Az idei évre az utasbiztosítási díjbevételek 10-15 százalékos bővülésével számoltak a piaci szereplők az esztendő elején, bár akkor hozzátették, ennek a békés világpiaci helyzet is alapfeltétele, hiszen egy iraki háború, vagy egy újabb merénylet ismét érzékenyen érintheti a kiutazási forgalmat. Az Irak elleni offenzíva valósággá vált, s egy nem várt esemény is megjelent a színen, a SARS-vírus, aminek a világgazdaságra gyakorolt hatása egyelőre nem ismert.
A március-áprilisi kiutazásokban már megmutatkozott a kedvezőtlen események hatása, bár mint Horváth Péter, a piacvezető QBE Atlasz utasbiztosítási részleg igazgatója fogalmazott: szerencse, hogy a távol-keleti szezon már véget ért. Az iraki háború és a SARS miatt az ez évre várt idegenforgalmi fellendülés késik, a díjbevétel emelkedése kisebb a vártnál - hangsúlyozta Karsai Márta, az OTP-Garancia Biztosító Rt. főosztályvezetője. Hasonló tapasztalatokról számolt be az Európai Utazási Biztosító is, míg az Európa Biztosító utasbiztosító üzletága, az EuroMondial Kft. egyelőre nem érzi a "bőrén" a visszaesést. Az Allianz Hungária Biztosító Rt. pedig a tavalyi azonos időszakhoz viszonyítva 2003 első hónapjaiban eddig magasabb díjbevételt realizált. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az év elején a környező országokban megfelelő, hóbiztos síterepek várták a síelni vágyókat, illetve, hogy a tavaly bevezetett termékeik közkedveltté váltak a kiutazók körében - magyarázta Sipos József kommunikációs igazgató. Az iraki háború következményeként a későbbiekben sem számolnak csökkenéssel. Más a helyzet viszont az új járvánnyal, a betegséggel kapcsolatos félelmek hatása egyelőre még nehezen mérhető fel. Itt rendkívül sok múlik a betegség terjedésének ütemén és irányán, illetve megállításának időpontján.
A magyar kiutazók többsége valószínűleg a gépkocsival elérhető európai úti célokat fogja választani, ám azok száma is nő, akik az olcsó, "fapados" légi járatok mellett teszik le a voksukat - hangzik a biztosítók egyhangú prognózisa, ezért az elsődleges célcsoportnak az egyéni utazókét tekintik. Növekedési potenciál jócskán van ebben a szegmensben: turisztikai, illetve hivatalos célból - durva becslések szerint - közel 4 millióan utaznak ki évente, s mindössze 1,5-1,8 millió biztosítási kötvény kel el - jegyezte meg Horváth Péter.
Az egyéni ügyfelekre koncentrálás némileg átrendezte a biztosítók értékesítési csatornáit is. Bár még mindig az utazási irodák tekinthetők a meghatározó eladási csatornának, egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az alternatív lehetőségek. A QBE Atlasz a téli időszakban a határátkelőhelyekhez közeli Mol-kutakra "telepített" üzletkötőket, hogy az utazási biztosításokról elfelejtkező síelni indulókat még az utolsó pillanatban figyelmeztessék. A tapasztalatok azt mutatták, hogy a stratégia bevált. Így most nyáron a horvát tengerpartra, illetve a Nyugat-Európába indulókra koncentrálva a nyugati, illetve déli határátkelőhelyekhez közeli Mol-kutaknál jelennek meg üzletkötőik.
Az OTP-Garancia Biztosító több társasággal folytat tárgyalásokat az értékesítési hálózat bővítéséről. S amint zöld utat kap a Btk.-módosítás - az elektronikus aláírás elfogadásáról -, az online értékesítés is felbukkan a színen. Az OTP-Garancia a tesztüzem után kora ősszel tervezi bevezetni az internetes értékesítést, hamarosan lépne a QBE Atlasz, s az EUB szintén dolgozik a projekten. A legtöbb belső feltétel megvan ehhez az Allianz Hungáriánál is, ugyanakkor úgy látják, ma még sem a piaci, sem az internetes külső környezet nem teszi aktuálissá a bevezetését. Mint kiemelték: a világhálós eladás jelentősége 1-3 éves távlatban még marginális lesz. Az új eladási lehetőségek vizsgálatával kapcsolatban felvetődő kérdés persze alapvetően az, hogy a kiutazó csupán feledékenységből nem köt-e utasbiztosítást, illetve egy hosszabb és távoli út esetén annak ára rettenti el attól. Egy drága tengerentúli út esetén a tízezres nagyságrendű biztosítási öszszeg nem tűnik soknak, főként azzal a költséggel összevetve, ami terhelheti az utazót, ha netán mégis bekövetkezik egy baleset - jegyezte meg Horváth Péter.
A díjakról általánosságban megállapítható, hogy 5-8 százalékos áremelkedést az idén is tapasztalni lehetett, ám a drágulás az esetek többségénél a "beltartalom" javításával járt együtt. Akadnak azonban olyan cégek is - például az Európai Utazási Biztosító és az Allianz Hungária -, amelyek 2003-ban a tavalyival megegyező árakkal dolgoznak. Vevői oldalról pedig megfigyelhető tendencia: egyre többen választják a magasabb szintű védelmet, a több szolgáltatást nyújtó biztosítási változatokat - hangsúlyozzák a szakértők. Az ügyfelek 10-12 százaléka csupán az, amely elsősorban, vagy szinte kizárólagosan az olcsó ár alapján dönt - mondta Sipos József, hozzátéve: a gyakorta, illetve a pár éven belül többször utazók mindinkább felfelé helyezik biztonsági igényeiket, egyre fontosabbak számukra a minél teljesebb körű segítségnyújtási - assistance - szolgáltatások is. A legdrágább biztosítások aránya gyorsabb ütemben nő, mint a közepes árkategóriájúaké - jegyezte meg Darvas Gábor, az Euromondial Kft. ügyvezető igazgatója.
Néhány biztosító némileg változtatott utasbiztosítási szolgáltatásain az idén. Az QBE Atlasz ez évi újdonságai közé tartozott - azon túlmenően, hogy bizonyos térítési összegeket megemeltek - az új kapcsolatrendszerek kiépítése. Assistance partnert hoztak létre Srí Lankán és Pekingben, Görög- és Horvátországban pedig magyar nyelvű hívószámot tárcsázhatnak a bajbajutottak.
Az Európai Utazási Biztosító az idén vezette be a TUI-csoport Budapestről induló útjaihoz köthető innovatív jellegű, kombinált biztosítását, ahol az újdonságot nemcsak a sztornó + önrészkiváltó + utasbiztosítás kombinációja jelenti, de a speciális csomagárak és Európa definíciója is, amely magában foglalja a teljes földközi-tengeri térséget.
Az OTP-Garancia utazási garancia biztosítása a nyáron kiterjeszthető az extrém sporttevékenységre is, és a biztosító az idén vezette be a minimum 90 napos külföldi szakmai gyakorlatra utazók, illetve nyári munkát vállaló fiatalok részére (maximum 30 éves korig) kialakított kedvezményes biztosítását, amelyet 50 százalékos díjfizetés ellenében köthetnek a fiatalok, s ezért a limit 50 százalékáig vállalják a térítést. A szolgáltatás a QBE-Atlasz Biztosítónál Junius módozat néven már létezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.