Rachel Reeves, az Egyesült Királyság pénzügyminisztere azt nyilatkozta, hogy a pénzügyminisztérium megtette „a szükséges lépéseket az államháztartás stabilizálása és az infláció kordában tartása érdekében”, de elismerte, hogy „még van mit tenni”. Az Angol Bank csütörtöki ülése előtt fokozott figyelemmel kíséri az inflációs adatokat.
A brit statisztikai hivatal áprilisra először 3,5 százalékos rátát közölt, de később korrigálták magukat, ugyanis először pontatlanul számolták ki a gépjárműadóból befolyt összeget.
Így tehát a májusi infláció megegyezik az áprilisi 3,4 százalékkal.
Közölték azt is, hogy a májusi fogyasztói árindex elkészítésekor a korrigált gépjárműadó-adatokat használták fel.
A májusi maginfláció, amely nem tartalmazza az ingadozóbb energia-, élelmiszer-, alkohol- és dohányárakat, 3,5 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakában mért 3,8 százalék után.
Az ONS szerint az árindexet fékezte a közlekedési költségek változása, míg gyorsította az élelmiszerek, a bútoripari cikkek és a háztartási cikkek árváltozása – lényegében azonban a hatások kioltották egymást.
Richard Heys, az ONS megbízott vezető közgazdásza szerint
a repülőjegyek viteldíjai ebben a hónapban csökkentek, szemben a tavalyi év azonos időszakában tapasztalt jelentős emelkedéssel, mivel a húsvét és az iskolai szünetek időzítése befolyásolta az árakat. Eközben az üzemanyagárak is csökkentek.
Az angol jegybank kiemelten figyeli az inflációs rátát, a kamat meghatározásakor.
A jegybank
várhatóan változatlanul tartja a kamatlábakat a csütörtöki ülésén,
figyelembe véve az inflációs nyomást. A közgazdászok azonban arra számítanak, hogy a döntéshozók a következő, augusztusi ülésen 25 bázisponttal csökkentik a kamatlábakat. Ruth Gregory, a Capital Economics brit közgazdászhelyettese szerdán e-mailben küldött megjegyzéseiben azt nyilatkozta, hogy a legfrissebb inflációs adatok „nem fogják arra késztetni a bankot, hogy eltérjen a negyedéves kamatcsökkentési pályájától”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.