
A "rettenetes tízzel" küzd Brüsszel – minden D-s lesz a termékcímkétől a képesítések elismeréséig
Lendületet vinne az egységesítésbe az Európai Bizottság, és ha a szerdán közzétett egységes piaci stratégia megvalósul, kézzelfogható változások történhetnek az európaiak életében egy sor területen, ha boltba megyünk, szolgáltatást veszünk igénybe, netán külföldön dolgoznánk. Dióhéjban: az egységes piac jó, de nem működik még elég hatékonyan, további uniós szabványosításra van szükség, és az egyszerűsítésben kulcsszerepet fog játszani, hogy számos folyamatot digitális alapra helyeznek át.

A „digitális” az egyik leggyakoribb szó a stratégiáról szóló közleményben.
A digitális a kulcsszó az egységes piac számára – derül ki az Európai Bizottság stratégiájából
Mi válhat egységesen digitálissá, ami befolyásolja a mindennapi életünket?
- A QR-kódokat használó digitális termékcímkék,
- a digitális termékútlevél,
- a szakmai képesítések elismerése az unióban,
- a munkavállalók határokon átnyúló ideiglenes kiküldetésének egyszerűbb bejelentésére létrehozandó uniós portál,
- a vállalkozások alapítása és közös szabályok szerinti működése az unióban,
- egységes digitális kapu a vállalkozásoknak,
- digitális személyazonosság a gazdasági szereplők számára.
Az ördög, miképpen az uniós egységesítési tervekkel kapcsolatban általában, a részletekben bújik majd meg, vagy nem. Már a bizottsági közleményből összeszedett fenti listából is kiolvasható, hogy sok minden megváltozik. Van egyéb is.
A piacfelügyeleti hatóságok nem jól működnek, össze akarják hangolni őket
Tovább előretekintve izgalmasnak tűnő, de kibontandó bizottsági javaslat, hogy „az unió szintjén jobban hangolják össze a nemzeti piacfelügyeleti hatóságok tevékenységeit”, és a terv, hogy korszerűsítsék a termékekre vonatkozó uniós jogi keretet, az úgynevezett új jogszabályi keretet, és hozzáigazítsák „az új realitásokhoz”.
A termékszabályok elavultak, a piacfelügyeleti kapacitások elégtelenek az uniós tagállamokban – a mostani helyzetet így mérik fel Brüsszelben.
Árkülönbségek a tagállamokban – Brüsszel fellépne ellenük, még nem tudni, hogyan
Kezelné a bizottság azt a nálunk is gyakran emlegetett problémát is – de a dokumentumból nem olvasható ki világosan, hogyan –, hogy egyes termékek árában az unión belül óriási különbségek mutatkoznak az átjárható határok, az egységes piac ellenére. A közlemény megfogalmazása szerint ezeket területi ellátási korlátok (TEK-ek) okozzák.
A bizottság eszközöket fog kidolgozni a kiskereskedelmi ágazat bizonyos területi ellátási korlátai elleni fellépéshez. Káros és indokolatlan esetekben a TEK korlátozhatja a fogyasztók választási lehetőségeit, és hozzájárulhat a termékek közötti jelentős árkülönbségekhez az EU-ban, különösen a napi fogyasztási cikkek esetében, a versenyjog hatálya alá nem tartozó helyzetekre is kiterjedően
– írja a közlemény.
A korlátozó és eltérő nemzeti szolgáltatási szabályozások ellen küzdve az Európai Bizottság azt javasolja: „Könnyítsék meg a vállalkozások számára a határokon átnyúló átmeneti szolgáltatásnyújtást, lehetőség szerint a szolgáltatásengedélyezési és -tanúsítási rendszerek harmonizálása révén, ha azok az uniós jogon alapulnak.”
És itt a „rettenetes 10” – ezzel kell megküzdeni a brüsszeli stratégia szerint
A közlemény szerint a „rettenetes tíz” egységes piaci akadály:
- Bonyolult üzleti tevékenység és működés.
- Túlzottan összetett uniós szabályok.
- Az egységes piac tagállami felelősségvállalásának hiánya.
- A szakmai képesítések elismerésének nehézségei.
- Az innovációt és a versenyképességet hátráltató hosszú késedelmek a szabványalkotásban.
- A csomagolásra, a címkézésre és a hulladékra vonatkozó széttagolt szabályok.
- Elavult harmonizált termékszabályok és a termékmegfelelősség hiánya.
- Korlátozó és eltérő nemzeti szolgáltatási szabályozás.
- A munkavállalók ideiglenes kiküldetésére vonatkozó megterhelő eljárások.
- Területi ellátási korlátok.



