BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Nyertes nincs, de ki veszíti a legtöbbet Trump autóipari büntetővámjaival? Mutatjuk

Az amerikai autóimport évről évre nő, mindenki ezen a jól fizető piacon szeretne minél jobb helyzetbe kerülni. Az idilli állapotok azonban Trump friss védővámjai miatt hamarosan véget érnek. A távol-keleti és a német autóipar veszteségei egyelőre felmérhetetlenek, de Amerika is veszít a bolton.

Súlyosan érinti az Egyesült Államokba exportáló autógyártókat Donald Trump szerdai bejelentése, amely szerint 25 százalékos extravámmal sújtja április 3-ától a járműimportot – kategóriától és származási országtól függetlenül. Az autóipart átszövő globalizáció már olyan mértékű, hogy jószerével nincs olyan szereplő, aki ne kezdene azonnal számolgatni, mennyibe is kerül majd ez neki – amennyiben Trump következetes és fenyegetéseit valóra is váltja.

autóipar 
Opening Automotive Logistics Center Bremen
A német autóipar súlyos csapást szenved Donald Trump vámemelései miatt / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az Egyesült Államok Kína után a világ második legnagyobb autópiacának számít, importja tavaly 219,49 milliárd dollárt tett ki, ez négy százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi adatot. Darabszámban ez 7,68 millió járművet jelent.

Az autóipar globalizációja miatt mindenki veszít a vámon

A külföldi autógyártókon belül van egy speciális, hatalmas szeletet képező részkategória: az olcsóbb termelési költségek miatt külföldre vitt amerikai gyártókról van szó, amelyek millió szám exportálják vissza az anyaországba az olcsóbban előállított járműveiket. 

Mexikó itt az első helyen szerepel, a teljes amerikai import 22,8 százaléka innen érkezett tavaly, méghozzá 49,98 milliárd dollár összértékben. Sokat mondó, hogy az ország legnagyobb autógyártója a General Motors, őt e negyedik helyen a Stellantis, az ötödiken a Ford követi.

Az importlistán a sorban Japán és a Dél-Korea következik, e két ország igen jelentős gyártókapacitásokat telepített az Egyesült Államokba az évtizedek során. A világ harmadik legnagyobb autógyártó konszernje, a Hyundai-Kia például 21 milliárd dolláros beruházási csomagot visz Amerikába „vámmentesen”, ezt hivatalosan hétfőn jelentette be a dél-koreai társaság vezetése a Fehér Házban, Donald Trump jelenlétében. A top10-es lista jelentős „saját márkás” szereplője még az Egyesült Királyság, amely

  • a Jaguar Land Rover (JLR),
  • az Aston Martin,
  • a Bentley
  • és a Rolls-Royce

révén érintett, jóllehet utóbbi két márka már a Volkswagen, illetve a BMW csoportot képviseli. A Jaguar Land Rover pedig az indiai Tata Motorsé. A listán 6,3 milliárd dolláros exportkontingensével a hetedik helyen szerepel északi szomszédunk, amely épp a JLR egyik legfontosabb gyártóbázisa, emellett a pozsonyi Volkswagenből szállítják Amerikába többi között a Passatokat. 

A magyarországi autógyártás is mélyütést kaphat

Ez is jól illusztrálja, hogy a 25 százalékos büntetővám közvetve vagy közvetlenül, de minden autóipari szereplőt érint. Magyarországot főként a Mercedes révén, de a nyíregyházi BMW gyárnál is vakarhatják majd a fejüket, kevesebb vagon is elég lehet majd az amerikai export elindításához.

Olaszország a kis szériás luxus sportautók, így a Ferrari és a Lamborghini, valamint az Alfa Romeo révén érintett. A nagy európai autógyártók közül Franciaországot sújtja legkevésbé a Trump-féle extravám, a Renault, a Citroen és a Peugeot amerikai jelenléte marginális. 

Peugeot-t utoljára talán még Columbo felügyelő vezetett az Egyesült Államokban. 

Kína épphogy felfért a toplista tizedik helyére, a távol-keletiek nem szívesen látott vendégek az Egyesült Államokban, elektromos autóikat tavaly szeptembertől 100 százalékos vám sújtja, ennek ellenére a 3,82 milliárd dollár értékben küldtek járműveket Amerikába, 1,7 százalékos részesedést szerezve az exportőrök versenyében.

A Mercedes-Benz üzemi nyereségének negyede került veszélye a vámokkal / Fotó: AFP

A Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche, valamint a Mercedes-Benz lesznek a Bloomberg szerint a Trump-féle vámintézkedések legnagyobb vesztesei, kettőjüknek 3,4 milliárd eurós üzemi szintű veszteséget okoz 2026-ban a megemelt vám, amely a profit mintegy negyedét tüntetheti el – ha minden így marad. Ami persze nem valószínű, de most ezzel kell kalkulálni. 

Fellendülhet az amerikai autógyártás, de milyen áron? 

Kiutat a gyártók számára a vámterhek áthárítása, magyarán az áremelés jelenthet, illetve az amerikai termelésük bővítése, amit a Trump adminisztráció – ígérete szerint – támogatni is fog, például a szükséges engedélyek soron kívüli kiadásával. A legtöbb német autógyártó összeszerelő üzemmel is rendelkezik az Egyesült Államokban, ezek a helyi és a nemzetközi piacokra egyaránt termelnek.

Trump vámjai a szabad és lefektetett szabályokon nyugvó kereskedelem végét eredményezik

– mondta a német autóipari lobbiszervezet (VDA) autókkal foglalkozó lobbijának elnöke. Hildegard Müller egyben sürgette Brüsszelt, hogy tárgyaljon Washingtonnal a kompromisszumról. A legnagyobb német autógyártókon kívül a vámok a teljes beszállítói kört, is érintik, köztük olyanokat is, mint a magyarországi egységekkel rendelkező

  • Robert Bosch
  • és a Continental.

Az ügyben aggodalmát fejezte ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), sürgős tárgyalásokat kezdeményezve a vámkonfliktusban Washington és Brüsszel között.

Az amerikai autóárak 12 ezer dolláros megugrását hozzák Trump büntetővámjai

Különböző, de súlyos mértékben drágulnak az új autók az Egyesült Államok piacán, ha Trump élesíti a 25 százalékos büntetővámot. A profit- és foglalkoztatási gondokat okozó intézkedést egységesen bírálja az amerikai autóipar, de az elnök csökönyös, kitart a terve mellett.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.