BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két piacvezető Varsóban

Európai viszonylatban a lengyel műkereskedelmi élet igen fiatalnak mondható. Az aukciósporondon jelenleg két nagy cég, az Agra-Art és a Polswiss Art tevékenysége a meghatározó.

Lengyelországban a rendszerváltást követően, az 1990-es évek elején sorra jöttek létre a különböző aukciósházak és magángalériák. 1990-ig csupán egy állami aukciósház létezett, a Desa Unicum, amelyet 1991-ben privatizáltak. A rendszerváltás óta aukciósházak csak Varsóban, kisebb-nagyobb galériák viszont szerte az országban alakultak. Az 1990-es években kialakult íratlan szabályok értelmében az aukciósházak kizárólag az 1945 előtti lengyel képzőművészettel, a magángalériák pedig inkább a háború utáni művészek munkáival foglalkoznak. Mára ez a kép valamelyest változni látszik, és az árveréseken kezdenek megjelenni a 20. század második felének a művészei is.

A lengyelországi műkereskedelem legnagyobb problémája a stabil vásárlóréteg hiánya. Csupán néhány éve ismerték fel a műkincspiac szereplői, hogy az igazán aktív, jól működő, magas színvonalú kereskedelem megteremtéséhez a művész, a gyűjtő és a galerista szoros együttműködése szükséges. Egyre értékesebb tárgyak kerülnek a piacra, egyre magasabbak a leütési árak, mind több komoly magángyűjtő tűnik fel az árveréseken, sőt a kortárs művészek munkái is kezdik elfoglalni méltó helyüket a piac értékrendjében.

Lengyelország legnagyobb aukciósháza, az Agra-Art 1990-ben jött létre Varsóban. Főként a 19. század végi és a 20. századi lengyel festészettel foglalkozik, de alkalmanként tartanak porcelán-, ékszer-, illetve szoborárveréseket is. 2000 óta minden évben külön aukciókat tartanak, amelyeken modern lengyel képzőművészeti alkotások kerülnek kalapács alá. Az Agra-Art eddigi történetében a legmagasabb áron elkelt mű Władysław Czachórski (1850–1911) Az első rózsák című 1891-es festménye volt. Az alkotás 2000-ben került kalapács alá, kikiáltási ára 650 ezer złoty (mintegy 43,5 millió forint), a leütési ára ennek a kétszerese volt. Az Agra-Art havi rendszerességgel rendez egy-két árverést, az idén júniusban például 8-án és 21-én is tartott aukciót a varsói Bristol Hotelben. Az árverések visszatérő kedvencei közé tartozik két jelentős konstruktivista festő, Henryk Stazewski (1894–1988) és Władysław Strzeminski (1893– 1952), továbbá a strukturalista Jonasz Stern (1904–1988) vagy a háború borzalmait feldolgozó Jan Lebenstein (1930–2000).

Az ország második legjelentősebb aukciósháza a Polswiss Art, amely kiemelten azokra a 19. század végi és 20. század eleji lengyel festőkre figyel, akik a párizsi művészeti irányzatokhoz kötődtek. A cég – és egyben a lengyelországi műkincspiac – abszolút rekorderének is egy ilyen művész festménye számít, nevezetesen Henryk Siemiradzki (1843–1902) Hajótörött című 1878-as műve, amely a Polswiss 2000. decemberi árverésén

1 850 000 ezer złotyról indult, és végül 2 130 000-ért (143 millió forint) kelt el (összehasonlításképpen: ez csupán mintegy kétharmada a magyar műkincspiaci toplistát vezető Munkácsy-képért, a Poros út I.-ért kifizetett 220 millió forintnak).

E két nagy aukciósház szervezi ma Lengyelországban a jelentős árveréseket. Mellettük persze számos kisebb szereplője is van a lengyel műkincspiacnak, például a Desa Unicum vagy a Rempex aukciósház, ezek azonban inkább grafikákra, régi külföldi festményekre vagy éppen kerámiákra, porcelánokra, ékszerekre, ezüstökre, régi bútorokra specializálódtak. A műkereskedelmi szakma legfontosabb találkozója az 1999 óta évente megrendezendő krakkói nemzeti és nemzetközi képzőművészeti és antikvitásvásár.

Ma Lengyelországban a legnagyobb műgyűjteménye a poznańi Kulczyk házaspárnak van. Jan és GraŸyna Kulczyk a jövő évre tervezi katalógus formájában közzétenni felbecsülhetetlen értékű gyűjteménye listáját. A házaspár a gyűjtői tevékenység mellett a mai lengyel művészeti közélet legnagyobb pártfogójának számít. A Poznańban működő Kulczyk Alapítvány évről évre számtalan művészeti eseményt, kiállítást, konferenciát, vásárt támogat egész Lengyelországban, és rengeteget tesz azért, hogy kortárs művek is bekerüljenek a lengyel műkereskedelemi élet körforgásába. Megtehetik: Jan Kulczyk Lengyelország leggazdagabb emberének számít, akinek a vagyonát a Forbes magazin 12,5 milliárd złotyra (körülbelül négymilliárd dollárra) becsüli.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.