Dánia büszke lehet a Novo Nordiskre: az ország legismertebb gyógyszergyártója az elmúlt években valóságos gazdasági motor lett. Az elhízás elleni gyógyszere, a Wegovy hatalmas keresletet generált, miközben új munkahelyeket teremtett és fellendítette az építőipart. Mindez erősítette a gazdasági növekedést, de most egy kevésbé várt mellékhatás kezd kibontakozni – nem a gyógyszer miatt, hanem annak hatására: kevesebb étel fogy.
A Dán Kereskedők Szövetségének (DSK) friss elemzése szerint a szupermarketek akár 1,2 milliárd korona, azaz mintegy 187 millió dollár éves bevételkiesést is elszenvedhetnek. Ennek oka, hogy a Wegovy és más GLP-1-alapú szerek – amelyek csökkentik az étvágyat – egyre szélesebb körben elérhetők. A DSK szerint ez a hatás csak tovább nőhet, ha a gyógyszer tabletta formájában is forgalomba kerül, ami még több ember számára tenné vonzóvá.
A GLP-1-hatás nem csak Dániát érinti. Az Egyesült Államokban például a Walmart is arról számolt be, hogy a vásárlók kevesebb élelmiszert vesznek, kisebbek lettek az „átlagos kosarak”. Az üdítő-, nasi- és gyorsétteremrészvények árfolyama is visszaesett a fogyasztás csökkenése miatt. A WeightWatchers, amely korábban hagyományos diétás programokkal dolgozott, kénytelen volt átalakítani üzleti modelljét.
Tanulmányok szerint a GLP-1-használók akár 9 százalékkal is csökkentik élelmiszerre fordított kiadásaikat.
Ez az élelmiszerláncok és helyi üzletek számára már most komoly kihívás – főleg olyan országokban, ahol a gyógyszer elterjedése gyors ütemben zajlik.
A Wegovy 2022 végén jelent meg a dán piacon, és azóta villámgyorsan terjed. A legfrissebb adatok szerint májusra már 40 százalékkal nőtt az aktív felhasználók száma az előző évhez képest. Jelenleg a dán lakosság 4 százaléka szedi rendszeresen a szert, de a jogosultak aránya elérheti a 8 százalékot is. Miközben a Novo Nordisk továbbra is kiemelt szereplője a dán gazdasági növekedésnek, a kisvállalkozások egyre gyakrabban panaszkodnak munkaerőhiányra – részben azért, mert a cég elszívja a szakképzett munkaerőt. Most pedig a kiskereskedelem is egy új típusú nehézséggel néz szembe:
az egészségesebb testképet hajszoló társadalomban kevesebb étel fogy, és ez már a bevételekben is érezhető.
A Novo Nordisk fogyókúrás gyógyszere nemcsak az elhízás ellen vívott harcban jelent áttörést, hanem átrendezi a gazdaság és a fogyasztás viszonyát is. A dán sikertörténet így egyszerre példaértékű és figyelmeztető: minden innovációnak vannak másodlagos hatásai – még ha azok a boltok pénztárainál jelentkeznek is először.
A Novo Nordisk szarvashibát követett el Kanadában: 2019-ben elmulasztotta befizetni a szemaglutid hatóanyag – az Ozempic és a Wegovy alapja – szabadalmi fenntartási díját, így a gyógyszer szabadalma 2026-ban lejár az országban. Ez lehetővé teszi a konkurens gyártók, például a Sandoz számára, hogy generikus változatokat hozzanak forgalomba, ami dollármilliárdos veszteséget okozhat a dán cégnek.
Miközben a Novo Nordisk az Egyesült Államokban agresszíven védi jogait, és a piac 2038-ig biztosított számára, Kanadában már nem tudja visszaszerezni a lejárt oltalmat.
A kanadai a világ második legnagyobb szemaglutidpiaca, tavaly csak az Ozempicből 2,5 milliárd kanadai dollár származott az országban. A vállalat ugyan nem kommentálta az elmaradás okát, de megerősítette a szabadalmi lejáratot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.