BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Becsukták a bukszáikat az európaiak, visszaesett a kiskereskedelmi forgalom

Az unióban Szlovéniában, Észtországban és Szlovákiában mérték a legnagyobb mértékű csökkenést éves összevetésben.

A kiskereskedelmi forgalom az euróövezetben 0,8 százalékkal csökkent 2023 decemberben az előző év azonos hónapjához képest, az elemzők 0,9 százalékos mérséklődést vártak. Ugyanakkor ez volt a 15. egymást követő hónap, amikor a mutató zsugorodott. Havi szinten a visszaesés mértéke 1,1 százalék volt, itt a szakértők 1 százalékot prognosztizáltak – derül ki az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat adataiból. 

Shopping trolley
Fotó: Getty Images

Az Európai Unióban a kiskereskedelmi forgalom 0,7 százalékkal zsugorodott éves összevetésben 2023 decemberében, míg havi szinten 1 százalékos csökkenést regisztráltak. Az unióban az élelmiszerekből, italokból és a dohányból 0,7 százalékkal, míg az üzemanyagból 6,3 százalékkal fogyott kevesebb az előző év azonos hónapjához képest, viszont a nem élelmiszertermékek forgalma 0,4 százalékkal nőtt.

Ha országok szerint nézzük, akkor Szlovéniában (15 százalék), Észtországban (4,2 százalék) és Szlovákiában (3,8 százalék) mérték a legdurvább csökkenést éves összevetésben. Ellenben Horvátországban 8,9 százalékkal a legnagyobb növekedést regisztráltak, délnyugati szomszédunkat Ciprus (3,8 százalék) és Spanyolország (3,4 százalék) követi.

A kiskereskedelmi forgalom alakulása az eurózónában 2023
 

A régióban Ausztriában is visszaesett a forgalom 2,8 százalékkal, ellenben Romániban 1,9 százalékkal, Lengyelországban 0,6 százalékkal emelkedett a mutató. Európa legnagyobb gazdaságában, Németországban 1,8 százalékos zsugorodást mértek. Az elemzők a kedvezőtlen adatokat azzal magyarázzák, hogy a tartósan magas infláció és a megemelkedett hitelfelvételi költségek gyengítik a keresletet.

Elmaradozik a szokásos januári akciózás a boltokban – nem véletlen

Úgy tűnik, mintha kevesebb év eleji akciós termék lenne a hagyományos kiskereskedelemben? Nem optikai csalódás, valóban kevesebb az akciós termék. Ennek egyik oka, hogy a tavalyi gyenge kiskereskedelmi forgalom miatt szűkebb a boltosok mozgástere, hiszen az akciókat a saját profitjuk terhére kínálják.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.