A kínai e-kereskedelmi láncok talán a leginkább kitettek a kereskedelmi háború hatásainak. Ha Donald Trump elnök vámjai érvényben maradnak, az pusztító hatással lenne a PDD Holdings tulajdonában lévő Temura, a Sheinre és az Alibaba nemzetközi kiskereskedelmi tevékenységére, valamint a több ezer, tízezer kínai kisvállalkozásra – a nagy platformok beszállítóira. A vámok bevezetése ugyanakkor példátlan módon arra ösztönözte ezeket a szereplőket, hogy támogassák egymást.
A kínai technológiai óriáscégek azon dolgoznak, hogy segítsenek az exportőröknek belföldi piacokon vevőket találni.
Ezek az erőfeszítések, a fogyasztás ösztönzését célzó kormányzati élénkítőprogramokkal együtt,
5,9 százalékkal növelték Kína kiskereskedelmi forgalmát az elmúlt hónapban – túlszárnyalva a várakozásokat, utoljára 2023 decemberében mértek ilyen növekedési ütemet.
Egyelőre nem világos, hogy ez elegendő lesz-e a vámháború elhúzódó hatásainak ellensúlyozására. Ha azonban a stratégia sikeresnek bizonyul, az azt demonstrálná, hogy Washington megközelítése visszafelé sült el, és arra kényszerítette Pekinget, hogy még ellenállóbbá tegye gazdaságát a kereskedelmi háborúval szemben.
Közben az amerikai fogyasztók is észbe kaptak, nem volt nehéz rájönni, hogy a vámháború következtében az online rendelt kínai termékek ára az egekbe szökik. Ennek következtében még több amerikai vált „akcióvadásszá”. A kínai kereskedők persze ki is használták a kereslet megugrását, a Shein Group még a kis csomagokat érintő vámok előtt árat emelt az USA-ban: az egészség- és szépségápolási termékek ára 51 százalékkal, a női ruházaté pedig 8 százalékkal nőtt. Ezzel párhuzamosan árat emelt a Temu is.
Az amerikai fogyasztók özönlenek a kínai online áruházakba.
Ez az adat jól mutatja, hogy a kínai e-kereskedelem visszaszorulása hogyan csökkenti majd a Szilícium-völgyi óriások, például a Meta Platforms és a Google anyavállalata, az Alphabet bevételeit. A Temu és a PDD ugyanis eddig a legnagyobb hirdetők közé tartoztak ezeken a platformokon. Az új vámok nyomán azonban amerikai reklámköltéseik meredeken visszaestek.
A kínai kiskereskedők iránti érdeklődést részben egy sor virálisan terjedő videó is ösztönözhette, amelyeket beszállítók és gyártók tettek közzé. Ezek a videók a „világ gyárából” származó termékek kiváló minőségét és alacsony árát dicsérik, miközben nyilvánosan bírálják azokat a nemzetközi márkákat, amelyekkel állításuk szerint együtt dolgoznak. Az ilyen üzenetek Kína előnyeire világítanak rá – például a mélyen integrált és rugalmas ellátási láncokra. Ugyanakkor azt is sugallják, hogy a kínai exportőrök már nem csupán az alacsony árakkal versenyeznek, hanem a minőséggel és az ár-érték aránnyal is.
Ezeket a tartalmakat különálló, mesterséges intelligenciával generált videók és mémek kampánya is kíséri, amelyek az amerikai munkásokat gúnyolják, akik megpróbálják újrateremteni ezt a gyártási ökoszisztémát.
Az elhúzódó vámháború mindezek ellenére fájdalmas lesz a kínai e-kereskedelem számára. A belföldi piacra való átállás lehet, hogy csak ideiglenes megoldás, és a válság további eszkalációja teljesen eltántoríthatja az amerikai fogyasztókat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.