Az Európai Unió csökkenteni fogja az amerikai autóimport vámjait, hogy elkerülje a kereskedelmi háborút Donald Trumppal – közölte egy magas rangú uniós törvényhozó. Bernd Lange, az Európai Parlament kereskedelmi bizottságának vezetője a Financial Timesnak elmondta, hogy az EU kész a jelenlegi 10 százalékos importadót közelebb hozni az Egyesült Államok által alkalmazott 2,5 százalékhoz.
Megpróbálhatunk megállapodásra jutni, mielőtt az emelkedő költségek és vámok tovább fokoznák a feszültséget
– mondta Lange, aki jól ismeri az EU-n belüli tárgyalásokat arról, hogyan lehetne enyhíteni a Fehér Házzal fennálló ellentéteket.
Hozzátette, hogy az EU több cseppfolyósított földgázt és katonai felszerelést vásárolna az Egyesült Államoktól, „valamint csökkentené az autókra kivetett vámokat is”.
Az EU abban bízik, hogy a kereskedelmi többletének csökkentésével elkerülheti a káros kereskedelmi háborút. Trump korábban többször hivatkozott erre a többletre, amikor büntetőintézkedésekkel fenyegette az EU-t. Elnöksége első ciklusában Brüsszel csökkentette a homárra kivetett vámokat, valamint vállalta, hogy több amerikai cseppfolyósított földgázt (LNG) és szójababot vásárol – így a kereskedelmi vita csak az acélra és alumíniumra korlátozódott.
Brüsszeli tisztviselők szerint az európai autóipar támogatja a vámcsökkentést. Az ágazat attól tart, hogy Trump beváltja fenyegetését, miután kifogásolta, hogy
az európaiak nem vásárolják az autóinkat, nem veszik át a mezőgazdasági termékeinket, szinte semmit nem vesznek tőlünk, miközben mi mindent megveszünk tőlük.
A vámcsökkentés, amelyet az Európai Bizottság mint az EU kereskedelempolitikai képviselője fog eldönteni, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai szerint Kínára és más országokra is vonatkozna.
Az autók vámját 10 százalékban rögzítettük a WTO-nál, de ha azt akarjuk mutatni a világnak, hogy fair kapcsolatokat ápolunk, akkor lehetséges lehet ennek csökkentése
– mondta Lange.
Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója korábban már szorgalmazta az autóvámok csökkentését, míg Ola Källenius, a Mercedes vezetője egy „nagy alkut” szeretne kötni Trumppal.
Lange figyelmeztetett, hogy ha a tárgyalások kudarcot vallanak, az EU egy új eszközzel fog visszavágni, amely lehetővé teszi az amerikai tech- és pénzügyi cégek célba vételét. Az úgynevezett anti-coercion eszközt (ACI, anti-coercion instrument) Trump első ciklusa után hozták létre.
Néha fontos, hogy egy fegyver is ott legyen az asztalon
– kommentálta a helyzetet Lange.
Lange szerint Trump valószínűleg vámokat fog használni arra, hogy rákényszerítse az EU-t bizonyos szabályozások lazítására és az olyan online vállalatokra kivetett adók eltörlésére, mint a Meta, az X és a Google. Szerinte
Brüsszel ellenlépésként például felfüggeszthetné az amerikai szellemi tulajdonjogokat, lehetővé téve bizonyos szoftverek ingyenes használatát, valamint vámokat vethetne ki a streamingszolgáltatásokra és más digitális platformokra.
Elmondása szerint az ACI bevetése körülbelül hat hónapot venne igénybe, mivel az EU-nak először ki kell számítania az iparágait ért károkat, és meg kell szereznie a tagállamok többségének támogatását. Hozzátette azonban, hogy amegfigyelték, milyen gyorsan reagált Kanada és Mexikó a rájuk kivetett 25 százalékos vámokra, amelyek nyomán Trump 30 napra felfüggesztette azokat.
Mi természetesen erősebbek vagyunk, mint Kanada vagy Mexikó. Ezért úgy gondolom, hogy képesek vagyunk megvédeni gazdasági érdekeinket
– tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.