A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) hetente 50-60 panasz érkezik a lakás-takarékpénztárakkal kapcsolatban - mondta lapunknak Gulácsi Ferenc szóvivő. Ezek szinte mind a lakástakarékok kifizetésére vonatkoznak.
A kiutalási időszakban bekért okmányok beszerzése sokszor hónapokat vesz igénybe, és a dolog pikantériája, hogy előfordul: az időben beszerzett tulajdoni lap érvényét veszti a kiutalási időszak végére, az ugyanis 30 napnál nem lehet régebbi. Tipikus oka még a késlekedő kifizetéseknek a kifizetőhely és a lakástakarék közötti kommunikációs probléma.
A PSZÁF érdemben nem sokat tud segíteni, az ügyfelek ugyanis csak végső elkeseredésükben, több hónapos várakozás után fordulnak a felügyelethez. Mire a PSZÁF felhívja az érintett lakás-takarékpénztár figyelmét, hogy problémát jelzett az ügyfél, addigra legtöbbször az ügy már rendeződött, megtörtént a kifizetés. Az egyes lakástakarékokkal kapcsolatos panaszok a szerződések számával arányosan érkeznek a felügyelethez - mondta a szóvivő.
Mint ismert, a legnagyobb szerződéses állománya az OTP Lakás-takarékpénztárnak van, ami az összegyűjtött betétállomány alapján a piac közel 50 százalékát jelenti. Szobonya Csaba vezérigazgató szerint az ügyfélpanaszok döntő többsége abból adódik, hogy a lakástakarékok kommunikációja ügyfeleik felé nem volt eléggé hatékony, ezért kevéssé ismert, hogy az előtakarékoskodás letelte után három hónap kiutalási időszak következik, amikor a szükséges dokumentumokat be kell nyújtani, és a lakástakarék csak ezt követően utalhatja ki a szerződéses összeget. Az OTP Ltp. szerint a három hónap letelte után az ügyfél számláján elérhetővé válik az összeg.
Az OTP Ltp. szeptembertől megújítja az ügyfeleivel a kommunikációt. Bővebb tájékoztatást adnak a kifizetésekkel kapcsolatban, illetve az előtakarékoskodási időszakban is jelezni fogják, ha elmaradt az ügyfél a befizetéssel - mondta a vezérigazgató.
A Fundamenta Lakás-takarékpénztár Rt.-nél úgy vélik, hogy a nagyszámú ügylet ellenére a panaszok száma nem jelentős. Természetesen minden ügyet kivizsgálunk - hangsúlyozta Érdi Katalin marketingvezető. Az ügyfelek szerint késő kifizetések legfőbb oka szerinte is a törvényben szabályozott három hónapos kifizetési időszak, amelyet az igazolások beszerzésére és azok dokumentálására írt elő a jogalkotó. Erről még a szerződéskötéskor tájékoztatják ügyfeleiket, amely gyakran feledésbe merül, a kifizetési tájékoztatóban pedig sok esetben elkerüli a figyelmüket.
A három hónap azonban lehet több is, ha a lakáscélok igazolására benyújtott dokumentumok körében hiánypótlást kell kérni, vagy olyan rendezendő jogi problémák merülnek fel, mint pl. haszonélvezettel terhelt ingatlan, vagy a kiskorú gyermekek lakásszerzésével, szülői hitelezésével kapcsolatos kérdések. Sokszor előfordul, hogy a lakásvásárlás, -felújítás, a mesteremberek munkavállalásának időpontja nem pontosan egyeztethető össze a pénz átutalásával. Ez nem lakás-takarékpénztári sajátosság, szinte minden hitelezésnél előforduló eset. Érdi hozzátette: a megtakarítási időszakban, az állami támogatás lehívása miatt is keletkezhet panasz, amelynek elsősorban a nem rendszeres megtakarítás az oka.
A Lakáskassza-Wüstenrotnál a három hónapos kiutalási időszakot követően átlagosan nyolc napon belül folyósítjuk a szerződéses összeget - mondta lapunknak korábban Gergely Károly elnök-vezérigazgató, a Lakás-takarékpénztárak Egyesületének elnöke. A Világgazdaság kérdésére hozzátette: elképzelhetőnek tartja, hogy a készülő törvénymódosítás során a jogszabály konkrét időpontot is meghatározzon a kifizetésre, amennyiben az ügyfél minden kötelezettségének eleget tett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.