A külföldi tőke beáramlása szinte hihetetlen rekordokat produkált az elmúlt hét utolsó két napján a Budapesti Értéktőzsdén. A napi forgalom pénteken történelmi csúcsot ért el, 46,5 milliárd forinttal. A korábbi, legnagyobb adásvételt eredményező nap - 45,3 milliárd forinttal - 2005. február 16-án volt. A pénteki forgalomból a Mol 18 milliárd, míg az OTP 17 milliárd forinttal részesedett.

Mindezek alapján természetesen a BUX újabb történelmi csúcsot döntött: a pénteki kereskedés végén 22 368 ponton zárt. Ez az év eleje óta 51,8 százalékos növekedést jelent. Az index óriási ugrása egyértelműen a Mol részvényeinek köszönhető, miután a papír árfolyama az év eleje óta 87 százalékkal emelkedett. A társaság részvényei 10 napja folyamatosan nőnek, ezen időszak alatt 25 százalékkal értékelődtek fel, ebből 8,8 százalékot az utolsó két nap alatt sikerült elérni.

A Katrina hurrikán miatt kialakult benzinhiány többszörösére emelte az üzemanyagok árát Amerikában, s ezáltal a finomítói árréseket is. Ez gyűrűzött be Európába is, óriási áremelkedést okozva az olajipari részvényeknél - mondta Sarkadi Szabó Kornél, a Raiffeisen Bank elemzője, aki az elmúlt napokban bekövetkezett 3000 forintos részvényenkénti árdrágulást ugyanakkor már túlzottnak tartja. Az olajár emelkedése ugyanis a Mol gázüzletágára és vegyipari részlegére egyértelműen negatívan hat, így összességében a pozitív hatás 20 milliárd forint körül lehet. Márpedig az árfolyam emelkedése mintegy 100 milliárd forint plusznyereség beárazását jelenti, ami akkor valósulhatna meg, ha egy évig fennmaradna a jelenlegi nagyon magas árrésszint. Ez az elemző szerint kevéssé valószínű, éppen ezért jelentős ingadozásra lehet számítani a következő hetekben a papír árfolyamában. Szintén ezt erősítheti, hogy Sarkadi szerint nem stratégiai befektetők, hanem kockázati alapok vásárolnak, és a forró tőke, amilyen gyorsan jön, olyan gyorsan el is hagyhatja az országot.

A Mol egyébként kötelező érvényű ajánlatot adott be a török Tupras nevű cégre, amelyért többek között az OMV, az ENI és a Shell lesz a versenytársa.