A hazai műkincspiac kínálatának egyre hangsúlyosabb szereplői a sokszor tévesen "csupán" művészi stúdiumoknak tekintett akvarellek, rajzok és nyomatok. A tavaszi árverési szezonban két önálló grafikai árverésen licitálhattak a gyűjtők: a már komoly hagyományokkal bíró Arte múlt pénteken rendezett 13. aukciója mellett néhány hete tartotta meg 2. grafikai árverését az Abigail is. Mindkét aukció a grafikai műfa-

jok iránti érdeklődés növekedéséről tanúskodott.

Bár a legjelentősebb grafikai alkotások még mindig a piacvezető árverezőházak festményárverésein bukkannak fel, egyre több kiváló akvarell és pasztellalkotás, sokszorosított grafika bukkan fel a kisebb, leggyakrabban 100-150 érdeklődőt vonzó, kifejezetten grafikai anyagokra specializálódott aukciókon is. A grafikai árverések népszerűségét és a kínálat egyre magasabb színvonalát jelzi, hogy az általános forgalmi mutatók folyamatosan emelkedő tendenciát mutatnak. Az Abigail új profilja terén biztosan tartja a 4 millió forintot meghaladó összforgalmat, míg az Arte tavaly decemberi eredményét majdnem megduplázva, 4,5 millióról 8 millióra növelte azt. Utóbbi esetben a kiemelkedő siker az árverés helye kiválasztásának is köszönhető volt: míg korábban az Arte a Vármegye Galériában tartotta árveréseit, most kényszerű okok miatt a Falk Miksa utcai Mű-Terem Galéria adott otthont az eseménynek.

A két aukció anyagában elsősorban azok az alkotók és munkák szerepeltek kiemelkedő eredményekkel, melyektől a nagy művészeti árveréseken már megszokhattuk a sikeres szereplést. Így főként Kádár Béla, Scheiber Hugó, Vaszary János, továbbá Bálint Endre és Korniss Dezső alkotá-saiért fizettek magas összeget az új tulajdonosok. Érdekes eredmények születtek azonban a jellemzően műfajspecifikus alkotások esetében is, ugyanis több művész szokatlan, a festészeti munkásságától némiképp eltérő sokszorosított grafikája is felbukkant a két árverésen. E felsorolás élére Czóbel Béla ritka, Kalapos fiú című litográfiája kívánkozik. Az 1910-es évek végére datálható próbanyomat 160 ezer forintért talált vevőjére az Abigail április 3-i árverésén. Hasonló Czóbel-alkotás az Arténál is szerepelt (Leányportré, 1920), igaz, ott sokkal szerényebb áron, 40 ezer forintért cserélt gazdát. A ritkaságoknál időzve érdemes még Bernáth Aurél híres, a Tél című olajfestményének sokszorosított változatát kiemelni, melynek ára 150 ezer forintig emelkedett az Arte árverésén. Több jól szereplő kortárs alkotása mellett 130 ezerért kelt el - ugyancsak az Arténál - Fényes Adolf 1903-ra datált színes litográfiája, míg a századelő mestereihez hasonlóan remekül szerepeltek az Európai iskola képviselői is, például a monotípiáiról is jól ismert Bálint Endre, akinek a Falk Miksa utcában 90 ezer, a Millennium Centerben pedig 120 ezer forintért kerültek leütésre lapjai.

Külön említést érdemel a két világháború között és a hetvenes, nyolcvanas években reneszánszukat élő grafikai mappák aukciós sikere. A két árverés ezekből is számtalan érdekességet tartalmazott. Vaszary János 30-as évekbeli rajzainak 1968-as, valamint Derkovits Gyula Dózsa-ciklusának szintén a hatvanas években újból kiadott példányaira (14, illetve 26 ezer forint) licitálhattak a gyűjtők. A hetvenes és nyolcvanas éveket elsősorban különböző csoportos válogatásokat tartalmazó mappákból származó lapok képviselték. Korniss Dezső Motívumok című alkotása 40 ezer forintért, a konkrét művészet apostolának, Max Billnek egy szitanyomata pedig 50 ezerért kelt el. A második világháború után készült, hiánytalan mappát csak egy esetben láthattak az érdeklődők. Jakovits József Hat kompozíció című, 1988-as munkája 60 ezer forintos áron talált gazdára az Arténál.