Súlyosan érinti az Egyesült Államokba exportáló autógyártókat Donald Trump szerdai bejelentése, amely szerint 25 százalékos extravámmal sújtja április 3-ától a járműimportot – kategóriától és származási országtól függetlenül. Az autóipart átszövő globalizáció már olyan mértékű, hogy jószerével nincs olyan szereplő, aki ne kezdene azonnal számolgatni, mennyibe is kerül majd ez neki – amennyiben Trump következetes és fenyegetéseit valóra is váltja.
Az Egyesült Államok Kína után a világ második legnagyobb autópiacának számít, importja tavaly 219,49 milliárd dollárt tett ki, ez négy százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi adatot. Darabszámban ez 7,68 millió járművet jelent.
A külföldi autógyártókon belül van egy speciális, hatalmas szeletet képező részkategória: az olcsóbb termelési költségek miatt külföldre vitt amerikai gyártókról van szó, amelyek millió szám exportálják vissza az anyaországba az olcsóbban előállított járműveiket.
Mexikó itt az első helyen szerepel, a teljes amerikai import 22,8 százaléka innen érkezett tavaly, méghozzá 49,98 milliárd dollár összértékben. Sokat mondó, hogy az ország legnagyobb autógyártója a General Motors, őt e negyedik helyen a Stellantis, az ötödiken a Ford követi.
Az importlistán a sorban Japán és a Dél-Korea következik, e két ország igen jelentős gyártókapacitásokat telepített az Egyesült Államokba az évtizedek során. A világ harmadik legnagyobb autógyártó konszernje, a Hyundai-Kia például 21 milliárd dolláros beruházási csomagot visz Amerikába „vámmentesen”, ezt hivatalosan hétfőn jelentette be a dél-koreai társaság vezetése a Fehér Házban, Donald Trump jelenlétében. A top10-es lista jelentős „saját márkás” szereplője még az Egyesült Királyság, amely
révén érintett, jóllehet utóbbi két márka már a Volkswagen, illetve a BMW csoportot képviseli. A Jaguar Land Rover pedig az indiai Tata Motorsé. A listán 6,3 milliárd dolláros exportkontingensével a hetedik helyen szerepel északi szomszédunk, amely épp a JLR egyik legfontosabb gyártóbázisa, emellett a pozsonyi Volkswagenből szállítják Amerikába többi között a Passatokat.
Ez is jól illusztrálja, hogy a 25 százalékos büntetővám közvetve vagy közvetlenül, de minden autóipari szereplőt érint. Magyarországot főként a Mercedes révén, de a nyíregyházi BMW gyárnál is vakarhatják majd a fejüket, kevesebb vagon is elég lehet majd az amerikai export elindításához.
Olaszország a kis szériás luxus sportautók, így a Ferrari és a Lamborghini, valamint az Alfa Romeo révén érintett. A nagy európai autógyártók közül Franciaországot sújtja legkevésbé a Trump-féle extravám, a Renault, a Citroen és a Peugeot amerikai jelenléte marginális.
Peugeot-t utoljára talán még Columbo felügyelő vezetett az Egyesült Államokban.
Kína épphogy felfért a toplista tizedik helyére, a távol-keletiek nem szívesen látott vendégek az Egyesült Államokban, elektromos autóikat tavaly szeptembertől 100 százalékos vám sújtja, ennek ellenére a 3,82 milliárd dollár értékben küldtek járműveket Amerikába, 1,7 százalékos részesedést szerezve az exportőrök versenyében.
A Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche, valamint a Mercedes-Benz lesznek a Bloomberg szerint a Trump-féle vámintézkedések legnagyobb vesztesei, kettőjüknek 3,4 milliárd eurós üzemi szintű veszteséget okoz 2026-ban a megemelt vám, amely a profit mintegy negyedét tüntetheti el – ha minden így marad. Ami persze nem valószínű, de most ezzel kell kalkulálni.
Kiutat a gyártók számára a vámterhek áthárítása, magyarán az áremelés jelenthet, illetve az amerikai termelésük bővítése, amit a Trump adminisztráció – ígérete szerint – támogatni is fog, például a szükséges engedélyek soron kívüli kiadásával. A legtöbb német autógyártó összeszerelő üzemmel is rendelkezik az Egyesült Államokban, ezek a helyi és a nemzetközi piacokra egyaránt termelnek.
Trump vámjai a szabad és lefektetett szabályokon nyugvó kereskedelem végét eredményezik
– mondta a német autóipari lobbiszervezet (VDA) autókkal foglalkozó lobbijának elnöke. Hildegard Müller egyben sürgette Brüsszelt, hogy tárgyaljon Washingtonnal a kompromisszumról. A legnagyobb német autógyártókon kívül a vámok a teljes beszállítói kört, is érintik, köztük olyanokat is, mint a magyarországi egységekkel rendelkező
Az ügyben aggodalmát fejezte ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), sürgős tárgyalásokat kezdeményezve a vámkonfliktusban Washington és Brüsszel között.
Az amerikai autóárak 12 ezer dolláros megugrását hozzák Trump büntetővámjai
Különböző, de súlyos mértékben drágulnak az új autók az Egyesült Államok piacán, ha Trump élesíti a 25 százalékos büntetővámot. A profit- és foglalkoztatási gondokat okozó intézkedést egységesen bírálja az amerikai autóipar, de az elnök csökönyös, kitart a terve mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.