint az orvosok 30 százalékban használnak idegen szavakat, amit a betegek nehezen vagy egyáltalán nem értenek meg.

A magánegészségügy bővülésének a szakemberhiány a korlátja, ami hamarosan oldódhat, hiszen az egyetemi képzést felpörgették, így több szakorvos és több orvos érkezik, valamint hatnak a jobb fizetések, kevesebben hagyják el az országot, és már vannak visszatérők is. Ugyanakkor árplafonhoz érkezik a magánszektor, tavaly a nagy budapesti szolgáltatók fele már nem emelt árat, bért azonban továbbra is muszáj emelni, hogy a szakdolgozókat megtartsák. Az állami orvos fizetésekkel egyre nehezebben versenyeznek a privát munkaadók, az 1,5–2,2 milliós orvosfizetésekre már nem sokat lehet ráígérni.

Ezzel pedig átevezhetünk az ügyfelek költségeire.

Mennyibe kerülnek a magánegészségügyi szolgáltatások? 

A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) meghatározó szerepet tölt be hazánk egészségügyi ellátórendszerében; ennek keretében végzik a finanszírozással és az ártámogatás elszámolással kapcsolatos feladatokat.

A KSH adatai szerint a járóbeteg-ellátás fenntartásában több mint 40 százalékot tesz ki a háztartások és a vállalatok költségviselése, azaz a magánoldal. Az egészségpénztári tagok egyre többet, a befizetések 38 százalékát költik magánorvosi ellátásra, ez tavaly 35, előtte 33, még előtte csak 30 százalék volt, miközben a gyógyszerre és a gyógyászati segédeszközre költött összeg nem csökken, de részarányában visszaszorul. Magyarországon nagy hagyománya van a magánegészségügynek a nőgyógyászati ellátásban, ahol a fizetős vizitek 40 százalékot képviselnek.

BUS_9184
Májtumor mikrohullámú abláció műtét egy megyei állami kórházban.
Fotó: Mediaworks

A VG Podcastnek nyilatkozó Kirschner András, a Swiss Medical alapító tulajdonosa elmondta, hogy Budapesten már meghaladja a magán-járóbetegvizitek száma az állami szakrendelőben elvégzettekét, viszont a magán-fekvőbetegellátás egyelőre a tervezhető, alacsonyabb kockázatú beavatkozásokra korlátozódik. A magánrendeléseken elérhető vizsgálatok átlagára vidéken 15–20 ezer forint, Budapesten már 25–33 ezer.

Csakhogy a magánegészségügyi szolgáltatások is visszaeséssel számolhattak és számolhatnak a megélhetési gondok, az infláció miatt, ezáltal 

sokan visszatérhetnek az állami rendszerhez, amely elméletben nem igényel pluszköltést, csak több időt.

A Primus Magánegészségügyi Szolgáltatók Egyesületének elnöke, Lancz Róbert elmondta, hogy a pandémia alatt az állami egészségügy leterheltsége miatt sokan fordultak a magánszektorhoz, amely jelentősen bővült is ennek köszönhetően. Ugyanakkor a közhiedelemmel ellentétben náluk sem nagy a profitráta, a rezsidíjak emelkedése pedig megnyomta a szolgáltatókat.

A szolgáltatók ezt a mixet próbálják úgy menedzselni, hogy közben az árak ne szálljanak el az egekbe

– mondta Lancz Róbert, aki a Doktor24 vezérigazgatója is.

Meg lehetne támogatni a magánegészségügyi szolgáltatásokat is

Az állami vagy magánorvosi ellátás témáját tovább elemezve a vezérigazgató hozzátette: a legtöbb szolgáltató üdvözölné, ha a kormányzat bármilyen módon – akár részbeni adókedvezménnyel, akár más egyszeri kedvezménnyel – támogatná, hogy a munkaadók vásároljanak a munkavállalóiknak biztosítást. 

A költségvetés számára ez relatíve olcsó intézkedés lenne, ráadásul a munkavállalóknak jobb egészségi állapotot eredményezne, a kapacitásproblémákkal küzdő állami – elsősorban járóbeteg-ellátást pedig tehermentesítené.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.