Az Adria-csővezetéken várhatóan az idén decemberben érkezik az első orosz nyersolaj a Krk szigeti Omisalj kikötőjébe, ahonnan tartályhajókon utazhat tovább nyugatra, többek között az USA-ba is. Az új, napi 140 ezer barrel kapacitású, nyugati exportútvonal megnyitása így elősegíti a moszkvai Rosznyefty társaság és az amerikai Marathon-csoport közötti megállapodás megvalósítását, miszerint az előbbi még 2003 harmadik negyedében elindítja a közvetlen olajszállításait az USA-ba. A Barátság és az Adria-vezeték összekapcsolása nélkül tudniillik az orosz vagy a kaszpi-tengeri nyersolaj döntően csak a zsúfolt, nehezen hajózható Boszporuszon át juthat el a Földközi-tenger térségébe.
Mindehhez az kell, hogy az Adria-vezeték kritikus tenger közeli szakaszát is kétirányúsítsák, ami mintegy 50-60 millió dolláros beruházást igényel. (A vezeték eredetileg a közel-keleti olaj szállítására épült, alternatív beszerzési forrást teremtve.)
Az orosz olajtermelés erőteljes felfutása már öt éve folyamatosan tart, a napi hozam ez év januárban elérte a 8,07 millió barrelt. Ez tízéves csúcsnak számít. Ám a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) becslése szerint az ez évi teljes növekedési ütem már csak 6 százalék körüli lehet. Ez alig több mint a fele a tervezettnek, és érezhetően elmarad a tavalyi 9,1 százalékos növekedéstől is.
Az állami csővezeték-kapacitás ugyanis egyelőre csak mintegy napi 3,5 millió barreles kiszállítást enged. A helyi olajtársaságok számára ezért létfontosságú, hogy exportútvonalakhoz jussanak. Az Adria-vezeték mellett többek között szükség lenne a finn-öbölbeli exportkapacitások bővítésére, valamint a Lettország felé vezető csővezeték újra- nyitására is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.