BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az amerikai autóárak 12 ezer dolláros megugrásával járhatnak Trump büntetővámjai

Különböző, de súlyos mértékben drágulnak az új autók az Egyesült Államok piacán, ha Trump kedden élesíti a Mexikó és Kanada eleni 25 százalékos büntetővámot. A profit- és foglalkoztatási gondokat okozó intézkedést egységesen bírálja az amerikai autóipar, de az elnök csökönyös, kitart a terve mellett.

Végső soron az amerikai fogyasztók fizetik meg a Donald Trump által Kanadára és Mexikóra kivetett 25 százalékos büntetővámot, amely akár 12 ezer dollárral is megdobhatja egy átlagos autó árát. Egy crossover esetében a gyártási költség 4 ezer dollárral nő, az elektromos autóknál ez a háromszorosa is lehet – írja tanulmányában a michigani székhelyű Anderson Economic Group.

amerikai Trump Ford
Az amerikai autóimportot megregulázó Trumpot most már nem annyira szeretik a detroitiak / Fotó: AFP

Patrick Anderson, egy autóipari tanácsadó cég vezérigazgatója szerint az áremelkedéstől egyenes út vezet a vásárlási hajlandóság, azaz a kereslet visszaeséséig. Ráadásul ez a hatás azonnal jelentkezik – tette hozzá. Az átlagárak már így is 50 ezer dollár környékén járnak, s csak az utóbbi öt évben 20 százalékkal emelkedtek. Anderson szerint hiába nem szándéka a Trump-adminisztrációnak az infláció növelése, a vámrendelkezéseivel ezt a hatást éri el.

Bizonytalan amerikai fogyasztók, emelkedő autóárak

A fogyasztói bizalom már most négyéves mélypontra esett az importadók hatása miatti félelmek következtében. Januárban a személyi kiadások 0,2 százalékkal csökkentek, jól jelezve az amerikai fogyasztók elbizonytalanodását. Az autóeladások is esnek, mivel a fogyasztók a magas árakkal és a hitelfelvételi költségekkel szembesülve inkább a kocsivásárlás halasztására szavaznak.

Egy hónap haladékot követően Donald Trump múlt héten azt mondta, hogy a legfontosabb amerikai kereskedelmi partnerekre kivetett illetékek március 4-én lépnek életbe. Az elnök teljesen figyelmen kívül hagyta az iparági vezetők által megfogalmazott, súlyos gazdasági károkról szóló aggodalmakat.

  • A General Motors,
  • a Ford
  • és a Chrysler anyavállalata, a Stellantis

felső vezetői a múlt héten a Kereskedelmi Minisztérium illetékeseit tájékoztatták a várható fejleményekről, de sem a vállalati nyereségek, sem a foglalkoztatottság csökkenése sem rettentette vissza Trumpot. 

6th CIIE in Shanghai
A Ford F-150 Raptort is érintik a vámemelések / Fotó: NurPhoto via AFP

A Ford és a Stellantis részéről arra ösztökélték Trumpékat, hogy inkább azokra az importautókra fókuszáljanak, amelyek gyakorlatilag nem tartalmaznak amerikai alkatrészeket, szemben a Kanadában és Mexikóban összeszerelt, magas arányban amerikai részegységeket tartalmazó járművekkel. Ráadásul

a magasabb áruk miatt eladhatatlanná váló modellek gyártását a detroitiak szemrebbenés nélkül leállítják,

erre az előkészületeket egyébként már meg is tették. 

Az Anderson Economic Group konkrét, de nem nevesített modellek esetében elvégezte a számításokat, eszerint egy Mexikóban az amerikai piacra gyártott, nagy méretű SUV közel 9 ezer dollárral, míg egy pickup 8 ezer dollárral drágulna – állapították meg. Dan Hearsch, az AlixPartner vezetője szerint 

az Egyesült Államokban az autóeladások félmillió járművel csökkenhetnek, 

még az általa várt kevésbé súlyos áremelések mellett is. Ez 3 százalékos visszaesés a tavaly elaott 15,9 millió autót figyelembe véve. Ennek az az oka, hogy az autógyártók leállítják bizonyos modellek gyártását Kanadában és Mexikóban, és a lehető legtöbb gyártást áthelyezik amerikai gyáraikba – írja a Bloomberg.

Az amerikaiak kedvenc pickupjai jócskán megdrágulnak

A Ford például csak Mexikóban gyártja népszerű Maverick kisteherautóját, a Bronco Sport kompakt SUV-t és az elektromos Mustang Mach-e-t. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója februárban figyelmeztetett:

A Mexikóra és Kanadára kivetett 25 százalékos vám olyan lyukat fog ütni az amerikai iparon, amilyet még soha nem tapasztaltunk.

A GM a Chevrolet Silverado pickupjait Mexikóban, Kanadában és az Egyesült Államokban, míg a Stellantis a Ram kisteherautóit Mexikóban és az Egyesült Államokban szereli össze. Ezek a termelés egy részét belföldre helyezhetik át – mondta Anderson. De valószínűleg le kell állítaniuk a Kanadában és Mexikóban gyártott teherautók egyes verzióinak értékesítését.

A vámokat Trump a migráció és a kábítószer-csempészet elleni erélytelen fellépés miatt rótta ki rendeletével északi és déli szomszédjára, ami tökéletes zavarodottságról tanúskodik, hiszen Hearsch szerint egy határbiztonsági problémát próbál kereskedelmi eszközökkel megoldani, ami eleve nonszensz. Az uniós autóexportot illető trumpi vámfenyegetések hatásait itt foglaltuk össze

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.