Az OTP bankcsoport adózás előtti eredménye az idei első negyedben az előző év azonos időszakához képest 17,6 százalékkal nőtt. A nyereség növekedésének dinamikája nagyobb volt a leányvállalatoknál. Míg ugyanis a banki profit 11,6 százalékkal emelkedett, a leánycégeknél ez a mutató a tavalyi egész évi 27,1-hez képest 31,9 százalékot tett ki. A csoport jelentősebb tagjai közül veszteség csupán az integrációjának befejező szakaszához ért brókercégnél jelentkezett. A negatívum itt nyolcmillió forintot tett ki.
A konszern nettó kamatbevétele 2002 első negyedében 27,7 milliárd forint volt, ami a tavalyi első negyedévit 6,4, a bankét pedig 14,7 százalékkal haladja meg. Ez - olvasható a jelentésben - elsősorban a Merkantil csoport sikeres tevékenységének, illetve a lakástakarék (OTP Ltp.) befektetésein elért hozam nagyságának köszönhető.
A nem kamatjellegű bevételek közben igen impozáns mértékben, 55,8 százalékkal nőttek. A nettó díjak és jutalékok terén (amelyek az előbbin belül a legnagyobb arányt képviselik) a banki növekedés volt a jelentősebb, ami különösen a szűkülő marzs miatt igen fontos. Az első három hónapban a bank átlagos kamatozóeszközeinek hozama 9,66, míg a forrásköltsége 4,71 százalékot tett ki. A kamatkülönbözet az előző év azonos időszakához képest 54 bázisponttal, 4,94 százalékra csökkent. A teljes átlagos eszközállományra számított marzs 33 bázisponttal mérséklődve 4,6 százalék lett.
Érdemes kiemelni, hogy a díj- és jutalékbevételek a legdinamikusabban - 139 százalékkal - a hitelüzletágban emelkedtek. A legnagyobb tételt viszont a kártyákon elért négymilliárd forintos bevétel jelentette. A bank vezértermékének számító lakossági folyószámlákhoz kapcsolódó bankkártyák száma március végére meghaladta a 2,8 milliót. A pénzintézet becsült piaci részesedése így túllépte a 60 százalékot.
Az OTP Bank - melynek pénzügyi erejét tegnap felminősítést valószínűsítő felülvizsgálat alá helyezte a Moody's - növelni tudta piaci részesedését a lakossági fogyasztási, valamint az építési és ingatlanvásárlási kölcsönök terén is. További teret tudott nyerni a vállalati hiteleknél is, piaci súlyát itt 10,6-ről 12,6 százalékra növelte. A hitelexpanzió ellenére a minősített állomány aránya közben 4,8 százalékról 4,2-re mérséklődött.
B. Varga Judit
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.